Reklama

Dr Anthony Fauci: Zastosuj te trzy rady, a przestaniesz chorować. I to bez leków!

Dr Anthony Fauci, amerykański lekarz i popularyzator wiedzy o chorobach zakaźnych, dyrektor Narodowego Instytutu Alergii i Chorób Zakaźnych (NIAID), wieloletni doradca prezydentów USA i twarz walki z COVID-19, to autorytet w dziedzinie medycyny. Z jego rad korzystają miliony Amerykanów, i nie tylko. Dr Fauci ma m.in. swój przepis na utrzymanie silnego układu odpornościowego, co w okresie, w jakim się znajdujemy, szczególnie powinno nas interesować. Oto trzy proste kroki, które według specjalisty mają poprawić naszą odporność.

"Jeśli nie palisz, pijesz tylko z umiarem, dobrze się wysypiasz, stosujesz zdrową dietę, ćwiczysz i robisz coś, aby zmniejszyć stres, to utrzyma twój układ odpornościowy w zdrowiu, a nie żadne suplementy diety, zioła i inne rzeczy" - uważa dr Anthony Fauci.

Krok pierwszy - wysypiaj się

Po pierwsze - sen. W jednym z wywiadów dla "Business Insider" dr Fauci wskazywał, że by nasz układ odpornościowy działał jak należy, trzeba zadbać o "rozsądną" długość snu. Badania wykazały, że ci, którzy śpią sześć godzin na dobę lub mniej, są cztery razy bardziej narażeni na przeziębienie niż ci, którzy śpią siedem godzin na dobę. Brak snu może również wpływać na szybkość powrotu do zdrowia w przypadku zachorowania.

Reklama

Podczas snu układ odpornościowy uwalnia białka zwane cytokinami. Stężenie niektórych cytokin znacznie wzrasta, gdy zmagamy się z infekcją bądź stanem zapalnym, czy też wtedy, gdy jesteśmy pod wpływem stresu. Niedobór snu może skutkować zmniejszeniem produkcji tych ochronnych białek. Co więcej, jak zauważają badacze, w okresach, gdy nie śpimy wystarczająco dużo, zmniejsza się ilość przeciwciał i komórek zwalczających infekcje.

To oczywiście niejedyne konsekwencje braku snu. Długotrwały brak snu zwiększa też ryzyko otyłości, cukrzycy oraz chorób sercowo-naczyniowych.

Krok drugi - zdrowo się odżywiaj

Obok zdrowego, jakościowego snu, jak podkreśla dr Fauci, bardzo ważna jest zdrowa dieta. Dobrze zbilansowana dieta, obfitująca w witaminy i minerały, stanowi nieocenione wsparcie dla układu odpornościowego. Z kolei dieta składająca się z wysoko przetworzonej żywności, w której dominują słodycze, słodkie napoje, frytki czy wędliny, może negatywnie wpływać na układ immunologiczny.

Witamina C, witamina D, cynk, selen, żelazo to składniki, które mają największe znaczenie dla naszej odporności. Gdzie ich szukać? Co jeść, by wzmocnić odporność i nie dać się chorobom?

Eksperci polecają przed wszystkim: fermentowane produkty mleczne (np. kefir, maślankę), dobrej jakości kiszonki (np. kiszoną kapustę czy ogórki), sezonowe warzywa i owoce, pełnoziarniste produkty zbożowe (w tym pieczywo razowe, grube kasze), a także białko w postaci tłustych ryb morskich, nasion roślin strączkowych, jaj czy chudego mięsa.

Krok trzeci - zredukuj stres

Trzeci krok ku lepszej odporności to ograniczenie stresu. Niestety, w dzisiejszych czasach bardzo trudno się nie stresować. Sam dr Fauci mówił: "Mój dzień to jeden wielki stres od rana do wieczora". Ale ma na to sposób i przekonuje innych, by unikali silnego stresu lub łagodzili go, np. za pomocą aktywności fizycznej.

"Kiedy wieczorem wracam do domu, wychodzę na szybki marsz i maszeruję przez ok. 3,5-4 mile" - mówił w rozmowie z "The New York Times". 

Jak zaznacza Amerykańskie Towarzystwo Psychologiczne, długotrwały stres (stres trwający od kilku dni do kilku lat) "dewastuje układ odpornościowy". Pod wpływem stresu zmniejsza się we krwi ogólna liczba komórek odpornościowych. Stres czyni nas mniej odpornymi nawet na niewinne infekcje. Ale stres powoduje także wysokie ciśnienie krwi, choroby serca, otyłość, cukrzycę czy zaburzenia w funkcjonowaniu układu pokarmowego.

Aktywność fizyczna, rozciąganie, masaże, ćwiczenia oddechowe, medytacja, gorące kąpiele, bycie offline - to tylko niektóre ze sposobów radzenia sobie ze stresem, jakie polecają eksperci.

CZYTAJ TAKŻE: 

Domowa apteczka na jesień. Co powinno się w niej znaleźć?

Sześć ziół, które wzmocnią twoją odporność

Najlepsze superfoods na wzmocnienie odporności jesienią

INTERIA.PL

W serwisie zdrowie.interia.pl dokładamy wszelkich starań, by przekazywać wyłącznie sprawdzone, rzetelne informacje o objawach i profilaktyce chorób, bo wierzymy, że świadomość i wiedza w tym zakresie pomogą dłużej utrzymać dobre zdrowie.
Niniejszy artykuł nie jest jednak poradą lekarską i nie może zastąpić diagnostyki i konsultacji z lekarzem lub specjalistą.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL