Reklama

Węglowodany w diecie dziecka

Bez nich dziecko straciłoby energię życiową, są niezbędne. W codziennej diecie rzadko rozróżniamy dobre i złe węglowodany.

Czym są węglowodany

Węglowodany, czyli inaczej cukry, są to związki organiczne, na które składają się atomy węgla, wodoru i tlenu. Dzielimy je na proste i złożone. Te pierwsze zawarte są w owocach, słodyczach, sokach oraz miodzie). Są one mniej korzystne dla organizmu, gdyż organizm szybko je wchłania i domaga się uzupełnienia zasobów, w efekcie czego je się więcej.
Węglowodany złożone mają tę przewagę, że przed wchłonięciem muszą być najpierw strawione, czyli zamienione w węglowodany proste. W efekcie energia z nich uwalniana jest powoli, co wywołuje dłuższe wrażenie sytości. Źródłem węglowodanów złożonych będą warzywa oraz produkty zbożowe.
Rola węglowodanów w organizmie dziecka

Reklama

Poza wspomnianym dostarczaniem energii węglowodany pełnią również funkcję transportową, budulcową, służą jako materiał zapasowy, a także wchodzą w skład kwasów nukleinowych, które przechowują informacje genetyczne komórek. 

Niedobory węglowodanów w diecie dziecka spowodują jego utratę energii, osłabienie, szybkie męczenie się.

Jak uwzględniać dobre węglowodany w diecie dziecka?

Musimy pamiętać, że nie każde węglowodany będą w diecie dziecka pożądane. Dbajmy o to, by nie zabrakło w niej węglowodanów złożonych. Oprócz wspomnianych warzyw i produktów zbożowych, nie skąpmy w diecie dziecka kasz. 

Zwłaszcza gryczana i mało doceniana u nas jaglana mają bardzo pozytywny wpływ, gdyż poza węglowodanami zawierają jeszcze szereg innych cennych składników. Biały ryż zastąpmy brązowym oraz dzikim. Pieczywo białe - ciemnym, pełnoziarnistym. No i do przegryzania zamiast słodkości podawajmy orzechy, suszone owoce. 

Nasze dziecko naprawdę obficie na tym skorzysta: smukła sylwetka, dobre trawienie, zdrowe zęby - za to podziękuje nam w dorosłym życiu.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL