Reklama

Dieta antyoksydacyjna. Na czym polega dieta bogata w przeciwutleniacze?

Przeciwutleniacze (antyoksydanty) to związki działające wewnątrz organizmu zapobiegające lub opóźniające procesy utleniania się czyli starzenia się organizmu. W ten sposób chronią organizm człowieka przed wolnymi rodnikami, zapewniając długą młodość, jędrność i witalność. To także nasza broń przed nowotworami. Co jeść, by dostarczać ich sobie jak najwięcej?

Działanie przeciwutleniaczy traktuje się jako przeciwstarzeniowe i przeciwchorobowe. Ważne, aby zachować ich odpowiedni poziom, bo zarówno ich niedobór jak i nadmiar może mieć negatywny wpływ na ludzkie ciało.

Grupy przeciwutleniaczy

Jedną z grup przeciwutleniaczy stanowią witaminy: A, E i C. Dlatego zaleca się wprowadzenie do diety codzienne spożywanie produktów je zawierających. 

Również minerały takie jak: selen, cynk, magnez mają podobne działanie. Cennym składnikiem w pożywieniu są też polifenole. Szczególne miejsce zajmują tu flawonoidy, które działają nie tylko jako przeciwutleniacze, ale dodatkowo  przeciwzapalnie, oczyszczająco i wzmacniająco na naczynia krwionośne.

Reklama

Gdzie można znaleźć przeciwutleniacze?

Najlepszym źródłem antyoksydantów są owoce i warzywa, bo w nich znajduje się najwięcej witamin i minerałów. Szczególnie polecane są:

  • czarne porzeczki,
  • owoce cytrusowe,
  • truskawki
  • jagody
  • jabłka
  • brokuły
  • szpinak
  • czerwona papryka
  • natka pietruszki
  • warzywa strączkowe.

Witaminę A znajdziemy także w nabiale, jajach, morskich rybach i wątróbce wieprzowej. Orzechy laskowe, włoskie i brazylijskie to dobre źródło selenu, cynku i witaminy E. 

Flawonoidy można znaleźć w czerwonych i czarnych owocach oraz w zielonej herbacie. Zróżnicowana dieta to najlepsza gwarancja dostarczenia organizmowi cennych przeciwutleniaczy.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Rekomendacje