Reklama

Zasady diety ketogenicznej. Czy boczek i smalec pomogą zdrowo schudnąć?

Dieta ketogeniczna to ostatnio jeden najpopularniejszych sposobów na zrzucenie zbędnych kilogramów. Dieta polega przede wszystkim na spożywaniu tłuszczów. Do codziennego jadłospisu warto więc włączyć takie produkty jak m.in. boczek, smalec, wołowinę, orzechy i masło. Co jeszcze jeść na diecie ketogenicznej? Zobaczcie nasze propozycje.

Dieta ketogeniczna - zasady

Założenie diety ketogenicznej najlepiej opisuje hasło "jesz tłuszcz i tracisz tłuszcz". Dieta opiera się bowiem przede wszystkim na dostarczaniu organizmowi odpowiedniej ilości tłuszczów. Dzięki temu osiągnąć można tzw. ketozę, czyli stan, w którym dochodzi do pozyskiwania energii z własnej tkanki tłuszczowej. W normalnych warunkach jest to funkcja glukozy czyli cukru, jednak dieta ketogeniczna wyklucza ten składnik z jadłospisu.   

Klasyczna dieta ketogeniczna zakłada odżywianie według poniższego schematu:  

Reklama

  • 90 proc wszystkich posiłków - tłuszcze 
  • 8 proc. wszystkich posiłków - białko 
  • 2 proc. wszystkich posiłków - węglowodany    

Czasami zdarzają się pewne modyfikacje diety, które zakładają dostarczenie tłuszczów na poziomie 60-70 proc. Warto pamiętać również, że diety ketogenicznej nie należy stosować dłużej niż 3 miesiące.

Dieta tłuszczowo-białkowa - powikłania zdrowotne

W trakcie odchudzania konieczne są także regularne badania krwi oraz nerek i wątroby. Dieta ketogeniczna wymaga dużej ostrożności i najlepiej wcześniej skonsultować ją z doświadczonym dietetykiem lub lekarzem. Dlaczego? Dieta keto jest kontrowersyjnym sposobem odżywiania, który odradzany jest przez wielu specjalistów. Nie bez powodu znalazła się nawet na liście najgorszych diet na świecie. Wiążę się to z licznymi skutkami ubocznymi i powikłaniami do jakich może prowadzić dieta. To m.in. niedobory witaminowe, problemy z trawieniem, rozwój kamicy moczanowej, zwiększanie stężenia kwasu moczowego i problemy z nerkami. Oczywiście nie należy pomijać również zalet diety. 

Jej niezaprzeczalnym plusem jest skuteczność. Dieta ketogeniczna pozwala zgubić nadprogramowe kilogramy, co ważne - bez uczucia głodu. Keto jest również dobrym wyjściem dla osób, które nie potrafią zbyt długo wytrzymać na klasycznych i beztłuszczowych dietach redukcyjnych.

Dieta ketogeniczna - produkty dozwolone

Tak jak zostało już napisane - podstawą diety ketogenicznej są produkty o wysokiej zawartości tłuszczu. Tłuszcze nasycone znajdziemy przede wszystkim w czerwonym mięsie, jajkach, maśle i oleju kokosowym, jednonienasycone - w smalcu, boczku, tłustych rybach, oliwie z oliwek, oleju z awokado i orzechach, wielonasycone - w oleju lnianym i oliwie z oliwek. 

Dieta ketogeniczna daje sporo możliwości modyfikacji jadłospisu. Poniżej przedstawiamy przykładowe produkty, które można spożywać. 

Dozwolone produkty na diecie keto: 

1. Mięso - udka z kurczaka, skrzydełka z kurczaka, pierś z kurczaka, pierś z indyka, wołowina, wieprzowina, wątróbka, boczek, dziczyzna, jagnięcina. Mięso można spożywać zarówno w czystej postaci, np. w formie kotletów, jak i w formie wędlin czy kiełbas. Warto pamiętać jednak, aby wybierać produkty dobrej jakości, o wysokiej zawartości mięsa. 

2. Ryby i owoce morza - spożywać można praktycznie wszystkie ryby, m.in. makrelę, łososia, sardynki, tuńczyka, śledzia, dorsza, pstrąga, halibuta oraz wszystkie owoce morza. 

3. Warzywa - warto wybierać przede wszystkim warzywa o niskiej zawartości węglowodanów. To przede wszystkim wszystkie sałaty, rukola, jarmuż, szpinak, kapusta, brokuły, kalafior, ogórek, cukinia, bakłażan, papryka, cebula i grzyby.  

4. Nabiał i jaja - pełnotłuste mleko, śmietana, jogurty, masło, tłuste twarogi, mascarpone, mozarella, ricotta, cheddar, parmezan, ser brie, sery żółte, jogurt grecki, ser feta, ser haloumi. 

5. Napoje - woda (przede wszystkim), herbaty ziołowe, kawa. 

6.  Orzechy - przede wszystkim produkty o niskiej zawartości węglowodanów, czyli orzechy brazylijskie, orzechy laskowe, orzechy makadamia, orzechy włoskie, orzechy ziemne, migdały. 

7. Owoce - w małej ilości i tylko owoce o niskiej zawartości węglowodanów, czyli truskawki, maliny, jeżyny i jagody 

8. Inne tłuszcze - masło, oliwa z oliwek, olej kokosowy, olej z awokado, orzechy, olej MCT, masło kokosowe.   

Na diecie ketogenicznej zabrania się spożywania cukrów, skrobi, ziaren, alkoholu, napojów i produktów typu light oraz większości owoców.


Czytaj także:

Nie możesz schudnąć? Winna insulinooporność

Nie wolno im jeść mąki, makaronu i chleba. Gluten powoduje cierpienie

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Rekomendacje