Reklama

Dieta Dąbrowskiej - post warzywno-owocowy. Jak naprawdę działa?

Dieta Dąbrowskiej to post owocowo-warzywny, który może trwać maksymalnie 6 tygodni. Nie należy przeprowadzać go więcej niż dwa razy do roku. Co możesz jeść w trakcie diety? Poniżej znajdziesz wszystkie najważniejsze informacje na temat postu Dąbrowskiej. Dieta Dąbrowskiej - co to jest?

Co to jest dieta dr Dąbrowskiej?

Dieta Dąbrowskiej to post owocowo-warzywny opracowany przez Ewę Dąbrowską - lekarza i specjalistę chorób wewnętrznych. Głównym celem diety nie jest zrzucenie zbędnych kilogramów - to jedynie jeden z jej skutków. W poście chodzi przede wszystkim o poprawę procesów trawienia oraz oczyszczenie organizmu z toksyn. 

Dr Dąbrowska zwraca uwagę, że u niektórych pacjentów post może mieć również działanie lecznicze. Dotyczy to m.in. pacjentów z chorobami serca, chorobą Hashimoto, cukrzycą, zaburzeniami miesiączkowania, niedoczynnością tarczycy i miażdżycą. Post może także poprawiać stan skóry u osób z trądzikiem czy atopowym zapaleniem skóry.  

Reklama

Lecznice działanie diety opierać się może na procesie autofagii (autofagocytozy), który uwalniać się może w trakcie diety. Najprościej opisać go jako mechanizm samo-trawienia lub samozjadania uszkodzonych, czy też martwych komórek, które mogą być groźne dla organizmu. Autofagia nie jest nowym zjawiskiem. W 2016 roku prof. Yoshinori Ohsumi otrzymał za badania na ten temat nagrodę Nobla w dziedzinie medycyny i fizjologii.   

Dieta Dąbrowskiej - zasady i dozwolone produkty

Post Dąbrowskiej zaliczany jest do bardzo restrykcyjnych i niskokalorycznych diet. Powinien trwać do 6 tygodni. Nie należy przeprowadzać go więcej niż dwa razy do roku. W tym czasie należy spożywać wyłącznie określone warzywa i owoce:      

Warzywa korzeniowe - marchew, burak, seler, pietruszka, rzodkiew.    

Warzywa kapustne - kapusty, kalafior, brokuł, jarmuż, kiełki.    

Warzywa cebulowe - cebula, por, szczypiorek, czosnek, dymka.    

Warzywa dyniowate - dynia, kabaczek, ogórki, cukinia.    

Warzywa psiankowate - pomidor, papryka.    

Warzywa liściaste - koperek, natka pietruszki i zioła.   

Pędy roślin - seler naciowy, botwina, mniszek, pokrzywa, szczaw, szpinak, jarmuż, kiełki.    

Owoce - jabłka, grejpfruty, cytryny, jagody.  

Powyższe produkty można spożywać na surowo oraz po obróbce termicznej, np. duszeniu czy pieczeniu. Trzeba jednak pamiętać, że zabronione jest używanie jakichkolwiek olejów. Dobrze sprawdzą się również wszelkie koktajle warzywno-owocowe oraz świeżo wyciskane soki. Podczas postu niezwykle istotne jest także spożywanie odpowiedniej ilości wody. Za optymalne uważa się około 3 litry płynów.

Kryzys ozdrowieńczy w trakcie postu warzywno-owocowego

W trakcie trwania postu u większości pacjentów występuje tzw. kryzys ozdrowieńczy. Pojawia się on w momencie rozpoczęcia odtruwania organizmu. Towarzyszyć mu mogą takie objawy jak biegunka, wymioty, bóle brzucha, bóle głowy czy ogólne osłabienie. Opisywane objawy nie powinny trwać dłużej niż kilka dni. W przypadku, gdy nie ustaną, należy skontaktować się z lekarzem.   

Po zakończonym poście, płynnie przechodzi się do drugiego etapu diety Dąbrowskiej - czyli wychodzenia z diety. W tym czasie należy powoli i stopniowo włączać do codziennego jadłospisu inne produkty - kasze, orzechy czy ziarna. Czas trwania drugiego etapu jest kwestią indywidualną. Należy uważnie obserwować swój organizm i co ważne - nie powracać do niezdrowych nawyków. Po zakończonym poście raz w tygodniu warto stosować tzw. przypominajki, czyli dni, podczas których spożywamy wyłącznie produkty zalecane w trakcie postu.     

Dieta Dąbrowskiej - zalety

Tak jak zostało już napisane - to nie spadek wagi jest głównym celem diety, jednak ze względu na niską kaloryczność post Dąbrowskiej pozwala szybko zgubić zbędne kilogramy. Niektórym osobom udaje się schudnąć w 6 tygodni nawet 15-20 kg. Do zalet z pewnością można zaliczyć również łatwość w przygotowaniu dań oraz stosunkowo niski koszt diety. Post opiera się wyłącznie na warzywach i owocach i nie wymaga zakupu żadnych specjalistycznych produktów. 

Warto zaplanować dietę zwłaszcza na wiosnę i lato, co ze względu na dużą dostępność sezonowych warzyw, znacznie obniży koszty. Wśród innych zalet diety Dąbrowskiej wymienia się również poprawę stanu skóry oraz ogólną poprawę stanu zdrowia.     

Dieta Dąbrowskiej - wady i przeciwwskazania

Niestety, dieta Dąbrowskiej ma również liczne wady. Specjaliści podkreślają, że nie należy traktować jej jako sposób na odchudzanie, ponieważ tak szybki spadek masy ciała może gwarantować efekt jojo. Niebezpieczna jest również niska liczba dostarczanych podczas postu kalorii (około 600-700), która powodować może spadek energii i pogorszenie stanu zdrowia. U osób stosujących post zaobserwować można m.in. osłabienie, wypadanie włosów i zaburzenia hormonalne. Powszechne są także biegunki, które wiązać się mogą z rozregulowaniem metabolizmu i spowolnieniem przemiany materii.   

Dieta Dąbrowskiej - ulubiona gwiazd

Nie ma wątpliwości, że dieta Dąbrowskiej jest dość kontrowersyjnym sposobem odżywiania. Mimo tego ma wielu fanów. Post Dąbrowskiej stosowały m.in. Karolina Szostak, Sonia Bohosiewicz czy Małgorzata Rozenek-Majdan. Przed postem warto skonsultować się z lekarzem, który zleci odpowiednie badania i sprawdzi, czy nie istnieją przeciwwskazania do tak restrykcyjnego odżywiania. Należy pamiętać również, aby nie traktować postu, jako lekarstwa na wszelkie choroby i dolegliwości. Żadna dieta nie zastąpi bowiem wizyty u specjalisty i odpowiedniego leczenia.


Czytaj także:

Jak obniżyć indeks glikemiczny ziemniaków i makaronu?

Tak schudły Szostak i Adele. Spektakularne metamorfozy

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL