Reklama

Pięć typów leków, które obniżają libido

Zmniejszone libido i brak ochoty na seks mogą bardzo negatywnie wpływać na wzajemne relacje w każdym związku. Jego przyczyn jest bardzo wiele, od przewlekłego stresu po poważne schorzenia, jak cukrzyca, miażdżyca czy choroby układu nerwowego. Obniżenie libido może być także efektem przyjmowania niektórych leków. Które preparaty wywołują ten efekt uboczny? Wyjaśniamy!


Leki przeciwdepresyjne a obniżone libido

Leki przeciwdepresyjne są bez wątpienia niezbędnym i skutecznym elementem terapii depresji u wielu osób. Niestety spadek libido jest jednym z częściej występujących działań niepożądanych przy stosowaniu tej grupy leków. Według niektórych badań problem ten dotyczy nawet 80 proc. pacjentów. 

Najczęściej na spadek libido skarżą się osoby przyjmujące leki z grupy SSRI (np. citalopram, sertralina), jednak może się pojawić także podczas stosowania trójcyklicznych leków przeciwdepresyjnych (np. imipraminy) czy inhibitorów MAO (np. fenelzyny). Najrzadziej występuje u osób stosujących leki z grupy SNRI, np. wenlafaksynę.

Reklama

Spadek libido to nie jedyny efekt uboczny, który może się pojawić w trakcie terapii antydepresantami. Pacjenci często skarżą się także na problemy z erekcją (zarówno z jej zapoczątkowaniem, jak i utrzymaniem) i na zaburzenia ejakulacji. Niektóre z antydepresantów, np. imipramina mogą także zwiększać poziom prolaktyny we krwi, co u mężczyzn prowadzi do obrzmienia jąder i ginekomastii. U kobiet nadmiar prolaktyny może zaburzać cykl miesiączkowy, a także wywoływać mlekotok i obrzmienie piersi.

Leki przeciwpsychotyczne a libido

Leki przeciwpsychotyczne stosowane w terapii m.in. schizofrenii i choroby dwubiegunowej są kolejną grupą leków, które są obarczone wysokim ryzykiem pojawienia się działań niepożądanych, w tym obniżenia libido. Szacuje się, że zaburzenia seksualne podczas terapii nimi pojawiają się u ponad połowy mężczyzn i około 30 proc. kobiet. Podejrzewa się, że główną rolę odgrywa tutaj blokada receptorów dopaminowych w mózgu i zwiększenie poziomu prolaktyny we krwi.

Obniżenie libido to nie jedyny efekt uboczny terapii lekami przeciwpsychotycznymi. Mężczyźni skarżą się także na trudności z zapoczątkowaniem i utrzymaniem erekcji, problemy z wytryskiem, czasem pojawia się także ginekomastia. U kobiety z kolei spada przyjemność z orgazmu lub pojawiają się trudności w jego osiągnięciu. Ze względu na nadmiar prolaktyny mogą wystąpić także zaburzenia miesiączkowania, mlekotok i obrzmienie piersi. 

CZYTAJ TAKŻE: Domowe sposoby, jak zwiekszyć libido

Beta-blokery a problemy z erekcją

Beta-blokery (np. propranolol, metoprolol) są lekami szeroko stosowanymi w leczeniu nadciśnienia tętniczego, dławicy piersiowej, niewydolności serca i jaskry. Ich działanie jest wielokierunkowe - obniżają tętno i ciśnienie tętnicze, spowalniają prędkość przewodzenia impulsów w sercu i zmniejszają jego zapotrzebowanie na tlen. 

Zwykle beta-blokery są dobrze tolerowane przez pacjentów, jednak mimo to u niektórych osób mogą wywoływać działania niepożądane. Najczęściej dochodzi do zbyt dużego spadku tętna (bradykardii), jednak mogą pojawić się także problemy w sferze seksualnej. Oprócz spadku libido, mężczyźni stosujący beta-blokery mogą skarżyć się na problemy z erekcją i jej utrzymaniem. Kobiety natomiast podczas terapii mogą słabiej odczuwać orgazm i czuć mniejszą ochotę na seks.

Diuretyki a spadki libido

Leki moczopędne, zwane także diuretykami są bardzo liczną grupą leków, które wykorzystuje się w terapii wielu chorób. Ich działanie polega na zmniejszeniu ilości wody w organizmie i zwiększeniu objętości produkowanego moczu. Dzięki temu skutecznie obniżają ciśnienie tętnicze u osób z nadciśnieniem, a także zmniejszają obrzęki, objawy niewydolności nerek i marskości wątroby. 

Leki moczopędne mogą jednak niekorzystnie wpływać na funkcje seksualne, w szczególności u mężczyzn. W trakcie ich stosowania mogą pojawić się spadki libido, problemy z zapoczątkowaniem i utrzymaniem erekcji oraz trudności z ejakulacją. 

Antykoncepcja hormonalna a ochota na seks

Obecnie dostępnych jest bardzo wiele różnych metod antykoncepcji hormonalnej - tabletki antykoncepcyjne, krążki, plastry czy zastrzyki. Są to skuteczne metody zapobiegania ciąży i przy odpowiednim dobraniu nie powinny wywoływać działań niepożądanych. Gdy jednak nie są dobrze dopasowane, to w trakcie ich stosowania mogą pojawić się różne działania niepożądane, w tym spadek libido. Kobiety skarżą się na zmniejszenie ochoty na seks i odczuwają w jego trakcie mniejszą niż dotychczas przyjemność. Mogą pojawić się także bóle czy tkliwość piersi.

Jak sobie radzić ze spadkiem libido podczas przyjmowania leków?

Obniżenie libido to bardzo dotkliwy skutek uboczny, który nierzadko skłania pacjentów do samodzielnego odstawienia leków. Nie wolno jednak tego robić, ponieważ przerwanie leczenia na własną rękę grozi nawrotem choroby i pogorszeniem stanu zdrowia. Jeżeli w trakcie stosowania jakiegokolwiek leku zauważyłeś u siebie obniżenie libido, nie zwlekaj z wizytą u swojego lekarza. Może on zalecić obniżenie dawki lub zamianę leku na taki, który rzadziej wywołuje to działanie niepożądane.

CZYTAJ TAKŻE: 

Przedwczesny wytrysk - przyczyny zdrowotne 

Jak radzić sobie z bólem w trakcie współżycia?

Jak działa Viagra?

Zażywasz te leki? Nie wychodź na słońce

INTERIA.PL

W serwisie zdrowie.interia.pl dokładamy wszelkich starań, by przekazywać wyłącznie sprawdzone, rzetelne informacje o objawach i profilaktyce chorób, bo wierzymy, że świadomość i wiedza w tym zakresie pomogą dłużej utrzymać dobre zdrowie.
Niniejszy artykuł nie jest jednak poradą lekarską i nie może zastąpić diagnostyki i konsultacji z lekarzem lub specjalistą.

Dowiedz się więcej na temat: libido | obniżone libido | libido a leki | leki efekty uboczne

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL