Reklama

Dieta w insulinooporności - co jeść, a czego unikać? Lista produktów z niskim IG

Nie możesz schudnąć mimo racjonalnej, zbilansowanej diety? Próbujesz aktywności fizycznej, ale wyjątkowo szybko się męczysz? Po zdrowym obiedzie nachodzi cię nieodparta wręcz ochota na słodkie? Być może, jak coraz więcej osób w krajach rozwiniętych, masz insulinooporność. Objawia się niewrażliwością na insulinę, co utrudnia metabolizm cukrów, a co za tym idzie - tycie. Skuteczną terapią jest dieta uboga w cukry, a konkretnie w produkty o niskim indeksie glikemiczny. Zobacz, co warto o niej wiedzieć.

Insulinooporność - co to jest?

Insulinooporność to coraz częściej diagnozowana przypadłość, która - w dużym uproszczeniu - polega na niewrażliwości komórek ciała na insulinę. Przyczyniają się do niej lata zaniedbań dietetycznych, spożywanie zbyt dużej ilości węglowodanów i produktów przetworzonych oraz zbyt mała ilość ruchu. Schorzeniu sprzyjają także inne zaburzenia hormonalne jak np. Choroba Hashimoto, PCOS czy niedoczynność tarczycy. W wyniku insulinooporności organizm nie potrafi metabolizować cukrów. Ich nadmiar jest odkładany w formie tkanki tłuszczowej - najczęściej w okolicach talii. Warto dodać, że IO to nie to samo co cukrzyca, ale nieleczona insulinooporność prowadzi właśnie do bardzo niebezpiecznej i niosącej kolejne powikłania - cukrzycy typu 2. 

Insulinooporność - leczenie dietą

Reklama

Insulinooporność leczy się preparatami z metforminą, która wspomaga metabolizm cukrów i pomaga przywrócić właściwy poziom insuliny we krwi. Substancja ta bywa jednak problematyczna, dając pacjentom nieprzyjemne objawy ze strony układu pokarmowego (biegunki, wzdęcia i zaparcia). 

Najbezpieczniejszym leczeniem insulinooporności jest więc leczenie niefarmakologiczne - poprzez zastosowanie niskowęglowodanowej ale zbilansowanej diety, opartej na produktach o niskim indeksie glikemicznym (IG <50), która daje najlepsze i długofalowe efekty. 

Zobacz, co należy jeść, zmagając się z insulinoopornością, oraz które produkty wykazują najniższy indeks glikemiczny. 

Produkty z niskim indeksem glikemicznym <50

Te produkty można jeść bez wyrzutów sumienia:

  • owoce jagodowe: agrest, borówki, maliny, porzeczki, jagody, truskawki
  • jabłka, pomarańcze, kiwi, morele (świeże i suszone)
  • brokuły, cukinia, bakłażan, ogórek, brukselka, kapusta, kalafior, szparagi, zielona fasolka szparagowa
  • sałaty i zielenina: rukola, nać pietruszki, zioła 
  • pomidory, papryka, surowa marchewka, surowy seler naciowy
  • jajka, jogurty naturalne, kefir, twaróg, chudy żółty ser
  • ciecierzyca, fasola czerwona, soja i makaron sojowy
  • kasza gryczana, mąka gryczana pełnoziarnista
  • komosa ryżowa, ryż dziki
  • chude mięso drobiowe i ryby
  • mleko
  • gorzka czekolada
  • czerwone wino

Produkty ze średnim indeksem glikemicznym >50 - <70

Te produkty można jeść, ale z umiarem. Warto łączyć je z produktami o niższym IG. 

Produkty z wysokim indeksem glikemicznym >70

Jedzenia tych produktów powinny zaprzestać nie tylko osoby z insulinoopornością, ale wszyscy dbający o zdrowie i linię. 

  • cukier biały i brązowy
  • słodycze, czekolada, ciasta, cukierki, batony
  • chleb biały, bułka pszenna, panierka, biały makaron
  • kasza manna, kasza kukurydziana, chrupki kukurydziane
  • słodkie płatki śniadaniowe
  • wafle ryżowe i ryż krótkoziarnisty
  • gotowane bez skórki ziemniaki, ziemniaki pieczone, frytki
  • gotowana marchewka, dynia i korzeń selera 
  • chipsy i inne słone przekąski
  • daktyle, dosładzane owoce suszone
  • piwo
  • glukoza

Zainteresował cię temat? Poznaj sprawdzone sztuczki, jak obniżyć indeks glikemiczny węglowodanów

Polecamy również: 

Dominika Tajner drastycznie schudła! Wyjawiła, dlaczego! 

Anna Popek stosuje biblijną dietę! To może się źle skończyć

Insulinooporność, czyli kiedy tłuszcz odkłada się non stop

Karolina Dudek

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje