Reklama

Napoje o niskim i wysokim indeksie glikemicznym. Jak wypadają te ulubione?

Napoje o niskim indeksie glikemicznym stanowią uzupełnienie diety diabetyków oraz osób dbających o linię. Które z nich warto wybierać, a z których lepiej zrezygnować? Jakie soki będą najlepsze dla cukrzyka? Wyjaśniamy.

Spożywanie posiłków i napojów o niskim indeksie glikemicznym pozytywnie wpływa na zdrowie organizmu oraz zachowanie właściwej wagi. Poniżej przedstawiamy napoje o niskim oraz wysokim indeksie glikemicznym.

Napoje o wysokim indeksie glikemicznym

Jak łatwo się domyślić, najmniej korzystne dla naszego organizmu są gazowane oraz sztucznie słodzone napoje. Oprócz dużej zawartości cukru znajdują się w nich również polepszacze smaku, barwniki i konserwanty. Lepiej unikać ich w codziennej diecie. Indeks glikemiczny popularnych napojów gazowanych, takich jak coca-cola czy oranżada, wynosi ok. 60-80 IG - jest więc wysoki. Zaskoczeniem może być jednak fakt, że równie wysokie IG mają napoje izotoniczne, często wybierane przez osoby uprawiające sport. Przed zakupem warto dokładnie zapoznać się z ich składem oraz zawartością substancji słodzących.

Reklama

Produkty o zerowym indeksie glikemicznym

Kawa, herbata, woda mineralna - te napoje pojawiają się w naszej diecie niemal codziennie. Wiele osób zastanawia się, czy są one bezpieczne dla diabetyków oraz osób cierpiących na schorzenia układu sercowo-naczyniowego. Okazuje się, że zarówno kawa, jak i herbata posiadają IG równe 0. Należy jednak pamiętać, że wartość ta może się zmieniać, w zależności od używanych dodatków. Jeśli dosładzamy napoje cukrem, miodem lub sokiem owocowym, musimy liczyć się z tym, że ich IG wzrasta.



Jaki indeks glikemiczny mają mleko i napoje mleczne?

Nabiał, ze względu na zawartość tłuszczu, cechuje się niskim IG. Mleko posiada IG 30, może więc być stosowane przez osoby przebywające na specjalnych dietach. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku maślanki 1 proc.

Znacznie wyższe IG posiadają jednak takie produkty jak jogurt pitny czy shake mleczny. Te kupowane w sklepach czy restauracjach są sztucznie dosładzane - oprócz cukru często pojawia się w nich również syrop glukozowo-fruktozowy oraz koncentrat owocowy. Sprawia to, że indeks glikemiczny tego typu produktów często przekracza 100. To bardzo wysoka wartość, która powoduje dużą glikemię poposiłkową.

Osoby, które mają ochotę na mleczny napój w zdrowej wersji, mogą przygotować go samodzielnie. Wystarczy do tego kilka składników:

  • mleko,
  • śmietanka o niskiej zawartości tłuszczu,
  • owoce o niskim IG (mogą to być np. truskawki, maliny),
  • łyżeczka miodu (najniższe IG posiada miód akacjowy).

Wiele osób z pewnością zastanawia się również, jaki indeks glikemiczny mają zastępujące mleko napoje roślinne, popularne w diecie wegańskiej oraz eliminacyjnej. Do najczęściej wybieranych tego typu produktów należą:

  • mleko (napój) sojowe (IG 15),
  • mleko (napój) kokosowe (IG 40),
  • mleko (napój) owsiane (IG 69),
  • mleko (napój) ryżowe (IG 90).

Najlepszym wyborem dla diabetyków będzie mleko sojowe oraz kokosowe. Podczas zakupów należy jednak zwrócić uwagę na to, czy nie zawierają one dodatkowych substancji słodzących.

Soki o niskim indeksie glikemicznym

Wiele osób uważa, że soki owocowe są skarbnicą witamin, minerałów i ważnych dla naszego organizmu składników odżywczych. Niestety, te kupowane w sklepach bardzo często nie są 100-procentowymi sokami, lecz napojami stworzonymi z soku zagęszczonego zmieszanego z wodą. Wiele z nich posiada dużą zawartość dodatkowego cukru, który znacząco podnosi ich indeks glikemiczny.

Znacznie lepsze od produktów z kartonu będą samodzielnie wyciskane soki. Najlepsze dla diabetyków są:

  • sok grejpfrutowy (IG 20),
  • sok jabłkowy (IG 41),
  • sok pomarańczowy (IG 43).

Ciekawą propozycję stanowią również wyciskane soki warzywne o niskim IG. Należą do nich:

  • sok pomidorowy (IG 23),
  • sok z buraka (IG 30),
  • sok z marchwi (IG 43).

Dla wzbogacenia smaku można dodać do nich niewielką ilość soli i pieprzu lub kilka kropel soku z cytryny.

Indeks glikemiczny alkoholu

Mimo że sam alkohol posiada IG 0, jego prawdziwa wartość zależy od ilości cukru znajdującego się w danym napoju. Zdecydowanie najmniej polecanym alkoholem dla cukrzyków oraz osób przebywających na diecie jest piwo. Jasne, pszeniczne piwo posiada IG 100. Wspomniana zasada dotyczy też drinków - im więcej soków lub słodkich syropów do nich dodamy, tym końcowy indeks glikemiczny będzie wyższy.

Znacznie korzystniejsze jest wypicie lampki czerwonego wina:

  • półsłodkiego (IG 50),
  • półwytrawnego (IG 30),
  • wytrawnego (IG 0). 

Należy jednak pamiętać, że każdy alkohol w nadmiarze jest szkodliwy dla zdrowia i powinien być ograniczany w codziennej diecie.

CZYTAJ TAKŻE: 

Komucha. Herbaciany grzyb SCOBY fermentuje dla twojego zdrowia

Indeks glikemiczny: Co warto o nim wiedzieć?

Pyszne i rozgrzewające napoje na zimowe wieczory

INTERIA.PL

W serwisie zdrowie.interia.pl dokładamy wszelkich starań, by przekazywać wyłącznie sprawdzone, rzetelne informacje o objawach i profilaktyce chorób, bo wierzymy, że świadomość i wiedza w tym zakresie pomogą dłużej utrzymać dobre zdrowie.
Niniejszy artykuł nie jest jednak poradą lekarską i nie może zastąpić diagnostyki i konsultacji z lekarzem lub specjalistą.

Dowiedz się więcej na temat: indeks glikemiczny | niski indeks glikemiczny | zdrowe napoje

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL