Reklama

Cynk - na odporność, libido, włosy, skórę i paznokcie. Jak uzupełnić niedobór?

Cynk znajdziemy przede wszystkim w produktach pochodzenia zwierzęcego - w czerwonym mięsie, ostrygach, małżach i wątróbce cielęcej. Niedobór cynku objawiać się może m.in. wypadaniem włosów, suchością w ustach, pogorszeniem libido czy spadkiem odporności. Niebezpieczny jest także zbyt duży poziom cynku w surowicy krwi, który może zwiększać ryzyko wystąpienia niektórych chorób nowotworowych. Co jeszcze należy wiedzieć o cynku?

Właściwości cynku

Cynk pełni wiele ważnych funkcji w naszym organizmie. Pobudza pracę trzustki i prostaty, wzmacnia nasze włosy i paznokcie, poprawia sprawność intelektualną oraz wzmacnia odporność organizmu i chroni przed infekcjami. Poza tym cynk poprawia płodność, reguluje miesiączkowanie, działa łagodząco na skórę i przyśpiesza gojenie się ran, wpływa na kurczliwość mięśni, odpowiada też za proces produkcji insuliny. 

Cynk wspomaga także leczenie niektórych chorób. Chodzi przede wszystkim o leczenie cukrzycy i chorób tarczycy (głównie niedoczynności tarczycy), a także o osteoporozę, hemoroidy, zapalenie jelit i wrzody. 

Reklama

Cynk poprawia także wygląd naszej skóry. Działa wysuszająco i pomaga pozbyć się trądziku różowatego, trądziku młodzieńczego i innych wyprysków.

Cynk - odpowiednia dieta

Dzienna dawka cynku zależy od wielu czynników, m.in. wieku czy ogólnego stanu zdrowia. Za normę można jednak przyjąć wartość od 3 (u dzieci) do 12 (u dorosłych) mg/dobę. 

Warto wiedzieć, że prawidłowa dieta pomaga praktycznie całkowicie pokryć powyższe zapotrzebowanie, dzięki czemu można uniknąć dodatkowej suplementacji. Niestety, produkty z wysoką zawartością cynku są zwykle rzadko przez nas spożywane. 

Najwięcej cynku znajdziemy w produktach pochodzenia zwierzęcego. Świetnym źródłem tego pierwiastka są ostrygi, małże, wątróbka cielęca i wołowina. 

W przypadku produktów wegańskich i wegetariańskich cynku należy szukać w pestkach dyni i słonecznika, kaszy gryczanej, migdałach, płatkach owsianych, czosnku, cebuli i kakao.

Cynk - objawy niedoboru

Problemy z niedoborem cynku mogą mieć przede wszystkim osoby uzależnione od alkoholu, pacjenci z chorobami układu pokarmowego i kobiety w ciąży. Poziom stężenia cynku w surowicy krwi warto sprawdzić także u sportowców, osób na restrykcyjnej diecie oraz wegetarian.

W przypadku wystąpienia niedoboru cynku wystąpić mogą takie objawy jak:

  •   wypadanie włosów,
  •   łamliwość paznokci,
  •   suchość w ustach,
  •   przesuszenie skóry,
  •   pogorszenie stanu cery,
  •   brak apetytu,
  •   zmniejszenie popędu seksualnego,
  •   problemy z pamięcią i koncentracją,
  •   obniżenie odporności i częste infekcje,
  •   utrata lub pogorszenie smaku i węchu.

Cynk - objawy nadmiaru

Warto wiedzieć, że mało możliwe jest przedawkowanie cynku z powodu diety bogatej w ostrygi, małże czy inne źródła cynku. Zazwyczaj problem przedawkowania pojawia się w wyniku długotrwałej suplementacji. 

W wyniku nadmiaru cynku mogą pojawić się takie objawy jak:

  •   biegunka,
  •   wymioty,
  •   bóle brzucha,
  •   osłabienie i ogólne zmęczenie,
  •   podrażnienie jelit,
  •   bóle głowy,
  •   utrata apetytu,
  •   halucynacje,
  •   nadmierne pocenie się,
  •   metaliczny posmak w ustach.

U niektórych osób dojść może także do osłabienia odporności oraz zmniejszenia poziomu HDL (dobrego cholesterolu) i podwyższenia poziomu LDL (złego cholesterolu).

Suplementacja cynku

Przed rozpoczęciem suplementacji należy skonsultować się z lekarzem, który zleci odpowiednie badania. 

Należy pamiętać, że niebezpieczny jest zarówno zbyt wysoki, jak i zbyt niski poziom cynku w surowicy krwi. Jak pokazują badania, wysoki poziom cynku znacznie zwiększa ryzyko wystąpienia chorób nowotworowych. Z kolei znaczny niedobór może przyczyniać się do rozwoju choroby Alzheimera. 

Suplementując cynk, należy pamiętać o tym, aby przyjmować tabletki dwie godziny po posiłku. Tabletki najlepiej popijać wodą. Długotrwałe stosowanie cynku może zmniejszać wchłanianie wapnia, dlatego warto rozważyć także dodatkowe suplementacje. Należy pamiętać również, że nie powinno się suplementować jednocześnie cynku i żelaza. 

Czytaj także: 

To podstawa odporności, a najczęściej go brakuje. Niedobór widoczny na twarzy i paznokciach

Jak naturalnie wzmocnić włosy i paznokcie?

Pięć powodów, dla których warto zmienić dietę jesienią 

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje