Reklama

Zalej wrzątkiem i wypij. Uspokoisz gazy, wzdęcia i poczujesz się lżej

Utrzymanie dobrego tempa trawienia sprzyja nie tylko zachowaniu pięknej sylwetki, przede wszystkim świadczy o prawidłowej pracy układu pokarmowego i pozwala czuć się lekko przez cały dzień. Dużym zainteresowaniem cieszą się zioła i suplementy, które jak obiecują producenci, wspomagają metabolizm i znoszą dolegliwości związane z niestrawnością. Od czego zależy tempo trawienia? Jakie produkty wybrać, by usprawnić metabolizm? Jak nie dać się oszukać przy wyborze suplementów na trawienie? Odpowiadamy.

Co to jest trawienie?

Trawienie jest złożonym procesem mechanicznego, chemicznego i enzymatycznego rozkładu wielkocząsteczkowych związków organicznych - białek, tłuszczów i węglowodanów do substancji prostszych, prowadzącym do ich wchłonięcia i przyswojenia przez organizm. Rozpoczyna się już w jamie ustnej od żucia kęsów pokarmu, a kończy na poziomie jelit, gdzie treść przesuwana jest dzięki ruchom perystaltycznym, by ostatecznie ulec wydaleniu, ta droga może trwać nawet do 30 godzin! Co wpływa na czas trawienia?

Od czego zależy tempo trawienia?

Czas trawienia zależy przede wszystkim od:

Reklama

  • sposobu przygotowania - produkty smażone trawione są o wiele dłużej niż świeże lub te przyrządzane na parze;
  • stopnia rozdrobnienia - gryzienie pobudza receptory smakowe, które stymulują wydzielanie śliny, soku żołądkowego i trzustkowego, przygotowując kolejne odcinki przewodu pokarmowego do trawienia. Znaczne rozdrobnienie pokarmu zdecydowanie usprawnia trawienie;
  • ilości kwasu solnego w żołądku - pobudza on dwunastnicę do wytwarzania hormonów jelitowych odpowiedzialnych za produkcję soku trzustkowego i żółci;
  • regularności w jedzeniu - częste spożywanie niewielkich porcji o zbliżonych porach sprzyja wytworzeniu się pamięci metabolicznej tzn. wyrzutowi enzymów dokładnie w porze spodziewanego posiłku;
  • aktywności fizycznej -  ruch jest dobry na trawienie. Niemal każda aktywność fizyczna pozytywnie wpływa na metabolizm aby zwiększyć efektywność pracy jelit  warto postawić na ćwiczenia rozciągające;
  • rodzaju spożywanych produktów - do najciężej, a zatem i najwolniej trawionych należą: dania wysoko przetworzone (np. fast foody i produkty instant), rośliny strączkowe, grzyby, słodycze, wędzone ryby oraz dania o dużej zawartości tłuszczy zwłaszcza nasyconych.

Co jeść żeby poprawić trawienie?

Jedną z najprostszych, a przy okazji najskuteczniejszych metod na poprawę trawienia jest dodawanie do potraw niektórych przypraw. Udowodnione działanie zwiększające perystaltykę wykazują: chilli, kminek, kurkuma, imbir i cynamon. Dieta na lepsze trawienie powinna zawierać dużo warzyw i owoców, które są bogatym źródłem błonnika. To właśnie nierozpuszczalny błonnik poprzez drażnienie ściany jelita, pobudza jego ukrwienie i przyspiesza perystaltykę. Poza tym może: wiązać wodę, zwiększając treść pokarmową i regulować prawidłowe wydzielanie soków trawiennych w żołądku. Zdaniem ekspertów, trawienie zachodzi szybciej u osób stroniących od soli i alkoholu, za to spożywających dużo nabiału w postaci: jogurtów, maślanek  i kefirów.

Zioła i napary zwiększające tempo trawienia

Herbaty i napary ziołowe to naturalny i zdrowy sposób na poprawę trawienia i procesów metabolicznych w organizmie. Największą popularnością wśród ziół usprawniających pracę układu pokarmowego, cieszą się:

  • mięta pieprzowa - reguluje wydzielanie soku żołądkowego, a także produkcję i wydzielanie żółci, poprawia ruchy jelit;
  • koper włoski - zmniejsza uczucie pełności, pomaga zapobiegać wzdęciom;
  • rumianek - nie tylko reguluje pracę jelit i pobudza wydzielanie żółci. Wpływa też korzystnie na apetyt, zapobiega nadmiernej fermentacji w jelitach i przeciwdziała uczuciu pełności;
  • dziurawiec - działa rozkurczowo, reguluje również produkcję i wydzielanie żółci;
  • ostropest plamisty - regeneruje i działa pozytywnie na pracę wątroby, wspiera produkcję żółci i poprawia trawienie;
  • mniszek lekarski - wspomaga pracę wątroby i oczyszcza organizm z toksyn;
  • melisa - poza dobrze znanym działaniem relaksującym, zwiększa wydzielanie soku żołądkowego, przyspieszając trawienie.

Jeśli doświadczasz nieprzyjemnego uczucia zalegania pokarmu w przewodzie pokarmowym, możesz wspomóc się senesem lub aloesem, obie rośliny wykazują działanie przeczyszczające, dlatego szybko przynoszą ulgę w dolegliwościach gastrycznych.

Suplementy diety na trawienie

Szukając sposobu na poprawę trawienia, z pewnością natkniesz się na sklepy dysponujące szeroką ofertą suplementów diety. W trakcie zakupu takiego specyfiku należy zachować czujność i rozsądek, po pierwsze suplementy jak sama nazwa wskazuje, są jedynie uzupełnieniem, a nie podstawą diety, poza tym poszczególne preparaty różnią się między sobą skutecznością. Dla zdrowia, a zatem i lepszego trawienia najważniejsze jest przestrzeganie ogólnych zasad zdrowego życia, nie ma się co oszukiwać: nawet najlepsze suplementy nie zastąpią zbilansowanej diety i regularnej aktywności fizycznej. Pamiętaj, by nie kupować suplementów z niepewnych źródeł i zdecydowanie unikać producentów namawiających do głodówek i innych praktyk stojących w sprzeczności z logiką i niemających poparcia w nauce.

Jakie suplementy diety przyśpieszają trawienie?

Do najczęściej wybieranych suplementów na trawienie należą:

  • probiotyki - każdy szczep probiotyczny ma swoje indywidualne właściwości, które mają korzystny wpływ na stan jelit. Probiotyki ułatwiają także wchłanianie witamin i składników odżywczych, a także poprawiają profil lipidowy i regulują poziom glukozy;
  • błonnik - usuwa z jelit wszelkie nieczystości i toksyny, umożliwiając regularne wypróżnianie się i zapobiegając zaparciom;
  • pau d'Arco - pozyskiwany jest z kory drzewa Lapacho, to bogate źródło wielu pierwiastków oraz lapacholu i betalapacholu. Pau D’arco ma silne właściwości odtruwające nasz organizm;
  • szakłak amerykański - zawiera garbniki zapobiegające zapaleniu błony śluzowej układu pokarmowego, co więcej poprawia motorykę przewodu pokarmowego i powstrzymuje kumulowanie wody w organizmie;
  • korzeń goryczki - substancje czynne zawarte w goryczce pobudzają wydzielanie śliny, soków żołądkowych i żółci. Znoszą także nieprzyjemne objawy niestrawności;
  • lukrecja - jest uznanym środkiem łagodzącym dolegliwości trawienne. Lukrecja w postaci suplementu wzmacnia układ trawienny i przyśpiesza metabolizm, a jest szczególnie polecana dla osób z nadwrażliwością żołądka i problemami trawiennymi. 

CZYTAJ TAKŻE: 

Odtyka zatoki i łagodzi kaszel. Zdrowotne właściwości chrzanu

Leczy zapalenie i wymiata toksyny. Jest zdrowszy od zielonej herbaty

INTERIA.PL

W serwisie zdrowie.interia.pl dokładamy wszelkich starań, by przekazywać wyłącznie sprawdzone, rzetelne informacje o objawach i profilaktyce chorób, bo wierzymy, że świadomość i wiedza w tym zakresie pomogą dłużej utrzymać dobre zdrowie.
Niniejszy artykuł nie jest jednak poradą lekarską i nie może zastąpić diagnostyki i konsultacji z lekarzem lub specjalistą.

Dowiedz się więcej na temat: trawienie | lepsze trawienie | lepsze trawienie porady

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL