Reklama

Sześć zdrowych sposobów na przyśpieszenie metabolizmu

Szybki metabolizm to marzenie wielu osób, zwłaszcza tych będących na diecie. Czy można w jakiś sposób samodzielnie wpłynąć na jego pracę? Na szczęście tak. Jak pokazują badania, kluczowa jest dieta oraz zdrowy styl życia. Od czego należy zacząć w walce o szybki metabolizm? Poniżej przedstawiamy sześć nawyków, które pomogą rozkręcić przemianę materii, gwarantując smukłą figurę i zdrowie.

Metabolizm to nic innego jak zespół zachodzących w naszym organizmie reakcji, których głównym celem jest wykorzystanie energii oraz składników odżywczych z pożywienia. To również pojęcie, które najczęściej pojawia się w kontekście odchudzania. Szybki metabolizm to szczuplejsza sylwetka, niższe BMI oraz lepsze samopoczucie. W normalnych warunkach, szybkość metabolizmu uzależniona jest od czynników genetycznych. 

Nie ma jednak wątpliwości, że na metabolizm możemy w pewien sposób wpływać także samodzielnie. Jak? Oto sześć nawyków szczupłych osób z metabolizmem jak u nastolatków. Rób to, a schudniesz bez wysiłku 

Pij dużo wody, a rano pij wodę z tym dodatkiem

Przede wszystkim należy pamiętać o odpowiednim nawodnieniu. Każdego dnia zaleca się, aby spożywać co najmniej 2 litry wody. Jak pokazują badania, taka ilość pozwala na zwiększenie wydatku energetycznego nawet o 100 kcal. Inne dane wskazują, że osoby, które spożywają więcej wody, cechują się szybszym spadkiem kilogramów oraz niższym BMI. Nie każdy wie również, że metabolizm przyspieszyć może także woda z cytryną oraz woda z dodatkiem odrobiny octu jabłkowego. Dlaczego?

Reklama

Woda z cytryną to doskonały wybór dla wszystkich osób na diecie. Napój przyspiesza procesy przemiany materii, a dzięki zawartym w cytrynach pektynom, daje długotrwałe uczucie sytości. Aby wzmocnić działanie pektyn, do wody należy dodać także odrobinę startej skórki cytryny, bo właśnie tam znajdziemy najwięcej tych cennych substancji. 

Poza tym, woda z cytryną spowalnia wchłanianie cukrów oraz obniża indeks glikemiczny. Pektyny znajdziemy także w occie jabłkowym, który również przyśpiesza przemianę materii i odchudzanie. 

Woda z odrobiną (1-2 łyżkami stołowymi) octu jabłkowego dodatkowo obniża poziom cukru, a także przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej i oczyszcza organizm z nagromadzonych toksyn. Wodę z cytryną lub z octem jabłkowym warto pić zwłaszcza rano, jeszcze przed pierwszym posiłkiem. Wtedy właśnie przynosi najlepsze efekty.

Bądź aktywny i spaceruj codziennie

Aktywność fizyczna to jeden z tych czynników, które najskuteczniej podkręcają nasz metabolizm. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca, aby podejmować tygodniowo co najmniej 150-300 minut aktywności fizycznej o umiarkowanej intensywności.

Rodzaj sportu ma niewielkie znaczenie i warto dopasować go do swoich możliwości. U osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę ze sportem, nieźle sprawdzi się pływanie. Dobrym rozwiązaniem są także marsze, które wykonywać można przy okazji codziennych czynności, takich jak zakupy czy powrót z pracy.  Warto wiedzieć, że dietetycy i kardiolodzy zgodnym chórem polecają dynamiczne spacery. Dla zdrowia i lepszego metabolizmu zaleca się co najmniej 8000 kroków dziennie.

Jedz warzywa i owoce. Pokochaj karczocha i jabłka

Twoja codzienna dieta powinna być zbudowana przede wszystkim na warzywach i owocach. Do codziennego jadłospisu szczególnie warto włączyć karczochy. W Polsce to stosunkowo mało popularne warzywa, co jest ogromnym błędem. 100 g karczochów zawiera jedynie 47 kcal. Karczochy to nie tylko prawdziwa bomba witaminowa (zawierają witaminę C, witaminę E, witaminy z grupy B oraz potas, cynk, fosfor, magnez i żelazo), ale i świetny sposób na podkręcenie metabolizmu. Wszystko to za sprawą obecności cynaryny i inuliny. To substancje, które poprawiają funkcjonowanie układu trawiennego oraz stymulują procesy metaboliczne. Karczochy wykorzystać można jako dodatek do kanapek i zup, jednak warto pamiętać, że w codziennej diecie dobrze sprawdzi się także sok z karczocha.

Wybierając owoce, wróć uwagę na właściwości odchudzające jabłek. Ich najcenniejszym składnikiem jest błonnik, który daje długotrwałe uczucie sytości, ułatwia wypróżnianie oraz przyśpiesza metabolizm. 100 g jabłek to około 2,4 błonnika. Warto pamiętać, aby w miarę możliwości, spożywać jabłko wraz ze skórką. To bowiem właśnie tam znajduje się ponad połowa zawartego w jabłkach błonnika. Obierając te owoce pozbawiamy się cennych składników.

Zadbaj o odpowiednią ilość spożywanego białka

Osoby, którym zależy na przyśpieszeniu metabolizmu, powinny zadbać także o odpowiednią ilość spożywanego białka. Niektóre badania wskazują, że wysokie spożycie białka, może pomagać w spaleniu 100 kcal dziennie. Najlepsze odzwierzęce źródła białka to przede wszystkim mleko i jego przetwory, jajka, białe mięso oraz tłuste ryby morskie (zwłaszcza łosoś, tuńczyk i śledź) i owoce morza. W przypadku roślinnych białek wybór również jest ogromny. To m.in. nasiona roślin strączkowych (soja, soczewica, groch i fasola) i zboża (ryż, owies, proso, pszenica, orkisz i żyto). Doskonałym źródłem roślinnego białka są także tofu i tempeh.

Wysypiaj się. Chudsi śpią więcej!

O właściwym śnie łatwo zapomnieć, zwłaszcza w natłoku pracy i codziennych obowiązków domowych. Nie ma jednak wątpliwości, że sen jest kluczowy dla prawidłowej pracy naszego organizmu, w tym metabolizmu. 

Badania pokazują, że brak snu łączy się w wyższym BMI oraz zwiększonym spożyciem żywności, zwłaszcza wysoko przetworzonej typu fast food. Z kolei osoby, które wysypiają się, cechują się szybszym tempem  spoczynkowej przemiany materii. Aby nie przesadzić ze snem (bo to także nie jest zdrowe), warto wiedzieć jednak, o jakim czasie mówimy. Otóż dorosły człowiek potrzebuje codziennie 7-8 godzin snu. U niektórych osób całkowite wypoczęcie może pojawić się jednak dopiero po około 9 godzinach snu. 

Jeśli więc marzysz, by wreszcie schudnąć i przyspieszyć metabolizm - wieczorem dokonuj prostego wyboru - zamiast kolejnej godziny przed ekranem telewizora lub telefonu - wybierz dodatkową godzinę snu.

Włącz odpowiednią suplementację. Sięgnij po morwę, ostropest lub kozieradkę

Aby przyspieszyć metabolizm warto sięgnąć także po środki dostępne w aptekach i sklepach zielarskich. Jakie substancje są szczególnie warte zainteresowania? 

Po pierwsze morwa biała. Wyciąg z tej rośliny hamuje aktywność enzymów odpowiedzialnych za rozkład cukrów złożonych do prostych. Dzięki temu, substancja ta zapobiega odkładaniu się tkanki tłuszczowej. Jej niezaprzeczalną zaletą jest także hamowanie apetytu, co minimalizuje ryzyko podjadania pomiędzy posiłkami.

Warto przyjrzeć się także działaniu ostropestu plamistego. To roślina z rodziny astrowatych, która poprawia trawienie oraz przyspiesza metabolizm. Jej zaletą jest także usuwanie z organizmu nadmiaru wody i toksyn, co może być kluczowe w przypadku obecności cellulitu lub opuchlizn.

Ciekawe efekty przynosi także kozieradka. To jedna z najlepszych substancji naturalnych, jakie wspomagają odchudzanie. Kozieradka nie tylko poprawia metabolizm, ale także wspomaga trawienie i pomaga utrzymać odpowiedni poziom cukru we krwi. Za właściwości odchudzające kozieradki odpowiada przede wszystkim galaktomannan, czyli naturalny spalacz tłuszczu.

Każdą z ww. substancji można zakupić w formie wygodnych kapsułek. Innym rozwiązaniem jest susz, z którego przygotować można domowe napary. Powyższe zioła zaliczane są do bezpiecznych substancji, jednak należy pamiętać, aby terapię wcześniej skonsultować z lekarzem lub farmaceutą. Dotyczy to zwłaszcza chorych przewlekle. 

INTERIA.PL

W serwisie zdrowie.interia.pl dokładamy wszelkich starań, by przekazywać wyłącznie sprawdzone, rzetelne informacje o objawach i profilaktyce chorób, bo wierzymy, że świadomość i wiedza w tym zakresie pomogą dłużej utrzymać dobre zdrowie.
Niniejszy artykuł nie jest jednak poradą lekarską i nie może zastąpić diagnostyki i konsultacji z lekarzem lub specjalistą.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL