Reklama

Po tym poznasz silny niedobór. Więcej zmarszczek i siwe włosy to nie wszystko

Witaminy są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Każda z nich odpowiada za różne procesy, jakie zachodzą w całym ciele, a niedobór lub nadmiar witamin daje o sobie znać w postaci nieprzyjemnych objawów. Jedną z istotnych witamin jest kwas pantotenowy, znany bardziej jako witamina B5. Jego niedobór wywołuje skurcze mięśni, przedwczesne siwienie i zmiany w zachowaniu. Suplementacja jest niezwykle prosta i konieczna, jeśli pojawią się pierwsze symptomy niedoborów. Jak rozpoznać braki witaminy B5 w organizmie? Odpowiadamy.

Czym jest kwas pantotenowy, czyli witamina B5?

Witamina B5 to substancja będąca kwasem pantotenowym, rozpuszczalnym w wodzie. Bierze udział w przemianach energetycznych, jakie zachodzą w organizmie, a także uczestniczy w utlenianiu oraz syntezie kwasów tłuszczowych, co jest szczególnie istotne u osób walczących z nadwagą i otyłością. Odgrywa również kluczową rolę w funkcjonowaniu układu nerwowego, ponieważ bierze udział w syntezie niektórych hormonów (testosteron, kortyzol) oraz neuroprzekaźników takich jak serotonina i dopamina.

Rola witaminy B5 w organizmie człowieka

Oprócz wymienionych wyżej działań witamina B5 jest niezbędna do prawidłowego procesu gojenia ran, odpowiada za regenerację skóry, a także opóźnia procesy jej starzenia się.

Reklama

Prawidłowa zawartość witaminy B5 w organizmie pozwala utrzymać prawidłową pigmentację włosów, a zatem jest kluczowa w opóźnieniu procesu siwienia włosa. Nie tylko działa na kolor, ale również na wzrost włosa - przyspieszając go i wzmacniając cebulkę.

Kwas pantotenowy bierze udział w produkcji przeciwciał układu odpornościowego, a zatem chroni organizm przed niekorzystnym działaniem wirusów i bakterii.

Po czym poznać niedobór witaminy B5?

Deficyt substancji odżywczych w organizmie zazwyczaj daje o sobie znać pod postacią różnych objawów. Niedobór witaminy B5 objawia się nie tylko w wyglądzie fizycznym, ale również powoduje pogorszenie samopoczucia oraz zmiany w zachowaniu człowieka.

Osoby, które spożywają niedostateczne ilości witaminy B5, mogą zmagać się ze skurczami nóg, poczuciem sztywności i bólami mięśni i stawów.

Na skutek niedoboru witaminy B5 kąciki ust pękają, skóra staje się szorstka, a na twarzy pojawiają się trądzik oraz przebarwienia. Oznaką niedoborów jest również nagłe siwienie włosów, a także dłuższe gojenie się ran.

To, co powinno wzbudzić niepokój, to obniżenie odporności. Częste infekcje w postaci przeziębienia czy zapaleń dróg oddechowych mogą być przejawem niskiego poziomu witaminy B5. Wzdęcia, biegunki i niestrawność również mogą być tym spowodowane.

Osoby z niskim poziomem kwasu pantotenowego odczuwają gorsze samopoczucie - stają się rozdrażnione, nerwowe, mają problemy z koncentracją oraz ze snem.

Tak uzupełnisz niedobór witaminy B5

Aby pozbyć się uciążliwych objawów wywołanych niedoborem witaminy B5, nie trzeba sięgać po suplementację, bowiem zbilansowana dieta jest w stanie zaspokoić dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę.

Kwas pantotenowy znajdziemy przede wszystkim w:

  • kurczaku,
  • wątróbce,
  • mleku i jego przetworach,
  • pieczywie pełnoziarnistym,
  • brązowym ryżu,
  • orzechach i pestkach słonecznika,
  • owocach: awokado, czarna porzeczka, banany, żurawina,
  • warzywach: fasola, kukurydza, kalafior, brokuł.


CZYTAJ TAKŻE: 

Objawy niedoboru witaminy D zobaczysz na skórze

Tak uzupełnisz niedobory magnezu w organizmie

Najpierw charakter, potem wygląd? Randkuj w ciemno na anonimowym czacie

INTERIA.PL

W serwisie zdrowie.interia.pl dokładamy wszelkich starań, by przekazywać wyłącznie sprawdzone, rzetelne informacje o objawach i profilaktyce chorób, bo wierzymy, że świadomość i wiedza w tym zakresie pomogą dłużej utrzymać dobre zdrowie.
Niniejszy artykuł nie jest jednak poradą lekarską i nie może zastąpić diagnostyki i konsultacji z lekarzem lub specjalistą.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL