Reklama

Nie zostawiaj takiej wody na noc przy łóżku. Więcej szkody niż pożytku

Wyrobiłeś w sobie nawyk zostawiania przy łóżku szklanki wody, żeby wypić ją od razu po przebudzeniu? To dobrze, bo nawodnienie organizmu rano pobudza go i rozkręca metabolizm. Ale chłodna woda stojąca w otwartej szklance obok łóżka całą noc to nienajlepszy napój na pusty żołądek. Dlaczego? Wyjaśnienie znajdziesz poniżej.

Jaką wodę pić rano? Uważaj na to, jak zostawiasz wodę

Dużo mówi się o zaletach picia wody na pusty żołądek. Posiadanie nawyku sięgania po wodę tuż po przebudzeniu procentuje prawidłowym nawodnieniem organizmu, usprawnieniem metabolizmu i lepszym samopoczuciem. Ale pod jednym warunkiem - woda, którą pijesz na czczo nie może być chłodna i musi być wolna od zanieczyszczeń. Z tego właśnie powodu naukowcy nawołują, by nie pić wody, która przez całą noc stała przy łóżku. 

Tzw. odstana woda, która całą noc spędziła w otwartej szklance obok łóżka nie nadaje się do picia. Wynika tak m.in. z badań przeprowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu Johnsa Hopkinsa. Ich zdaniem wypicie takiej wody nie jest korzystne dla zdrowia, bo wraz z płynem do organizmu wprowadźmy też zanieczyszczenia oraz drobnoustroje, których nie brakuje zwłaszcza w sypialni.

Reklama

Podobne wnioski zaprezentował dr Marc Leavey - badacz z Mercy Medical Center w Massachusetts. — Na powierzchni wody może osadzać się kurz i zanieczyszczenia. Do szklanki może wpaść także mucha, która przenosi wiele chorób — przestrzegł w swojej publikacji. 

Aby woda, którą pijesz rano wyrządziła więcej pożytku, niż szkody, sięgnij po wodę z zamykanego dzbanka lub butelki. Jeszcze lepszym rozwiązaniem jest stawianie obok łóżka szczelnego termosu, bo najzdrowsza jest woda ciepła. 

Jaka temperatura wody do picia rano jest najlepsza?

Ogromne znaczenie ma temperatura wody, którą pijesz co rano. Nie może być ona zima (a już na pewno nie powinna być prosto z lodówki) ani nie może być zbyt gorąca. Optymalną temperaturą wody jest ta zbliżona do temperatury ciała zdrowego człowieka, a ono jak wiadomo ma 36,6 st. Celsjusza. 

Woda o takiej temperaturze będzie najskuteczniej pobudzać układ pokarmowy do pracy i nie wychłodzi organizmu. Istotne jest to zwłaszcza jesienią i zimą, w okresach osłabionej odporności i sezonowych infekcji.  

Picie wody na czczo - dlaczego jest takie ważne?

Wciąż nie jesteś przekonany do picia wody co rano? Pamiętaj, że poranne wypicie wody to znacznie więcej niż tylko przepłukanie żołądka i ugaszenie pragnienia. 

Naturalnie rano odczuwamy większe pragnienie. Organizm w ten sposób sam domaga się tego, co jest mu niezbędne - czyli wody. Dzięki niej prawidłowo działa układ krążenia, sprawnie funkcjonuje m.in. mózg, wątroba i nerki, które usuwają zbędne produkty przemiany materii z organizmu. 

Dobroczynnych efektów porannego picia ciepłej i czystej wody jest mnóstwo. Oto najważniejsze pozytywne skutki picia wody na czczo: 

  • Lepszy metabolizm i smukła sylwetka. Nawyk picia ciepłej wody każdego ranka reguluje procesy metaboliczne, przyspiesza przemianę materii oraz metabolizm tłuszczów i cukrów. Dzięki temu spożyte w ciągu dnia kalorie będą skuteczniej zamieniane w energię, i będziesz mieć mniejsze ryzyko wzdęć, problemów jelitowych, a długofalowo także otyłości oraz cukrzycy. 
  • Poprawa odporności. Wypicie szklanki ciepłej wody na pusty żołądek zamieni twój organizm w środowisko mniej podatne na infekcje bakteryjne i wzmocni układ odpornościowy. Woda przyniesie też ulgę w stanach zapalnych i infekcjach. To właśnie dlatego lekarze mówią zawsze chorym "Proszę dużo pić"!
  • Młodsza i jędrniejsza cera. Picie ciepłej wody rano przyśpiesza proces regeneracji komórek skóry i naskórka, sprawiając, że staje się ona bardziej jędrna i wygląda młodzież. 
  • Łagodzenie bólu m.in. migrenowego. Regularnie picie wody o poranku pomaga rozprawi się z bólami głowy i brzucha, a także nerwobólami i bolesnymi skurczami, np. podczas menstruacji.  


INTERIA.PL

W serwisie zdrowie.interia.pl dokładamy wszelkich starań, by przekazywać wyłącznie sprawdzone, rzetelne informacje o objawach i profilaktyce chorób, bo wierzymy, że świadomość i wiedza w tym zakresie pomogą dłużej utrzymać dobre zdrowie.
Niniejszy artykuł nie jest jednak poradą lekarską i nie może zastąpić diagnostyki i konsultacji z lekarzem lub specjalistą.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL