Reklama

​Melatonina a sen dziecka

Melatonina nazywana bywa hormonem snu. Rzeczywiście, poziom jej stężenia ma związek z tym, jak sypia dziecko.

Melatonina - parę informacji o działaniu

Melatonina to hormon występujący naturalnie w organizmie. Produkowana jest w ośrodkowym układzie nerwowym przez szyszynkę. To melatonina właśnie pełni kluczową rolę w regulacji godzin snu i czuwania w ciągu doby. 

Co ciekawe, synteza tego hormonu jest uzależniona od natężenia światła. I tak, więcej melatoniny organizm wytwarza zimą oraz przy przebywaniu w sztucznym oświetleniu. Przekłada się to na większą senność odczuwaną w tych okolicznościach. 

U ludzi w podeszłym wieku, w związku ze zwapnieniem szyszynki, produkcja melatoniny zmniejsza się, stąd zupełnie inny rytm snu u osób w starszym wieku, które śpią krócej w nocy, preferując drzemki w ciągu dnia.

Reklama

Melatonina a sen dziecka

U dzieci, podobnie jak u dorosłych, wielkie znaczenie dla czasu trwania i jakości snu ma stężenie melatoniny we krwi. Zauważono, że u dzieci z dysfunkcjami neurorozwojowymi częściej występują zaburzenia snu. Utrudnione zasypianie, częste wybudzanie w nocy oraz skrócony całkowity czas snu to norma, np. u dzieci autystycznych i łączy się ją właśnie z czynnikami hormonalnymi. 

Z melatoniną wiąże się inny hormon niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania - serotonina. Jej biosynteza następuje w nocy i efektem finalnym jest właśnie hormon snu. U dzieci autystycznych zauważa się niedobór serotoniny. Efektem finalnym są zaburzenia snu oraz stany depresyjne.

Inne efekty niedoborów melatoniny u dziecka

Od stężenia poziomu melatoniny uzależnione jest też usuwanie z komórek wolnych rodników, regulacja odporności organizmu oraz regulacja procesu dojrzewania. Gdy melatoniny brakuje mogą w tych dziedzinach nastąpić dysfunkcje. 

By im zapobiec, niekoniecznie trzeba sięgać po syntetyczną melatoninę, ale najpierw naturalnie starać się dostarczyć organizmowi serotoninę.

INTERIA.PL

W serwisie zdrowie.interia.pl dokładamy wszelkich starań, by przekazywać wyłącznie sprawdzone, rzetelne informacje o objawach i profilaktyce chorób, bo wierzymy, że świadomość i wiedza w tym zakresie pomogą dłużej utrzymać dobre zdrowie.
Niniejszy artykuł nie jest jednak poradą lekarską i nie może zastąpić diagnostyki i konsultacji z lekarzem lub specjalistą.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL