Reklama

Żelazo w diecie dziecka

Żelazo to ten pierwiastek, który jest jednym z najważniejszych składników czerwonego barwnika krwi, czyli hemoglobiny. Rolą żelaza jest wiązanie tlenu z wdychanego powietrza i dostarczanie go do wszystkich tkanek.

Jeżeli jest go zbyt mało, pojawiają się nieprawidłowości w funkcjonowaniu organizmu; niemożliwa jest produkcja czerwonych krwinek. Zbyt mała ich ilość powoduje zaś anemię. Bez odpowiedniej ilości żelaza niemożliwe jest też zwalczanie przez organizm infekcji oraz prawidłowa praca serca. To żelazo też warunkuje dotlenienie organizmu oraz korzystnie wpływa na rozwój mózgu.

Brak żelaza u dziecka - objawy nie zawsze takie same!

Jeżeli widzimy, że nasze dziecko stało się apatyczne, niechętnie je oraz jest blade i możemy to połączyć z podatnością na infekcje, słabą koncentracją oraz zawrotami głowy i trudnościami w skupieniu uwagi - warto już wtedy zbadać krew dziecka, by ocenić, czy nie brakuje mu żelaza. 

Reklama

Bierzemy tu pod uwagę morfologię oraz rozmaz krwi określamy stężenie poziomu żelaza i określenie wskaźników jego wchłaniania. Ocenia się też poziom redikulocytów. Poza krwią robimy badanie ogólne moczu. Warto zbadać też obecność bakterii i pasożytów. 

Warto jednak zauważyć, że czasem brak żelaza nie daje tak wyrazistych objawów. Niekiedy choroba pojawia się skrycie, przez co dzieci świetnie się do niej adaptują, gdyż narasta stopniowo. Wtedy samopoczucie dziecka zdaje się przeczyć niepokojącym wynikom badania krwi. Warto zatem pamiętać, że kojarzona z anemią bladość skóry niekoniecznie musi wystąpić, a niektóre dzieci o brak żelaza podejrzewane - mają po prostu bladą cerę.

Co uzupełnia poziom żelaza we krwi?

Najbardziej skutecznym sposobem na dostarczenie dziecku żelaza jest sięgnięcie po wątróbkę, nerki, czerwone mięso, drób oraz ryby. Produkty roślinne mają mniej tego pierwiastka.



INTERIA.PL

W serwisie zdrowie.interia.pl dokładamy wszelkich starań, by przekazywać wyłącznie sprawdzone, rzetelne informacje o objawach i profilaktyce chorób, bo wierzymy, że świadomość i wiedza w tym zakresie pomogą dłużej utrzymać dobre zdrowie.
Niniejszy artykuł nie jest jednak poradą lekarską i nie może zastąpić diagnostyki i konsultacji z lekarzem lub specjalistą.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL