Reklama

Zmiana czasu z letniego na zimowy. Jak wpływa na nasze zdrowie?

Zmiana czasu z letniego na zimowy może negatywnie odbić się na naszym zdrowiu. Przestawienie zegarków może wywołać na przełomie października i listopada takie objawy jak bóle głowy, rozdrażnienie czy problemy ze snem. Jak radzić sobie ze zmianą czasu? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek.

Zmiana czasu na zimowy. Kiedy przestawiamy zegarki?

Kiedy jest zmiana czasu na zimowy? To pytanie, które zadaje sobie co roku wiele osób. 

W 2021 roku zmiana czasu na zimowy następuje w nocy z 30 na 31 października. Tego dnia zegarki przestawiamy z godz. 3 na godz. 2. 

To jednak nie wszystko, co należy wiedzieć o zmianie czasu. Istotne jest bowiem nie tylko to, kiedy następuje zmiana czasu na zimowy, ale także, jak wpływa ona na nasz organizm.

Wpływ zmiany czasu na organizm

Wydawałoby się, że zmiana czasu na zimowy niesie za sobą same plusy - w końcu dzięki temu mamy możliwość dłuższego snu i regeneracji. Niestety, okazuje się, że zmiana czasu może również wpływać na nasz organizm negatywnie. W jaki sposób? 

Reklama

Jak pokazują duńskie badania, zmiana czasu na zimowy może sprzyjać rozwojowi depresji. Każdego roku w listopadzie, czyli tuż po zmianie czasu, zaobserwować można znaczny wzrost zachorowań na depresję (nawet o 10 proc.). 

Drugą istotną kwestią jest spadek aktywności i chęci do działania. Ma to związek z kortyzolem, który działa na nasz organizm pobudzająco. Hormon ten uwalniany jest w przypadku unormowanego zegara biologicznego. Zmiana czasu może doprowadzić do pewnego chaosu. Następstwem tego może być właśnie zachwianie gospodarki hormonalnej, które skutkować może brakiem energii. 

Kolejnym hormonem, który może ucierpieć na zmianie czasu, jest melatonina, która pomaga nam w zasypianiu. Z powodu zbyt ciemnych poranków czy kiepskiego światła w ciągu dnia nasz organizm może rozpocząć produkcję melatoniny zbyt wcześnie, co skutkować będzie uczuciem senności

Ze względu na szybciej zapadającą ciemność znacznie mniej czasu spędzamy także na świeżym powietrzu. U niektórych osób skutkować to może niewystarczającym dotlenieniem organizmu. Warto o tym pamiętać i nie rezygnować z codziennych spacerów czy aktywności na powietrzu - nawet tuż po zmroku.

Zmiana czasu powodować może również inne nieprzyjemne objawy. To przede wszystkim: rozdrażnienie, pogorszenie koncentracji, bóle głowy, brak apetytu, problemy jelitowe, przybieranie na wadze, kiepski sen i osłabienie.

Jak zminimalizować skutki zmiany czasu?

Na szczęście, możemy nieco pomóc naszemu organizmowi. Istnieją pewne sposoby, które pozwalają zminimalizować skutki zmiany czasu na zimowy. 

Przede wszystkim nie warto od razu korzystać z dodatkowej godziny snu. Lepszym pomysłem jest obudzenie się o godzinę wcześniej i systematyczne zwiększanie długości snu. To samo dotyczy wieczornego zasypiania. Postępując według takiego schematu, po około tygodniu organizm naturalnie przyzwyczai się do zmiany czasu. 

W tym trudnym okresie nie należy zapominać również o odpowiedniej dawce ruchu - zwłaszcza na świeżym powietrzu. Nieprzyjemne skutki zmiany czasu pomoże złagodzić długi spacer. Warto wykorzystać do tego zwłaszcza dni wolne od pracy, dzięki czemu będziemy mieli możliwość spacerowania rano lub wczesnym popołudniem, gdy na zewnątrz jest jeszcze jasno. 

O czym jeszcze warto pamiętać? 

Kluczowa może być dieta. W codziennym jadłospisie powinny znaleźć się lekkie potrawy na bazie warzyw, chudego mięsa i ryb. Ważna jest również suplementacja - zwłaszcza witaminy D i witamin z grupy B. Nasze samopoczucie poprawi także odpowiednia dawka snu - za optymalne uważa się 7-8 godzin. Istotne jest także regularne wietrzenie sypialni, które poprawi komfort snu.

Czytaj także: 

Pogodowa huśtawka w Polsce. Ostrzegają: Tak będziesz się czuł

Zmiana czasu. Więcej wypadków w pracy i ataków serca

Na dobry sen. Pięć nawyków, dzięki którym wypoczniesz i zyskasz na zdrowiu 

INTERIA.PL

W serwisie zdrowie.interia.pl dokładamy wszelkich starań, by przekazywać wyłącznie sprawdzone, rzetelne informacje o objawach i profilaktyce chorób, bo wierzymy, że świadomość i wiedza w tym zakresie pomogą dłużej utrzymać dobre zdrowie.
Niniejszy artykuł nie jest jednak poradą lekarską i nie może zastąpić diagnostyki i konsultacji z lekarzem lub specjalistą.

Dowiedz się więcej na temat: zmiana czasu | zmiana czasu na zimowy

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL