Martyna Wojciechowska chce przebadać "MŁODE GŁOWY". Bez tabu o zdrowiu psychicznym
Depresja, lęki, nerwice, problemy z tożsamością i akceptacją - to tylko wierzchołek góry lodowej problemów psychicznych, z jakimi borykają się polskie dzieci i młodzież. Często pozostawione są same sobie, bo diagnostyka i leczenie chorób psychicznych kuleje,a wiele osób bagatelizuje te problemy, zrzucając je na okres buntu lub złe wychowanie. Dlatego też, z inicjatywy Fundacji UNAWEZA, ruszają największe w Polsce badania zdrowia psychicznego młodych ludzi i towarzysząca im kampania edukacyjna "MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym". Szkoły mogą się już zgłaszać do udziału w badaniach.
Fundacja UNAWEZA Martyny Wojciechowskiej rozpoczyna projekt "MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym". W jego ramach zaplanowane są największe w Polsce badania zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży oraz działania edukacyjne. Partnerem strategicznym i główną platformą komunikacji jest TikTok.
- Jako mama wiem, że stan psychiczny młodzieży w Polsce jest alarmujący. Jako założycielka Fundacji UNAWEZA chcę działać. Stworzyliśmy program badawczo-edukacyjny dla szkół, który będzie wspierać młodych ludzi. To pierwszy tego typu projekt na tak szeroką skalę. Opracowane badania posłużą do stworzenia kompleksowej kampanii dla dzieci, rodziców i nauczycieli. Tworzymy projekt z koalicją fundacji, organizacji pozarządowych i instytucji naukowych oraz ekspertów. Strategicznym partnerem został TikTok, który jest dziś bardzo istotnym kanałem dotarcia i platformą angażującą ogromną liczbę ludzi - mówi Martyna Wojciechowska, mama, prezeska Fundacji UNAWEZA, dziennikarka i podróżniczka.
Projekt MŁODE GŁOWY obejmuje największe w Polsce, bezpłatne i anonimowe badanie stanu zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oraz kampanię edukacyjną skierowaną do młodych, rodziców i nauczycieli. Celem jest zwrócenie uwagi na problemy ze zdrowiem psychicznym wśród młodych, wskazanie związanych z tym wyzwań i przyczynienie się do normalizacji sięgania po pomoc. Planowane są długofalowe działania, które doprowadzą do polepszenia sytuacji zdrowotnej młodych ludzi.
Według danych polskiej policji w 2021 r. 1439 dzieci i nastolatków podjęło próbę samobójczą, z czego 127 prób zakończyło się śmiercią. W porównaniu do roku 2020 oznacza to 77% wzrost zachowań samobójczych wśród młodzieży.
Co wzmacnia kondycję psychiczną młodzieży w Polsce, a co podcina im skrzydła? Na kogo mogą liczyć w kryzysowej sytuacji? Do kogo by się zwrócili po pomoc? Badanie ma za cel znalezienie odpowiedzi na te pytania i pogłębienie wiedzy o faktycznych problemach psychicznych młodych ludzi. Obejmie uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych w wieku 10-19 lat zarówno z dużych miast jak i małych miejscowości z każdego krańca Polski.
Badanie startuje w szkołach 25 października 2022 r. i potrwa do 26 lutego 2023 r. Jest anonimowe, a jedynym wymogiem jest zarejestrowanie placówki w bezpłatnym programie Szkoła Odpowiedzialna Cyfrowo koordynowanym przez Fundację Dbam o Mój Z@asięg.
W badaniu uczestniczy już ponad 1500 szkół z całego kraju. Opracowane wyniki posłużą do stworzenia kompleksowej oferty edukacyjnej, z konkretnymi narzędziami dla dzieci i rodziców oraz nauczycieli. Dodatkowo, każda szkoła otrzyma też raport i diagnozę swojej społeczności szkolnej.
Działania prowadzone są we współpracy z szeregiem fundacji, organizacji pozarządowych i instytucji naukowych m.in.: Uniwersytetem Gdańskim, Uniwersytetem Szczecińskim - Instytutem Pedagogiki, Instytutem Cyfrowego Obywatelstwa, Naczelną Radą Adwokacką, Naczelną Izbą Lekarską, Centrum Zdrowia Dziecka, Fundacją po Drugie, Fundacją Zobacz... JESTEM, SEXed i Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę.
Z okazji obchodzonego 10 października Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego TikTok opublikował wyniki globalnego badania poświęconego stygmatyzacji zaburzeń psychicznych i gotowości do swobodnego mówienia o naszym samopoczuciu. Wynika z nich, że 42 proc. z nas obawia się, że zostaniemy negatywnie ocenieni, jeśli będziemy rozmawiać z przyjaciółmi i rodziną o swoim samopoczuciu, a 31 proc. przyznaje, że czułoby się bardziej komfortowo, gdyby od najmłodszych lat zachęcano nas do mówienia o tym, jak się czujemy. Co ciekawe, mówiąc o swoim samopoczuciu najmniej komfortowo czują się najmłodsi uczestnicy badania (18-24 lat).
Nie znaczy to jednak, że nie interesują nas tematy związane ze zdrowiem psychicznym. Dostępne na TikToku treści opatrzone hasztagiem #MentalHealth obejrzano już 45 mld razy, a wartości te dla haseł #Wellbeing i #MentalHealthAwareness to odpowiednio 1 i 10 mld wyświetleń. Polscy użytkownicy TikToka także interesują się tematyką zdrowia psychicznego - filmy z hasztagiem #zdrowiepsychiczne mają już prawie 220 mln wyświetleń, a liczba obejrzeń materiałów z hasztagiem #terapeuta przekracza 270 mln.
- Zdajemy sobie sprawę, że wpływ naszej platformy na społeczeństwo stale rośnie. To dla nas wielka odpowiedzialność. Chcemy wykorzystać ten potencjał do wspierania pożytecznych inicjatyw, takich jak projekt MŁODE GŁOWY. Tym bardziej, że doskonale wpisuje się on w globalne działania TikToka związane z dobrostanem psychicznym - mówi Jakub Olek, Head of Public Policy and Government Relations, TikTok CE.
Kampania edukacyjna będąca częścią projektu "MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym" ma pokazać dlaczego warto rozmawiać o swoim samopoczuciu i zachęcić Polaków do zadbania o swoje zdrowie psychiczne. Głównym kanałem kampanii jest profil MŁODE GŁOWY na TikToku (tiktok.com/@mlode_glowy), gdzie publikowane będą treści edukacyjne dotyczące zdrowia psychicznego, a także odbędą się dyżury ekspertów, odpowiadających na pytania użytkowników. Do projektu zostali zaproszeni znani TikTokowi twórcy: tiktok.com/@pani_psycholog, tiktok.com/@narodzinywegetarianki, tiktok.com/@nataliasisik, tiktok.com/@blogerwojciech, sama inicjatywa będzie szeroko promowana na platformie w najbardziej zasięgowych formatach.
CZYTAJ TAKŻE:
Za kilka lat depresja będzie najczęściej diagnozowaną chorobą na świecie. Oto, co czego prowadzi nieleczona Popularna przekąska sprzyja depresji. Nie jedz tego!