Reklama

Paraliż senny to bezwładne ciało i świadome myśli. Czy jest się czego bać?

Czy wiedziałeś, że nawet co druga osoba doświadcza paraliżu sennego? Jeżeli zdarzyło ci się poczuć bezwład ciała w trakcie zasypiania, możliwe, że to było właśnie to. Ze względu na to, że paraliż senny może wiązać się z niepokojem, a nawet lękiem - warto dowiedzieć się więcej na temat tego czym właściwie jest, z jakimi doznaniami się wiąże, czy naprawdę jest niebezpieczny i co może go wywoływać. Te informacje znajdziesz w poniższym artykule.

Czym jest paraliż senny?

Żeby zrozumieć, czym jest paraliż senny, należy wiedzieć, czym jest faza snu, zwana REM. Otóż REM, to jedna z faz snu, która występuje średnio co 1,5 godziny i trwa do 30 minut.  Nie wszyscy wiedzą, że to właśnie w tej fazie snu występują marzenia senne, co więcej - to właśnie wtedy pojawiają się skurcze mięśni ciała odpowiedzialnych za oddychanie i poruszanie gałkami ocznymi. Wspomniane skurcze nie są niebezpieczne, a nawet stanowią naturalną blokadę przed uszkodzeniami ciała, do których mogłoby dojść w czasie snu. Jak zatem ma się paraliż senny do fazy snu REM? Paraliż senny to stan patologiczny, który pojawia się właśnie w tej fazie snu, wtedy gdy wybudzenie następuje nagle, lub chwilę przed zaśnięciem.

Reklama

Jakie są przyczyny paraliżu sennego?

Przyczyn paraliżu sennego należy szukać w trybie życia i nieprzestrzeganiu higieny snu. Co to oznacza w praktyce? Paraliżu sennego doświadczają zwykle osoby, które żyją pod presją i którym towarzyszy silny stres, a także ci, którzy zasypiają zbyt późno lub śpią za krótko. Czynnikami zwiększającymi ryzyko wystąpienia paraliżu sennego są również: 

  • uzależnienie od substancji psychoaktywnych, 
  • nadużywanie alkoholu i leków, 
  • częste i dalekie podróże, wiążące się ze zmianami stref czasowych. 

Mało znaną przyczyną paraliżu sennego jest choroba zwana narkolepsją, która objawia się niezamierzonym zasypianiem w ciągu dnia. Współcześni naukowcy wciąż próbują zgłębić podłoże paraliżu sennego. Nieustannie pojawiają się nowe prace naukowe, w których przyczyny i mechanizmy paraliżu sennego poddawane są szczegółowej analizie.

Jak objawia się paraliż senny?

Paraliż senny należy kojarzyć przede wszystkim z całkowitym, ewentualnie częściowym paraliżem ciała. Ten stan przechodzi samoistnie po kilku sekundach lub kilkunastu minutach. Ze względu na to, że w trakcie jego trwania nie można nic powiedzieć, ani wykonać ruchu, a świadomość pozostaje zachowana, osoba go doświadczająca odczuwa niepokój, strach, a nawet obawę o własne życie. Do dodatkowych objawów towarzyszących paraliżowi sennemu należą: ucisk w klatce piersiowej, halucynacje, uczucie spadania i przyspieszone bicie serca.  

Jak leczyć paraliż senny i czy można go uniknąć?

Należy podkreślić, że paraliż senny nie jest uznawany za chorobę, dlatego nie podlega leczeniu. Na szczęście istnieją pewne metody pomagające opanować lęk. Podstawową techniką redukującą stres związany z paraliżem sennym jest wykonywanie głębokich i kontrolowanych oddechów. Zalecane jest również powolne poruszanie palcami dłoni i stóp, ma to na celu przywrócenie poczucia kontroli i skrócenia czasu trwania paraliżu sennego. Należy również w miarę możliwości starać się uspokoić i mieć świadomość, że paraliż senny jest stanem przejściowym. 

Jeżeli zna się przyczyny paraliżu sennego, można wydedukować jakie nawyki mogą uchronić cię przed jego wystąpieniem. Żeby uniknąć paraliżu sennego, powinieneś dbać o higienę snu, to znaczy zasypiać o regularnych porach i pilnować, by nie skracać czasu snu. Nie bez znaczenia jest także wykonywanie ćwiczeń relaksujących i unikanie stresu. Jeżeli nie potrafisz sobie poradzić z codziennym napięciem, zastanów się, czy nie skorzystać z pomocy psychiatry. Lekarz tej specjalności może wypisać receptę na leki ułatwiające zasypianie i poprawiające jakość snu. Pomocy w walce z paraliżem sennym może udzielić również neurolog, który na podstawie diagnostyki różnicowej może potwierdzić lub wykluczyć obecność chorób dających objawy podobne do paraliżu sennego.     

CZYTAJ TAKŻE: 

Jak migrena wpływa na jakość snu?

Sposoby na zdrowy sen

INTERIA.PL

W serwisie zdrowie.interia.pl dokładamy wszelkich starań, by przekazywać wyłącznie sprawdzone, rzetelne informacje o objawach i profilaktyce chorób, bo wierzymy, że świadomość i wiedza w tym zakresie pomogą dłużej utrzymać dobre zdrowie.
Niniejszy artykuł nie jest jednak poradą lekarską i nie może zastąpić diagnostyki i konsultacji z lekarzem lub specjalistą.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL