Reklama

Po tym poznasz, że w twojej diecie jest za dużo cukru. Nietypowe objawy

Polacy spożywają rocznie aż 12 kg więcej cukru niż 10 lat temu. Nie musisz być otyły, aby odczuwać dolegliwości związane ze spożywaniem nadmiaru cukru. Podejrzewasz, że spożywasz za dużo cukru - objawy, które o tym świadczą, są bardzo charakterystyczne. Oto lista dolegliwości, za które prawdopodobnie odpowiedzialny jest cukier.

Czujesz, że musisz zjeść coś słodkiego?

Od dawna wiadomo, że cukier uzależnia równie mocno, jak kokaina. Dlatego, jeśli odczuwasz silny apetyt na słodycze, prawdopodobnie już jesteś uzależniony. Niestety jak duża część współczesnego społeczeństwa. Kiedy odmawiasz słodyczy dziecku uzależnionemu od cukru, będzie zachowywać się tak samo, jak narkoman na odwyku. Dorośli również w takiej sytuacji poczują rozdrażnienie, a potem ulgę i nagłą poprawę nastroju, gdy zjedzą, choć kosteczkę czekolady. 

Zmęczenie i senność na zmianę z rozdrażnieniem - winny jest cukier

Cukier pobudza na krótko i jest szybko metabolizowany. Procesy chemiczne, które wówczas zachodzą w organizmie powodują, że po słodkiej przekąsce czujemy się jeszcze bardziej zmęczeni. Dieta bogata w cukier dodany powoduje również bezsenność - silne uczucie głodu przed snem sprawia, że najadamy się nadmiernie, a konsekwencją tego są problemy z zasypianiem. Zła jakość snu z kolei powoduje rozdrażnienie i zmęczenie - istna kwadratura koła. Zatem jeśli kiepsko sypiasz, sprawdź, czy przypadkiem nie spożywasz za dużo cukru. Dzienna norma dla kobiety to 6, a dla mężczyzny 9 łyżeczek. Dzieci powinny spożywać nie więcej, niż 4 łyżeczki cukru dodanego na dobę. 

Reklama

Cukier a problemy z cerą - trądzik i wiotka, szara skóra

W tym przypadku również winowajcą może być cukier. Jego nadmiar sprawia, że komórki kolagenu tracą ruchliwość, a to właśnie one odpowiadają za młody wygląd skóry. Gdy spożywasz za dużo cukru, organizm metabolizując go, wytwarza substancje, które przyspieszają proces starzenia się skóry. 

Za dużo cukru w diecie to również jedna z przyczyn trądziku. Badania wykazują, że spożywanie nadmiaru cukrów prostych prowadzi do zmian hormonalnych, co z kolei jest przyczyną powstawania niedoskonałości na skórze. Jeśli masz problemy z cerą dokładnie sprawdź, jak dużo cukru spożywasz dziennie, jego ograniczenia z pewnością pomoże w walce o piękną cerę. 

Bóle stawów? Zmień dietę

Reumatologiczne zapalenie stawów to choroba, której objawy możemy wywołać nieprawidłową dietą. Za dużo cukru w diecie to większe ryzyko powstawania stanów zapalnych, również w obrębie stawów. Zanim zaczniesz przyjmować leki przeciwzapalne, zweryfikuj swoją dietę. Zmniejszenie ilości spożywanego cukru może przyspieszyć proces leczenia. 

Zmiana smaku i problemy trawienne wywołane przez cukier

Im więcej cukru w diecie, tym mniej wyczuwamy go w potrawach i napojach. Organizm przyzwyczaja się do wysokiej zawartości cukru i z czasem będzie domagał się coraz większych dawek. Mało słodka wydaje się herbata posłodzona dwiema łyżeczkami cukru, a im słodszy deser, tym bardziej Ci smakuje? Zdecydowanie powinieneś zacząć się ograniczać, bo spożywasz za dużo cukru. Skutki takiej diety to m.in. nawracające bóle brzucha, biegunki i skurcze. 

Cukier podnosi ciśnienie krwi

W powszechnej świadomości to nadmiar soli w diecie jest przyczyną nadciśnienia. Okazuje się, że za dużo cukru również może wpływać na pracę układu krążenia. Wysoki poziom glukozy we krwi jest niebezpieczny - uszkadza wyściółkę naczyń krwionośnych, dzięki czemu lipidy łatwiej do niej przywierają. Cząsteczki tłuszczu zmniejszają w ten sposób średnicę naczyń i utrudniają swobodny przepływ krwi. W konsekwencji pojawia się nadciśnienie, które może być przyczyną zawałów i udarów mózgu. 

Tracisz włosy? Ogranicz cukier

Przy okazji problemów z cerą wyjaśniliśmy, że nadmiar cukru w diecie powoduje zmiany hormonalne. Nie są one korzystne, ponieważ poza problemami ze skórą, zaczynają również wypadać włosy. Za dużo cukru w diecie powoduje wytwarzanie dihydrotestosteronu, który jest odpowiedzialny za łysienie androgenowe

Ukryty cukier - uważaj na składy

Nie słodzisz herbaty i kawy, ograniczasz słodycze? To nie wystarczy - cukier znajdziesz w składach wielu produktów - nie tylko w wyrobach cukierniczych. Pojawia się w składach produktów pod nazwami: fruktoza, sorbitol, glukoza, syrop kukurydziany, melasa, dekstryna czy maltoza. Dodawany jest do pieczywa, gotowych sosów, a nawet wędlin. Kiedy przeliczymy zawartość cukru w ketchupie to okaże się, że spożywamy pomidorowy dżem. 

Dlatego nawet osoby szczupłe i dbające o zdrowie mogą odczuwać dolegliwości spowodowane przez nadmiar cukru w diecie. Objawy, które przedstawiliśmy powyżej, to bardzo subtelne i wczesne znaki ostrzegawcze. Ich bagatelizowanie to prosta droga do zaburzeń metabolicznych takich jak insulinooporność, a w konsekwencji cukrzyca typu II.

CZYTAJ TAKŻE:

Co się stanie z twoim ciałem, jeśli codziennie do kolacji wypijesz jeden kieliszek wina?

Żucie gumy jest zdrowe. Oto, jak wpływa na funkcjonowanie organizmu

INTERIA.PL

W serwisie zdrowie.interia.pl dokładamy wszelkich starań, by przekazywać wyłącznie sprawdzone, rzetelne informacje o objawach i profilaktyce chorób, bo wierzymy, że świadomość i wiedza w tym zakresie pomogą dłużej utrzymać dobre zdrowie.
Niniejszy artykuł nie jest jednak poradą lekarską i nie może zastąpić diagnostyki i konsultacji z lekarzem lub specjalistą.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL