Reklama

Adele schudła dzięki niej ponad 40 kg. Tajniki diety SIRT

Dieta SIRT, znana powszechnie jako dieta Adele, opiera się na działaniu sirtuin, czyli białek enzymatycznych. Znajdziemy je m.in. w pietruszce, daktylach i gorzkiej czekoladzie. Jakie są główne założenia diety i czy każdy może ją stosować? Poniżej znajdziesz wszystkie informacje na temat sirtuin oraz diety SIRT.

Sirtuiny - co to jest?

Dieta Sirt zyskała na popularność wraz ze spektakularną metamorfozą wokalistki Adele, która przyznała się, że podczas jej stosowania schudła ponad 40 kg. Dieta opiera się przede wszystkim na sirtuinach. To specyficzna grupa białek enzymatycznych, które wykazują wiele cennych właściwości. Do najważniejszych zaliczyć można spowolnienie procesów starzenia i obumierania komórek, minimalizowanie ryzyka wystąpienia stanów zapalnych, a także przyśpieszenie metabolizmu, czego jednym z efektów może być spadek masy ciała. 

Niektóre wstępne badania pokazują, że sirtuiny mogą chronić również przed takimi chorobami jak m.in. choroba Parkinsona czy choroba Alzheimera, jednak temat ten z pewnością wymaga głębszej analizy i dłuższych badań.

Reklama

Aktywacja sirtuin może przebiegać na dwa sposoby. Pierwszym sposobem jest zmniejszenie ilości spożywanych węglowodanów, która automatycznie obniży poziom glukozy we krwi. W ten sposób enzymy będą miały przestrzeń na to, aby zająć się pobudzaniem sirtuin. 

Drugą metodą jest włączenie do diety specjalnych produktów, które zawierają polifenole. To organiczne związki chemiczne, które również są w stanie aktywować powstawanie sirtuin.

Dieta SIRT - zalecane produkty

Podstawą diety SIRT są warzywa i owoce, dzięki czemu dieta jest niskokaloryczna oraz bogata w cenne antyoksydanty. Aby ułatwić komponowanie codziennych posiłków, stworzono listę 20 produktów, które są bogate w polifenole.

Zalecane produkty, które należy włączyć do diety to: 

  • papryczka chili, 
  • kapary, 
  • kakao, 
  • gorzka czekolada, 
  • kawa, 
  • oliwa z oliwek, 
  • zielona herbata, 
  • jarmuż, 
  • lubczyk, 
  • pietruszka, 
  • daktyle, 
  • czerwona cebula, 
  • czerwona cykoria, 
  • rukola, 
  • soja,
  • truskawki, 
  • kurkuma, 
  • orzechy włoskie, 
  • kasza gryczana,
  • seler naciowy.

Skąd ten wybór? Należy pamiętać, że dieta SIRT ma być przede wszystkim zdrowa i dobrze wpływać na pracę całego organizmu. Spadek wagi jest jedynie jednym z jej efektów. Każdy z wyżej wymieniowych produktów ma ważne właściwości. 

Dla przykładu, rośliny zielone poprawiają funkcję poznawcze, jedna kawa dziennie (tyle jest zalecane podczas diety) przyspiesza pracę serca i chroni przed chorobami kardiologicznymi, to samo dotyczy wina. Z kolei truskawki działają przeciwzapalnie i minimalizują skutki stresu oksydacyjnego. Aby połączyć właściwości tych produktów, najlepiej zastosować koktajle owocowo-warzywne.

Dieta SIRT - główne założenia

Pierwszy etap diety SIRT

To pierwsze trzy dni diety. W tym czasie kaloryczność spożywanych posiłków nie powinna przekraczać 1000 kcal. Zaleca się 1 posiłek przygotowany na produktach bogatych w sirtuiny oraz 3 koktajle sirtuinowe.

Drugi etap diety SIRT

Trwa od 4 do 7 dnia. Kaloryczność zostaje zwiększona do 1500 kcal. Zwiększa się również ilość posiłków. Zaleca się dwa posiłki przygotowane na produktach bogatych w sirtuiny oraz dwa koktajle sirtuinowe.

Trzeci etap diety SIRT

Trwa od 8 do 21 dnia i nie ma konkretnych wytycznych kalorycznych. W tym czasie zaleca się trzy główne posiłki przygotowane na produktach bogatych w sirtuiny, jedną-dwie przekąski oraz jeden koktajl sirtuinowy.

Czwarty etap diety SIRT

Trwa od 21 dnia. W ostatnim etapie diety nie przewidziano żadnych wytycznych dotyczących kaloryczności oraz ilości posiłków, jednak wciąż należy włączać do diety jak najwięcej produktów bogatych w sirtuiny.

Dieta SIRT - przeciwwskazania

W diecie SIRT najbardziej kontrowersyjne są pierwsze trzy dni, gdy zalecana kaloryczność pozostaje na poziomie 1000 kcal, co zdaniem dietetyków jest zbyt małą dawką energii. Tak mała kaloryczność, nawet przez kilka dni, powodować może m.in. zmęczenie, senność, osłabienie, a w szczególnym przypadku nawet omdlenia. Z kolei osoby, którym zależy na szybkim spadku wagi, powinny uwzględnić fakt, że dieta SIRT może powodować efekt jojo, czyli szybki powrót do nadwagi po jej zakończeniu.

Biorąc pod uwagę powyższe czynniki, diety nie zaleca się ciężarnym, karmiącym piersią oraz chorym przewlekle. Pozostałe osoby planujące dietę SIRT powinny skontaktować się wcześniej z lekarzem lub dietetykiem, którzy ocenią ewentualne ryzyko i przeciwwskazania

CZYTAJ TAKŻE:

Dieta sterowana genami pomoże rozwiązać problem otyłości?

Co zamiast diety? Trzy nawyki szczupłych osób 

10 powodów, dlaczego nie możesz schudnąć. Czy naprawdę dziedziczysz otyłość?

INTERIA.PL

W serwisie zdrowie.interia.pl dokładamy wszelkich starań, by przekazywać wyłącznie sprawdzone, rzetelne informacje o objawach i profilaktyce chorób, bo wierzymy, że świadomość i wiedza w tym zakresie pomogą dłużej utrzymać dobre zdrowie.
Niniejszy artykuł nie jest jednak poradą lekarską i nie może zastąpić diagnostyki i konsultacji z lekarzem lub specjalistą.

Dowiedz się więcej na temat: dieta odchudzająca | dieta sirtuinowa | SIRT

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL