Kawa jako broń przed cukrzycą. Ustalono, ile filiżanek dziennie zwiększa tolerancję glukozy

Kawę pijemy dla walorów smakowych i z potrzeby pobudzenia organizmu. Ma nam dodawać energii i napędzać do działania. Ale powodów, by po nią sięgać, jest znacznie więcej. Jednym z nich jest przeciwcukrzycowe działanie kawy. Sprawdź, ile kaw pić dziennie, by uchronić się przed tą chorobą, a także, co dodać do kawy, by była jeszcze lepsza dla cukrzyków i osób na diecie.

Kawa może chronić przed cukrzycą

Istnieją pewne dowody sugerujące, że umiarkowane spożycie kawy może zmniejszać ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2. Nadal nie jest jasne, jaki dokładnie mechanizm sprawia, że kawa zmniejsza ryzyko rozwoju cukrzycy, ale pewne jest, że to robi.

Badania wykazały, że kofeina zawarta w kawie może zwiększać tolerancję glukozy, a także zmniejszać stężenie insuliny i glukozy we krwi, co może przyczynić się do zmniejszenia ryzyka rozwoju cukrzycy typu 2. Ponadto kawa zawiera również związki roślinne, takie jak chlorogeny, które mają właściwości przeciwutleniające i przeciwzapalne, co również może mieć pozytywny wpływ na zdrowie metaboliczne.

Reklama

Ile kaw dziennie wypijać, by zachować zdrowie?

Korzystny wpływ kawy na zdrowie metaboliczne z pewnością wymaga dalszych badań. Warto również zwrócić uwagę na to, że nadmierne spożycie kawy może prowadzić do niekorzystnych skutków ubocznych takich jak niepokój, problemy z trawieniem i zaburzenia snu. Dlatego zaleca się umiarkowane spożycie kawy, nieprzekraczające 3-4 filiżanek dziennie.

Jeśli sięgasz tylko po jedną lub dwie kawy, możesz spokojnie zwiększyć dzienną dawkę małej czarnej. Naukowcy wykazali, że zwiększona konsumpcja kawy może prowadzić do zmniejszenia ryzyka wystąpienia cukrzycy typu 2. Badanie trwało 4 lata i objęło zarówno kobiety, jak i mężczyzn. Jego wyniki pokazały, że u osób, które zwiększyły codzienne spożycie kawy o więcej niż jedną filiżankę, zmniejszyło się ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2 o 11 procent.

Czy picie kawy może pomóc w odchudzaniu?

Kawa może mieć pewne korzystne właściwości dla osób, które chcą schudnąć, ale sama w sobie nie jest cudownym narzędziem do odchudzania. Spożywanie kawy może przyspieszyć metabolizm i tym samym zwiększyć tempo spalania kalorii, co może pomóc w utracie wagi. Ponadto kofeina zawarta w kawie może zwiększać poziom energii i pomóc w poprawie wydajności podczas treningu, co również przyczynia się do utraty wagi.

Jednakże kawa kawie nierówna! Przeciwcukrzycowo podziała najlepiej kawa czarna. Warto zwrócić uwagę na to, że dodawanie do kawy mleka, cukru, słodzików lub słodkich syropów smakowych może nie tylko nie pomóc w walce z cukrzycą, co przyczynić się do tycia i sprzyjać rozwojowi choroby. Każdy słodki dodatek do kawy zwiększa ilość kalorii i podnosi indeks glikemiczny napoju, co może zniweczyć jej korzystne właściwości w kontekście utraty wagi.

Co dodać do kawy, by była jeszcze lepsza dla cukrzyków i osób na diecie?

Słodzikom i syropom w kawie mówimy stanowcze nie. Ale już dodatki ziół czy naturalnych przypraw są jak najbardziej wskazane. Kawa w połączeniu z cynamonem nie tylko wyśmienicie smakuje, ale też korzystnie działa na żołądek, poprawia trawienie, a co za tym idzie, reguluje wchłanianie tłuszczów i cukrów. Dzięki regularnemu piciu kawy z dodatkiem cynamonu następuje poprawa procesów metabolicznych, dzięki czemu taka kawa wspomaga walkę z nadmiarowymi kilogramami. 

Wspomagającą walkę z przecukrzeniem zdrową kawą będzie także ta z dodatkiem oleju MCT pozyskiwanego z kokosa, czyli tzw. kawa kuloodporna. Olej ten wykazuje właściwości termogenne - po jego spożyciu organizm zwiększa oddawanie ciepła, co wpływa na przyspieszenie przemiany materii. Ponadto olej MCT ma działanie hamujące łaknienie - wydłuża uczucie sytości aż do trzech godzin.

Niektórzy polecają także kawę z dodatkiem cytryny - ma mieć jeszcze silniejsze działanie pobudzające umysł i metabolizm niż jej czarna wersja. 

CZYTAJ TAKŻE:

Kuloodporna kawa wspiera odchudzanie i odgrzybia organizm

Najbardziej kapryśny lek. Nie pij po nim kawy bo nie zadziała

INTERIA.PL

W serwisie zdrowie.interia.pl dokładamy wszelkich starań, by przekazywać wyłącznie sprawdzone, rzetelne informacje o objawach i profilaktyce chorób, bo wierzymy, że świadomość i wiedza w tym zakresie pomogą dłużej utrzymać dobre zdrowie.
Niniejszy artykuł nie jest jednak poradą lekarską i nie może zastąpić diagnostyki i konsultacji z lekarzem lub specjalistą.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL