Reklama

Zakwas na barszcz nastaw już teraz. Pity na surowo odchudza i obniża ciśnienie

Zakwas buraczany to baza do domowego barszczu czerwonego. Możesz go też pić bez gotowania, jako napój dla zdrowia i odporności. Zakwas z buraków wspiera leczenie anemii, nadciśnienia i dodaje energii. Jak przygotować taki domowy shot witaminowy? Sprawdź nasz przepis na zakwas z buraków.

Jakie właściwości zdrowotne ma zakwas buraczany?

Kiszonki są zdrowe - zawierają naturalne probiotyki, które wspierają prawidłową pracę jelit. To bogate źródło błonnika pokarmowego i witamin o właściwościach antyoksydacyjnych. Kisić można wszystko - nie tylko ogórki i kapustę, ale również cebulę czy cytryny. Dziś pod lupę weźmiemy zakwas z buraków.

Lista dobroczynnych substancji, które znajdziemy w zakwasie buraczanym jest długa. Niepozorny, bordowy płyn to cenne źródło żelaza, magnezu, wapnia, potasu, fosforu, miedzi i cynku. Znajdziemy w nim również fitosterole, antocyjany i betainę - czyli substancje, które wspierają prawidłową pracę organizmu.

Reklama

Zakwas buraczany zawiera witaminy A, C oraz witaminy z grupy B. Nie tylko dostarcza je do organizmu, ale również zwiększa ich przyswajalność.  W zakwasie żyją bakterie kwasu mlekowego, który jest naturalnym probiotykiem. Mleczan działa odkwaszająco, a wraz z naturalnym błonnikiem przyspieszają proces oczyszczania organizmu z toksyn.

Kto powinien pić zakwas z buraków?

●      anemicy - ze względu na wysoką zawartość żelaza i witaminy C, która w zakwasie jest trwała mimo długiego przechowywania,

●      osoby cierpiące na nadciśnienie tętnicze,

●      chorzy na nowotwory, szczególnie ci będący w trakcie lub po chemioterapii,

●      osoby zmagające się z przewlekłym zmęczeniem,

●      kobiety w ciąży i mamy karmiące.

Ponadto zakwas buraczany będzie dobrym wsparciem odchudzania - odbudowuje mikroflorę jelitową i przyspiesza trawienie. Pity regularnie poprawi kondycję włosów, skóry i paznokci, doda energii i podniesie odporność. Proces kiszenia obniża poziom cukru w burakach, więc zakwas mogą pić również osoby z dolegliwościami metabolicznymi np. insulinoopornością.

Kiedy pić zakwas z buraków? Najlepiej spożywać go regularnie przez cały rok, ale szczególnie w okresach sezonowych infekcji. Zwiększy odporność organizmu, a gdy dojdzie do infekcji pomoże odbudować mikroflorę jelitową po zażywaniu antybiotyków.

Jak pić zakwas z buraków?

Jeśli masz prawidłowe lub wysokie ciśnienie krwi zakwas buraczany pij codziennie. Ze względu na to, że obniża on ciśnienie krwi, to osoby, które mają je niskie powinny przyjmować małe dawki co drugi dzień.

Optymalna dawka to 100 ml na czczo - zakwas buraczany to najlepszy sposób, by zdrowo zacząć dzień. Jego smak jest orzeźwiająco kwaśny - pomoże ci się obudzić. Czy dzieci mogą pić zakwas z buraków? Tak, ale dla nich dzienna dawka nie powinna przekraczać 50 ml.

Przepis na zdrowotny zakwas buraczany do picia na surowo

Przygotuj:

  • naczynie do kiszenia - kamionkę lub szklany słój,
  • gazę lub talerzyk do przykrycia.

Składniki:

  • 500 g buraków (najlepiej ekologicznych),
  • 500 ml wody - przefiltrowanej lub przegotowanej (w temperaturze pokojowej),
  • 4 ząbki czosnku (rozgniecione),
  • pół łyżeczki soli,
  • 7 ziarenek pieprzu,
  • 5 kulek ziela angielskiego,
  • 2 liście laurowe,
  • korzeń chrzanu pokrojony w plastry,
  • korzeń imbiru pokrojony w plastry,
  • pół łyżeczki kminku,
  • pół łyżeczki kolendry,
  • pół łyżeczki nasion kopru.

Przygotowanie:

Buraki wyszoruj dokładnie w wodzie z octem i pokrój na plasterki. Dokładnie rozpuść sól w wodzie. Układaj warstwami buraki, plastry chrzanu i imbiru, posypuj równomiernie przyprawami. Zalej solanką tak, aby płyn przykrywał buraki. Naczynie postaw w ciepłym miejscu przykryte gazą lub talerzykiem. Słoik możesz zabezpieczyć pokrywką, ale jej nie zakręcaj do końca.

Zakwas będzie gotowy za tydzień, ale codziennie do niego zaglądaj i mieszaj. Gdy pojawi się piana zbierz ją dokładnie z powierzchni płynu. Jeśli chcesz przyspieszyć proces kiszenia na ostatniej warstwie buraków połóż kromkę chleba na zakwasie. Może tam pozostać maksymalnie 3 dni - po tym czasie trzeba go wyjąć z naczynia, bo inaczej zakwas zacznie pleśnieć.

Próbuj zakwas - jeśli jego moc nie będzie zadowalająca, pozostaw go jeszcze w słoiku. Kiedy uznasz, że zakwas buraczany jest gotowy odcedź go dokładnie i przelej do wyparzonej butelki. Teraz możesz go przechowywać w lodówce nawet kilka tygodni, więc zakwas na wigilijny barszcz czerwony możesz przygotować z wyprzedzeniem.

Buraki z zakwasu możesz wykorzystać do przygotowania pysznej surówki. Warto zostawić kilka jako starter do przygotowania kolejnej porcji.

Przyprawy, których użyjesz nadają zakwasowi smak - dozując je odpowiednio uzyskasz taki, który najbardziej ci odpowiada. Zakwas buraczany dla dzieci przygotuj nieco łagodniejszy, chętniej będą go pić

Porady ekspertów - z nimi zakwas uda się za każdym razem

Przepis na zakwas buraczany wydaje się bajecznie prosty, ale jeśli nie będziesz się nim troskliwie opiekować - nie uda się.

Zakwas z buraków uda się gdy:

  • buraki będą zdrowe i dokładnie umyte,
  • będziesz starannie zbierać pianę z powierzchni zakwasu,
  • kromkę chleba wyjmiesz nie później niż w trzecim dniu kiszenia,
  • ograniczysz dostęp powietrza - zakwas powinien być przykryty,
  • do mieszania i zbierania piany będziesz używać wyłącznie wyparzonej łyżki.

Zakwas buraczany to doskonała baza do barszczu czerwonego, ale może zastąpić również ocet w sosach sałatkowych. Dlaczego warto przygotować domowy zakwas z buraków? Bo jest zdecydowanie tańszy i sam decydujesz o tym, jaki będzie miał smak.

  

INTERIA.PL

W serwisie zdrowie.interia.pl dokładamy wszelkich starań, by przekazywać wyłącznie sprawdzone, rzetelne informacje o objawach i profilaktyce chorób, bo wierzymy, że świadomość i wiedza w tym zakresie pomogą dłużej utrzymać dobre zdrowie.
Niniejszy artykuł nie jest jednak poradą lekarską i nie może zastąpić diagnostyki i konsultacji z lekarzem lub specjalistą.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL