Reklama

​Dieta MIND - dieta wspierająca pracę mózgu

Dieta MIND to sposób odżywiania, który ma wspierać pracę naszego mózgu. Została stworzona, by pomóc seniorom utrzymać sprawność intelektualną i chronić przed alzheimerem, jednak szybko stała się światowym trendem. Okrzyknięto ją nawet najmodniejszą dietą 2022 roku. Sprawdź, na czym polega dieta MIND.

Stosować można ją praktycznie w każdym wieku. Według diety MIND należy minimum sześć razy w tygodniu spożywać warzywa zielonoliściaste. Na liście produktów zalecanych znajdziemy także produkty pełnoziarniste, ryby, drób i oliwę z oliwek. Dieta MIND jest różnorodna. Nie ma w niej miejsca na powtarzalność, dlatego każdego dnia można spożywać inne posiłki.

Dieta MIND - co to jest?

Twórczynią diety jest Martha Claire Morris z uniwersytetu w Chicago. Dieta MIND (Mediterranean-DASH Intervention for Neurodegenerative Delay) to sposób odżywiania, który ma na celu wspieranie pracy mózgu. Jest to połączenie diety śródziemnomorskiej z dietą DASH. Obie diety uważane są za jedne z najzdrowszych sposobów odżywiania się. 

Reklama

Poza poprawą funkcji poznawczych, dieta MIND zmniejsza ryzyko wystąpienia choroby Alzheimera. W przypadku pacjentów z rozpoznaną już chorobą, dieta może z kolei spowolnić postęp Alzheimera. Skuteczność diety potwierdziły badania. Przez 54-miesiące obserwowano grupę 923 osób w wieku od 59 do 98 lat. Po tym czasie u osób, które dokładnie przestrzegały zasad diety, ryzyko zachorowania na Alzheimera spadło aż o 54 proc.

Warto pamiętać, że dieta MIND nie jest przeznaczona dla osób, które zamierzają zgubić nadmiar kilogramów. Oczywiście, ze względu na pewne ograniczenia, spadek masy ciała może być jednym z efektów diety, jednak nie jest to główny cel diety. W diecie MIND chodzi przede wszystkim o poprawienie funkcji poznawczych. To nie jest dieta odchudzająca.

Dieta MIND - zasady

Dieta MIND jest niezwykle łatwa. Twórczyni diety wyszczególniła dwie grupy produktów - zalecane i niezalecane.   

Produkty zalecane w diecie MIND:

  • warzywa zielonoliściaste,
  • inne warzywa,
  • orzechy,
  • owoce jagodowe,
  • nasiona roślin strączkowych,
  • produkty pełnoziarniste,
  • ryby,
  • drób,
  • oliwa z oliwek,
  • wino.

Produkty niezalecane w diecie MIND:

  • czerwone mięso,
  • masło i margaryna,
  • ser żółty,
  • ciasta i słodycze,
  • produkty smażone, dania garmażeryjne oraz żywność typu fast food.

Według diety MIND zielonoliściaste warzywa powinny być spożywane minimum 6 razy w tygodniu, orzechy z kolei minimum 5 razy w tygodniu.

Przykładowy jadłospis diety MIND:

Śniadanie - owsianka z jagodami i orzechami,

II Śniadanie - hummus z warzywami

Obiad: ryba z warzywami z ryżem lub makaronem pełnoziarnistym

Kolacja: duszone warzywa z oliwą z oliwek.

Dieta MIND - zalety

Dieta MIND jest dietą bogatą w witaminy i minerały. Można ją stosować w każdym wieku. Docenią ją seniorzy, dzieci, a także osoby w średnim wieku, które wykonują na co dzień pracę umysłową. Nie ma przeciwwskazań do tego, aby dietę MIND stosowały również ciężarne. 

Kolejną zaletą jest przejrzystość zasad. Wyszczególnienie dwóch grup ułatwia zakupy i przygotowywanie codziennych potraw. Nie ma wątpliwości, że przez duży wybór produktów zalecanych, dieta MIND jest bardzo różnorodna. Nie ma w niej miejsca na powtarzalność. Każdego dnia można spożywać inne posiłki.

Dieta MIND - wady

Główną wadą diety MIND są wysokie koszty. Niestety, zalecane produkty, takie jak ryby, dobrej jakości oliwa z oliwek czy orzechy, nie należą do najtańszych. W przypadku warzyw i owoców cena dodatkowo uzależniona jest od sezonu. Zimą trzeba być przygotowanym na wyższe ceny. 

Problemem może być również dostępność zalecanych produktów. Oczywiście są to popularne produkty, jednak w wielu przypadkach nie kupimy ich w osiedlowym sklepiku. Trzeba liczyć się z tym, że czasami konieczne będą większe zakupy w supermarkecie lub na targowisku. 

CZYTAJ TAKŻE: 

Dieta z niskim indeksem glikemicznym. Na czym polega?

Dieta odgrzybiająca organizm. Czego unikać?

Post Daniela: Detoksykacja i redukcja

INTERIA.PL

W serwisie zdrowie.interia.pl dokładamy wszelkich starań, by przekazywać wyłącznie sprawdzone, rzetelne informacje o objawach i profilaktyce chorób, bo wierzymy, że świadomość i wiedza w tym zakresie pomogą dłużej utrzymać dobre zdrowie.
Niniejszy artykuł nie jest jednak poradą lekarską i nie może zastąpić diagnostyki i konsultacji z lekarzem lub specjalistą.

Dowiedz się więcej na temat: dieta MIND | dieta dla mózgu | choroba Alzheimera

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL