Reklama

Jaki wpływ na organizm mają kwasy omega 3 i gdzie ich szukać?

Kwasy omega 3 (kwasy tłuszczowe omega-3) są to nienasycone kwasy tłuszczowe.

Kwasy omega 3 (kwasy tłuszczowe omega-3) są to nienasycone kwasy tłuszczowe.

Ich postacie: kwas eikozapentaenowy (EPA) i kwas dekozakeksaenowy (DHA) mają szeroki wpływ na organizm człowieka. Mogą oddziaływać na wzrok, mózg i pośrednio na odporność całego organizmu.  

Kwasy omega 3 - oddziaływanie na organizm

Nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 wpływają na:

- działanie mózgu (poprawa ukrwienia, lepszy przepływ bodźców nerwowych)

- funkcjonowanie siatkówki oka (niedobór powoduje wady wzroku i zwyrodnienia plamki żółtej)

- płodność mężczyzn (na ruchliwość plemników)

- stan kości (wspomagają wchłanianie wapnia, przeciwdziałają zapaleniom stawów).

Reklama

 

Szczególne znaczenie zajmują w profilaktyce przed chorobami układu krążenia. Kwasy omega 3 mają wpływ na prawidłowe krzepnięcie krwi oraz hamują stany zapalne w organizmie. Dlatego są polecane w przeciwdziałaniu miażdżycy, nadciśnieniu oraz zawałom serca. Zawałowcom zaleca się przyjmowanie preparatów z kwasami omega 3, co zmniejsza u nich ryzyko wystąpienia kolejnego zawału. 

Przy nadpobudliwości związanej z ADHD preparaty zawierające NNKT omega-3 mogą wspomagać leczenie i łagodzić te stany.

 

Gdzie występują kwasy omega 3?

Najlepszym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3 są tłuste ryby, a w szczególności: łosoś, sardynki, dorsz, makrela, śledź. Można też je znaleźć w owocach morza. Wiele produktów zawiera kwasy omega 3, ale szczególnie dużo ich znajdziemy w oleju lnianym, oleju rzepakowym i oleju z zarodków pszennych. Do tego warto uzupełnić dietę o orzechy włoskie i migdały, ale nie

mogą one zastąpić spożywania ryb morskich. Można też zwrócić uwagę, aby produkty zawierały także kwasy tłuszczowe omega 6, bo istotne jest też zachowanie między nimi określonej proporcji.

INTERIA.PL

W serwisie zdrowie.interia.pl dokładamy wszelkich starań, by przekazywać wyłącznie sprawdzone, rzetelne informacje o objawach i profilaktyce chorób, bo wierzymy, że świadomość i wiedza w tym zakresie pomogą dłużej utrzymać dobre zdrowie.
Niniejszy artykuł nie jest jednak poradą lekarską i nie może zastąpić diagnostyki i konsultacji z lekarzem lub specjalistą.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL