Reklama

Dlaczego warto zbierać i jeść boczniaki? Pozwalają zachować urodę i zbijają cholesterol

Wybierając się na grzyby warto wiedzieć, że oprócz klasycznych kurek, borowików czy maślaków, na szczególną uwagę zasługuje jeden grzyb, który jest wyjątkowo korzystny dla zdrowia. I chociaż trzeba na nie jeszcze poczekać, ponieważ do wzrostu potrzebują chłodniejszych dni, to właśnie te grzyby powinny znaleźć się na liście każdego poszukiwacza. Co ciekawe, żeby je zebrać nie tylko nie trzeba wybierać się specjalnie do lasu, ale również są łatwe w identyfikacji. Dodatkowo są skarbnicą wielu składników odżywczych.

Wartości odżywcze w grzybach

Przez długi czas uważano, że grzyby są pozbawione składników odżywczych, a ich jedzenie przynosi jedynie korzyści smakowe. Należy jednak wiedzieć, że niektóre grzyby mają w sobie dużo cennych składników i do takich należą boczniaki.

W boczniakach znaleźć można przede wszystkim duże ilości:

  • białka,
  • błonnika,
  • kwasu foliowego,
  • żelaza,
  • cynku,
  • potasu,
  • fosforu,
  • selenu,
  • witaminy C oraz D,
  • witamin z grupy B.

Występowanie boczniaków

Boczniaki możemy kupić w sklepach przez cały rok, ponieważ są one hodowane na całym świecie - w Indiach, Azji, Afryce oraz Europie. Należy jednak pamiętać, że kupne grzyby mogą być uboższe w cenne składniki odżywcze.

Reklama

Warto zatem boczniaki zebrać samemu, a ich wysyp obserwuje się w czasie późnej jesieni, zwłaszcza w okresie, kiedy nocą występują przymrozki, a dni są ciepłe.

Boczniaki żyją na martwym drewnie, nie tylko w lasach ale również parkach. Najczęściej występują na takich drzewach jak: buk, grab, brzoza, orzech włoski.

Grzyby te charakteryzują się swoim kształtem - ich kapelusze przypominają muszle ostryg. Kapelusz przytwierdzony jest do grubego i twardego trzonu, a blaszki są gęste, zbiegające w trzon, koloru białego lub siwego. U starszych okazów blaszki mogą mieć kolor fioletowy.

Boczniaki na nadwagę i otyłość

Boczniaki są idealne dla osób chorujących na otyłość i nadwagę. W 100 gramach grzybów znajdują się zaledwie 33 kalorie. Nie zawierają w sobie glutenu, tłuszczu ani cholesterolu, zatem osoby przebywające na diecie mogą bez obaw je spożywać.

Boczniaki obniżają cholesterol

Boczniaki nie tylko są niskokaloryczne, ale mają również wpływ na obniżenie cholesterolu i trójglicerydów w organizmie. Dzieje się tak głównie za sprawą dużej zawartości witaminy B3, która zapobiega powstawaniu zmian miażdżycowych ale także usprawnia krążenie krwi, zmniejszając ryzyko zawału mięśnia sercowego czy udaru mózgu.

Boczniaki to eliksir młodości

Witaminy oraz przeciwutleniacze znajdujące się w grzybach sprawiają, że są one nazywane eliksirem młodości. Przede wszystkim witaminy z grupy B oraz białko pozwalają na utrzymanie skóry w dobrej kondycji i usprawniają metabolizm, co korzystnie wpływa nie tylko na wygląd, ale również na samopoczucie.

Grzyby na odporność

Zawarta w boczniakach witamina D sprawia, że układ immunologiczny pracuje sprawniej, a co za tym idzie wzrasta odporność. Niweluje również stany zapalne, ale sprawdza się również w łagodzeniu objawów zapalenia stawów, zespołu jelita drażliwego czy problemów trawiennych.

W boczniakach znajdują się również beta-glukany i przeciwutleniacze, które również stanowią duże wsparcie dla systemu odpornościowego.


Jak jeść boczniaki?

Należy przede wszystkim pamiętać, że większość produktów, jeśli są poddane zbyt długiej obróbce cieplnej, tracą swoje właściwości odżywcze. Boczniaki są niezwykle łatwe w przygotowaniu, wystarczy dusić je pod przykryciem kilka minut i dodawać do innych potraw. W daniach wegetariańskich doskonale zastąpią mięso, ale można z nich również przygotować flaczki, zupę a nawet bigos.

Dodatkowa panierka, smażenie czy zbyt długie gotowanie nie tylko pozbawi ich cennych witamin, ale również wzrośnie ich kaloryczność, o czym powinny pamiętać osoby stosujące dietę odchudzającą.


CZYTAJ TAKŻE: 

Patent na zdrową i piękną skórę

Banalnie proste przepisy na zdrowe koktajle

Najlepsza herbata dla mózgu, serca i odporności

INTERIA.PL

W serwisie zdrowie.interia.pl dokładamy wszelkich starań, by przekazywać wyłącznie sprawdzone, rzetelne informacje o objawach i profilaktyce chorób, bo wierzymy, że świadomość i wiedza w tym zakresie pomogą dłużej utrzymać dobre zdrowie.
Niniejszy artykuł nie jest jednak poradą lekarską i nie może zastąpić diagnostyki i konsultacji z lekarzem lub specjalistą.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL