Deltakron - szczep łączący w sobie warianty Delta i Omikron. Co na to naukowcy?

Naukowcy z Uniwersytetu Cypryjskiego poinformowali o zidentyfikowaniu na Cyprze Deltakronu – szczepu koronawirusa będącego połączeniem wariantu Delta i wariantu Omikron. Niektórzy eksperci zareagowali na te doniesienia niedowierzaniem. Uważają, że doszło do zanieczyszczenia próbek laboratoryjnych. Leondios Kostrikis, profesor nauk biologicznych na Uniwersytecie Cypryjskim, którego zespół odpowiada za odkrycie nowego szczepu, odpiera zarzuty - twierdzi, że ich analizy są dokładne. Co na ten moment wiemy o Deltakronie?

Deltakron - kombinacja Delty i Omikronu. Co o niej wiadomo?

- Obecnie występują koinfekcje wariantem Omikron i wariantem Delta i znaleźliśmy szczep, który jest kombinacją tych dwóch. Odkrycie otrzymało nazwę Deltakron ze względu na identyfikację sygnatur genetycznych podobnych do Omikronu w genomie Delta - przekazał mediom Kostrikis (w obiegu są też takie nazwy jak Delmikron czy Deltokron). Nowy szczep zidentyfikowano w 25 próbkach pobranych na Cyprze - 11 próbek pochodziło od osób hospitalizowanych z powodu zakażenia wirusem SARS-CoV-2, a 14 pochodziło z populacji ogólnej.

Kostrikis zwraca uwagę, że częstotliwość mutacji wśród hospitalizowanych pacjentów była wyższa i może wskazywać na korelację między nowym szczepem a koniecznością leczenia szpitalnego. Jego zdaniem jest jednak za wcześnie, by już teraz mówić o możliwych skutkach rozprzestrzeniania się Deltakronu. - W przyszłości zobaczymy, czy ten szczep jest bardziej patologiczny lub bardziej zaraźliwy, czy też zwycięży w stosunku do dwóch dominujących szczepów - mówił w wywiadzie dla telewizji Sigma. Zdaniem cypryjskiego ministra zdrowia, Michalisa Hadjipandelasa, Deltakron nie jest w tej chwili powodem do zmartwień.

Swoje odkrycie naukowcy z Uniwersytetu Cypryjskiego przesłali do GISAID - międzynarodowej bazy danych, która śledzi wirusy, dzięki czemu z ich doniesieniami mogą zapoznać się naukowcy z całego świata.

Deltakron wywołał dyskusje. Co mówi o nim naukowy świat?

Informacja o Deltakronie, która pojawiła się w weekend, wywołała poruszenie nie tylko wśród mieszkańców Cypru, ale też badaczy zajmujących się koronawirusem. Pojawiły się głosy, że doniesienia na temat nowego szczepu koronawirusa mogą nie mieć wiele wspólnego z prawdą.

"Nie ma czegoś takiego jak Deltakron" - uważa dr Krutika Kuppalli, badaczka chorób zakaźnych ze Światowej Organizacji Zdrowia (WHO). "Omikron i Delta nie utworzyły superwariantu. Jest to prawdopodobnie artefakt sekwencjonowania (zanieczyszczenie laboratoryjne fragmentów Omikronu w próbce Delty) - zwróciła uwagę.

Wirusolog dr Tom Peacock z Wydziału Chorób Zakaźnych w Imperial College London również zauważa, że cypryjskie sekwencje "wydają się dość wyraźnie skażone" i "nie skupiają się na drzewie filogenetycznym" (drzewo filogenetyczne przedstawia ewolucyjne zależności pomiędzy sekwencjami lub gatunkami wszystkich organizmów).

Leondios Kostrikis broni się jednak i twierdzi, że istnieje nowy szczep COVID-19, który łączy cechy wariantów Delta i Omikron. W oświadczeniu, cytowanym przez Bloomberga, podkreśla, że zidentyfikowane przez niego przypadki "wskazują na ewolucyjną presję na szczep przodków, aby uzyskać te mutacje, nie w wyniku pojedynczej rekombinacji".

Hipotezę skażenia, według cypryjskiego naukowca, wykluczać miałyby również dane dotyczące osób hospitalizowanych z Deltakronem. Co więcej, podkreśla, próbki zostały przetworzone w wielu procedurach sekwencjonowania w więcej niż jednym kraju. Jak przekazał, przynajmniej jedna sekwencja z Izraela zdeponowana w globalnej bazie danych wykazuje genetyczne cechy Deltakronu.

Więcej informacji na temat Deltakronu ma zostać przedstawionych opinii publicznej w tym tygodniu.

Leki na COVID-19. Przegląd dostępnych preparatów