Reklama

Długi lot samolotem. Na co uważać? Jak nie zaszkodzić swojemu organizmowi?

Na wakacje wybierasz się na Wyspy Kanaryjskie? W powietrzu spędzisz ponad pięć godzin. A może padło na ostatnio modny Zanzibar? Podróż potrwa od 10 do nawet 14 godzin. "Można to przespać" - myślisz sobie. My odpowiadamy - ty możesz, ale twój organizm już nie. W czasie długiego lotu, z powodu zmian ciśnienia czy ograniczonej możliwości ruchu, jesteś narażony na wiele nieprzyjemnych dolegliwości. Sprawdź przed urlopem, jak zadbać o swoje samopoczucie i zdrowie podczas podróży samolotem.

Wymarzony wakacyjny kierunek wiąże się często z długą i uciążliwą podróżą. Zdecydowana większość urlopowiczów decyduje się na lot samolotem, bo jeszcze tego samego dnia można znaleźć się na drugim krańcu świata. Bajeczne widoki wynagradzają nam czas spędzony praktycznie w bezruchu na pokładzie ogromnej maszyny, ale naszemu organizmowi już nie do końca. Jeśli odpowiednio o niego nie zadbamy w czasie lotu, możemy potem mierzyć się z przykrymi konsekwencjami. 

Jak poradzić sobie ze zmianami ciśnienia?

Zmiany ciśnienia odczujemy już na początku podróży samolotem - podczas startu. 

"Podczas startu, kiedy samolot wznosi się w powietrze, zmniejszenie ciśnienia w kabinie powoduje rozprężanie się gazów. Uwięzione gazy mogą rozprężyć się o ponad 25 proc. w stosunku do poziomu morza. Kiedy samolot obniża wysokość lotu, objętość gazów ulega zmniejszeniu. Powietrze uwięzione w takich miejscach ciała jak zatoki, uszy i jelita może wywołać uczucie dyskomfortu" - informuje na swojej stronie internetowej linia lotnicza Emirates. A więc, na przykład, mogą cię boleć lub zatykać ci się uszy, może ci doskwierać głowa lub ząb, mogą pojawić się nudności czy wymioty, a w ustach, gardle, nosie i oczach suchość.

Reklama

Jak sprawić, by skutki zmian ciśnienia były dla nas jak najmniej odczuwalne? 

Nieprzyjemne odczucia zniwelować można ziewaniem, przełykaniem czy ssaniem cukierka bądź żuciem gumy. Pomocne jest również wydmuchiwanie nosa z zamkniętymi ustami i zatkanym palcami nosem.

Osoby cierpiące na zapalenie uszu, nosa lub zatok powinny unikać podróżowania samolotem, gdyż ich problemy podczas lotu mogą się nasilić. Zmiana terminu lotu nie wchodzi w grę? W takim przypadku skonsultuj się z lekarzem, który doradzi ci leki udrażniające nos. Nosisz soczewki kontaktowe? Zakrapiaj sobie oczy tzw. sztucznymi łzami lub na czas lotu zastąp soczewki okularami. Z suchością skóry podczas lotu - z powodu niskiej wilgotności - poradzą sobie z kolei kremy nawilżające. 

Poza tym, ze względu na nieodłączne zmiany ciśnienia, przed podróżą samolotem i w jej trakcie, zaleca się unikania gazowanych napojów i pokarmów powodujących wzdęcia.

Rusz się! Ale jak?

Kilka godzin bez ruchu, w jednej pozycji, nie może nie mieć konsekwencji. Bezruch to przede wszystkim najczęstsza przyczyna zakrzepicy żył głębokich (w żyłach głębokich tworzą się skrzepy, których fragmenty mogą się odrywać i z biegiem krwi przedostać się do serca czy płuc, co stanowi bezpośrednie zagrożenie życia). Warto dodać, że ryzyko wystąpienia zakrzepicy żył głębokich pojawia się nie tylko podczas podróży samolotem, ale też samochodem czy pociągiem.

Siedząc w fotelu, staraj się często prostować nogi i wykonywać ćwiczenia, na które pozwoli ci zajmowane miejsce, np. okrężne ruchy stopami w kostce lub unoszenie pięt i przyciskanie palców stóp do podłogi. Zalecane jest także wstawanie, np. do bagażu, czy spacer do toalety, podczas którego możesz też rozciągnąć mięśnie. Każdym krokiem poprawiasz krążenie! 

Z innych ćwiczeń, które na pewno poprawią twoje samopoczucie w trakcie długiego lotu, można wymienić krążenie barkami czy głową. O głowę zadbasz także, używając w samolocie poduszki podróżnej. 

Osoby najbardziej narażone na wystąpienie zakrzepów przed lotem zmuszone mogą być do założenia przeciwzakrzepowych pończoch lub uciskowych podkolanówek. Możliwe, że lekarz zaleci również przyjęcie leku przeciwzakrzepowego bądź, profilaktycznie, innego środka.

Olbrzymie znaczenie ma także odpowiednie nawodnienie. Pamiętaj również o ubraniach, które nie będą krępowały twoich ruchów. 

Co pić i jeść w samolocie?

Jak wspomnieliśmy wyżej, przed i w trakcie lotu unikaj gazowanych napojów i produktów, które mogą powodować wzdęcia. Najlepszym wyborem, kiedy procesy trawienne ulegają spowolnieniu, a tak dzieje się podczas długiej podróży samolotem, będą lekkie posiłki.

Wybieraj wodę, unikaj alkoholu oraz kawy czy herbaty - te mają bowiem działanie moczopędne, a woda zapewni odpowiednie nawodnienie organizmu. Pij wodę regularnie, gdyż w samolocie jest zazwyczaj bardzo suche powietrze. Gdy skończy ci się woda, zawsze o dolewkę możesz poprosić stewardesę. 

Jest chłodno. Ubierz się na cebulkę

Chcesz jak najlepiej znieść długi lot? Nawet jeśli lecisz do ciepłych krajów, ubierz się na cebulkę. W samolocie możesz bowiem zmarznąć i na wymarzone wakacje dolecieć przeziębiony. Wszystko przez to, że na pokładzie utrzymywana jest zwykle niska temperatura, która, jak wykazały badania, zmniejsza ryzyko omdleń. Omdlenia zdarzają się podczas lotów za sprawą hipoksji - niedoboru tlenu w tkankach w stosunku do zapotrzebowania. Udowodniono, że wysokie ciśnienie może wzmacniać ten stan. 

Przed dotarciem na lotnisko nie zapomnij więc o cieplejszych ciuchach. Radzimy - weź ze sobą również skarpetki. 

Lot samolotem a choroba lokomocyjna

W samolocie także może nas dosięgnąć choroba lokomocyjna. W aptece znajdziemy wiele preparatów na nudności i wymioty, które jej towarzyszą. Są one dostępne w postaci tabletek, kropli czy syropów.

Z tą przypadłością możemy sobie również radzić, przestrzegając kilku zasad. Otóż - ważne, by nie latać z pustym żołądkiem, a przed podróżą zrezygnować z obfitych posiłków na rzecz czegoś lżejszego. Przed wylotem zaleca się zrezygnowanie również z mocnej kawy, herbaty czy alkoholu.

Objawy choroby lokomocyjnej zniwelujemy, zajmując też właściwe miejsce. Ruchy samolotu są najmniej odczuwalne przy oknie nad skrzydłem. Poza tym, tak jak w przypadku dolegliwości w trakcie jazy samochodem jako pasażer, postaraj się skoncentrować podczas swojej podróży na jednym punkcie, przed sobą, i utkwić w nim wzrok. 

Jak zwalczyć jet lag?

Jedna czy dwie godziny w tę czy w tą nie robią dużej różnicy. Ale długi lot wiąże się najczęściej z kilkugodzinną zmianą. Zespół nagłej zmiany strefy czasowej to tzw. jet lag. Objawy jet lagu, które mogą ci towarzyszyć po długiej podróży samolotem, to: zaburzenia snu, zmęczenie, a nawet wyczerpanie, senność, zaburzenia koncentracji, ból głowy, problemy z układem pokarmowym czy brak apetytu.

Więcej o jet lagu jeszcze będziemy pisać, ale już teraz możemy ci doradzić, byś przed lotem się wyspał - to wzmocni twój organizm (na kilka dni możesz stopniowo przyzwyczajać się też do zmiany strefy czasowej, kładąc się wcześniej bądź później w zależności od tego, dokąd się wybierasz). Na pokładzie samolotu unikaj alkoholu i kofeiny (również w pierwszych godzinach po lądowaniu), sięgaj po wodę i lekkostrawne posiłki. Będąc już w nowym miejscu, nastaw budzik na porę dla niego właściwą. Jeśli pojawią się trudności z przebudzeniem, możesz np. wziąć chłodny prysznic, a także otworzyć okno lub przejść się na spacer po okolicy. 

Co jeszcze pozwoli ci przetrwać długi lot? Sen, opaska na oczy, a także dobry film i zdrowe przekąski.

Redakcja Interii Zdrowie życzy udanej podróży! 

IRz

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Rekomendacje