COVID-19 a mózg. Brytyjscy naukowcy: Choroba może mieć katastrofalne skutki
Brytyjscy naukowcy wykryli istotny związek między chorobą COVID-19 a deficytami poznawczymi. Jak czytamy w czasopiśmie "The Lancet EClinicalMedicine", osoby, które przeszły COVID-19, uzyskiwały znacznie gorsze wyniki w testach inteligencji w porównaniu z osobami, które nie zaraziły się wirusem SARS-CoV-2. Nasilenie problemów poznawczych miało związek z cięższym przebiegiem choroby. Mózgi niektórych pacjentów zestrzały się nawet o 10 lat.
Brytyjscy naukowcy z Imperial College London, którzy na co dzień zajmują się badaniami mózgu, na łamach czasopisma "The Lancet EClinicalMedicine" podzielili się wynikami globalnego projektu - Great British Intelligence Test, akcentując rezultaty uzyskane przez osoby, które przeszły COVID-19.
Internetowy test IQ, między styczniem a grudniem ubiegłego roku, ukończyło ponad 81 tys. osób, w tym prawie 13 tys. osób, które zaraziły się koronawirusem (przy czym tylko 275 osób wykonało test na inteligencję przed i po przejściu COVID-19). Po uwzględnieniu zmiennych, takich jak wiek, zawód czy historia medyczna uczestników, badacze stwierdzili, że osoby, u których zdiagnozowano SARS-CoV-2, w teście inteligencji poradziły sobie znacznie gorzej, niż oczekiwano.
Ci, którzy byli hospitalizowani z powodu COVID-19, i w leczeniu których wykorzystano respirator, odnotowali siedmiopunktowy spadek IQ. To więcej, niż zaobserwowano u osób, które wcześniej przeszły udar i zgłaszały trudności w uczeniu się. Mózgi hospitalizowanych chorych na COVID-19 (w wieku od 20 do 70 lat), którzy wymagali podłączenia do respiratora, zestarzały się średnio nawet o 10 lat.
"Deficyty były najbardziej widoczne w przypadku zadań, które wykorzystywały funkcje poznawcze, takie jak rozumowanie, rozwiązywanie problemów, planowanie przestrzenne i wykrywanie celów" - napisali autorzy badania. "Wyniki te są zgodne z doniesieniami o syndromie długiego COVID-19, w przebiegu którego mgła mózgowa, problemy z koncentracją i trudności ze znalezieniem właściwych słów są powszechne" - stwierdzili badacze.
- Musimy być ostrożni, ponieważ wygląda na to, że wirus może wpływać na nasze funkcje poznawcze. Nie do końca rozumiemy, jak, dlaczego i na jak długo, ale pilnie musimy się tego dowiedzieć. W międzyczasie nie podejmuj niepotrzebnego ryzyka i zaszczep się - podkreślił w rozmowie z portalem PsyPost Adam Hampshire, profesor nadzwyczajny z Laboratorium Neuroobrazowania Obliczeniowego, Poznawczego i Klinicznego w Imperial College London.