Wskaźnik Pearla - ocena skuteczności metod antykoncepcji

​Raymond Pearl w 1932 roku określił metodę oceniania skuteczności środków antykoncepcyjnych. Jej wiarygodność jest dość kontrowersyjna ze względu na dużą liczbę zmiennych, które mogą mieć wpływ na ewentualne nieplanowane zajście w ciążę, oraz brak gwarancji, że dana metoda była stosowana sumiennie i prawidłowo.

Wskaźnik Pearla określa skuteczność metody antykoncepcyjnej. Stosunek liczby niezamierzonych poczęć do ilości cykli mnoży się razy 1200 dla określonej metody antykoncepcji. Pokazuje to liczbę zapłodnień w ciągu roku na 100 kobiet. 

Im wskaźnik jest niższy, tym metoda zapobiegania ciąży jest skuteczniejsza.

Wskaźnik Pearla. Jak obliczyć?

Jako niezawodne określa się metody o wskaźniku 2 i mniejszym, co oznacza, że na 100 badanych par w ciągu roku, dwie poczęły nieplanowaną ciążę. 

Średnio skuteczne metody to te o wskaźniku 2-5. Kiedy wskaźnik Pearla wynosi 5, metoda uznawana jest za nieskuteczną.

Reklama

Wartości wskaźnika Pearla dla poszczególnych metod antykoncepcji

  • jednofazowe tabletki antykoncepcyjne: 0,2 - 0,5
  • sekwencyjne tabletki antykoncepcyjne: 0,2 - 1,4
  • monitory cyklu Lady-Comp, Baby-Comp i Pearly: 0,64
  • krążek dopochwowy: 0,65
  • dwufazowe tabletki antykoncepcyjne: 0,7
  • plaster antykoncepcyjny: 0,9
  • minipigułka jednoskładnikowa: 1-3
  • metoda objawowo termiczna Rötzera: 1-3
  • wkładka wewnątrzmaciczna (spirala): 1-3
  • prezerwatywa: 3-7
  • prezerwatywa dla kobiet: 5-25
  • dopochwowe środki plemnikobójcze: 8-36
  • stosunek przerywany: 10-36
  • brak antykoncepcji: 80-90

INTERIA.PL

W serwisie zdrowie.interia.pl dokładamy wszelkich starań, by przekazywać wyłącznie sprawdzone, rzetelne informacje o objawach i profilaktyce chorób, bo wierzymy, że świadomość i wiedza w tym zakresie pomogą dłużej utrzymać dobre zdrowie.
Niniejszy artykuł nie jest jednak poradą lekarską i nie może zastąpić diagnostyki i konsultacji z lekarzem lub specjalistą.

Dowiedz się więcej na temat: antykoncepcja
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL