Reklama

Genialne dla sercowców i dbających o linię. Codziennie zjedz kilka

Śliwki to niezaprzeczalne królowe jesieni. Są nie tylko pyszne, ale też bardzo zdrowe. Zawierają witaminę C, witaminę E, witaminy z grupy B, a także potas, wapń i fosfor. Sprawdź, dlaczego warto jeść śliwki i co można z nich przygotować.

Śliwki - składniki odżywcze

Na całym świecie istnieje kilkaset odmian śliwek. W naszym kraju najczęściej spotkać można jednak węgierki, renklody, mirabelki i śliwki brzoskwiniowe. Odmiany te różnią się od siebie wielkością, kolorem i smakiem. Fani słodkich odmian powinni sięgnąć np. po renklody, kwaśniejszych - po lubaszki. Każdy wybór będzie dobry. Śliwki bowiem to jedne z najbardziej wartościowych owoców. Co zawierają?

Śliwki to przede wszystkim doskonałe źródło potasu. W ich składzie znajdziemy także wapń, fosfor, beta-karoten oraz witaminy: witaminę Cwitaminę E i witaminy z grupy B, a także ważne przeciwutleniacze. Chodzi przede wszystkim o polifenole, zwłaszcza katechiny oraz kwas chlorogenowy.

Reklama

Niezwykle cenna jest także zawartość błonnika. Odmiany, które cechują się najwyższą zawartością błonnika, to węgierki oraz renklody. Warto pamiętać również, że dużo więcej błonnika znajdziemy w śliwkach suszonych. Dla przykładu, 100 g świeżych śliwek to ok. 1,4 g błonnika, z kolei suszonych - ponad 7 g.

Polecamy również: Przepisy na śliwki

Śliwki - właściwości

Ze względu na wysoką zawartość potasu śliwki poprawiają pracę serca oraz utrzymują prawidłowe ciśnienie krwi. Z koli zawartość błonnika sprawia, że owoce te wspomagają metabolizm, co może być szczególnie istotne dla osób będących na diecie. 

Z jakiego jeszcze powodu zaleca się śliwki?

Właściwości śliwek:

  • pomagają w usuwaniu wolnych rodników,
  • wspomagają pracę mózgu,
  • poprawiają pamięć i koncentrację,
  • wspomagają pracę układu nerwowego,
  • chronią skórę przed niekorzystnym działaniem słońca,
  • wspomagają kości i zęby,
  • poprawiają stan skóry.

Ze względu na wysoką zawartość antyoksydantów śliwki mogą wykazywać również działanie antynowotworowe. Dotyczy to zwłaszcza ochrony przed rakiem jelita grubego.

Śliwki znalazły swoje zastosowanie także w przemyśle kosmetycznym. Najcenniejszym produktem jest olej z pestek śliwki. Doskonale sprawdzi się do pielęgnacji zwłaszcza skóry tłustej i zanieczyszczonej. Pomaga łagodzić wypryski oraz zmniejsza produkcję sebum. Olej można stosować także do włosów, szczególnie na rozdwojone końcówki, a także, kiedy zmagamy się z łamliwymi paznokciami.

Śliwki - kaloryczność i indeks glikemiczny

Śliwki zaliczane są do owoców niskokalorycznych, które w odpowiedniej ilości mogą być spożywane przez osoby na diecie. Ich dokładna kaloryczność zależy jednak od odmiany owoców. Dla przykładu, 100 g węgierek i renklod to ok. 46 kcal, z kolei 100 g mirabelek - 60 kcal. Warto pamiętać jednak, że podana kaloryczność dotyczy świeżych owoców. Suszone śliwki są bowiem dużo bardziej kaloryczne. 100 g suszonych śliwek to ok. 240 kcal. 

W przypadku IG forma owoców nie ma już zbyt dużego znaczenia. Zarówno suszone, jak i świeże owoce mają niski indeks glikemiczny, ok. 24.

Śliwki - jak wykorzystać?

Śliwki doskonale sprawdzą się jako składnik ciast, zwłaszcza drożdżowych. Można przygotować z nich także domowe przetwory - dżemy, konfitury, powidła, kompoty, śliwki w syropie czy w końcu domową nalewkę ze śliwek. Surowe śliwki można dodać do naleśników i racuchów. Na śniadanie wykorzystać je można jako dodatek do owsianki. Nie ma jednak wątpliwości, że najbardziej znanym daniem zawierającym śliwki są knedle. Jak je przygotować?

Przepis na knedle ze śliwkami

Składniki:

  • 0,5 kg ugotowanych i rozgniecionych ziemniaków,
  • 1 jajko,
  • 150 g mąki,
  • 250 g śliwek,
  • cynamon,
  • cukier.

Sposób przygotowania: 

Rozgniecione ziemniaki należy połączyć z mąką i jajkiem, a następnie zagnieść jednolite ciasto. Kolejnym krokiem jest uformowanie kulek, nieco większych od orzecha włoskiego, w środku których umieszczona będzie śliwka. W przypadku kwaśnych odmian można dodać odrobinę cukru. Tak przygotowane knedle należy wrzucić do garnka z wrzącą wodą i gotować przez ok. 5 minut od czasu wypłynięcia. 

Gotowe knedle podaje się z roztopionym masłem lub śmietaną.

CZYTAJ TAKŻE: 

Zbierasz maliny? Zbierz też liście i zrób z nich herbatę

Suszone owoce - które wybierzesz?

Pięć oryginalnych owoców, które zapewnią ci zdrowie

INTERIA.PL

W serwisie zdrowie.interia.pl dokładamy wszelkich starań, by przekazywać wyłącznie sprawdzone, rzetelne informacje o objawach i profilaktyce chorób, bo wierzymy, że świadomość i wiedza w tym zakresie pomogą dłużej utrzymać dobre zdrowie.
Niniejszy artykuł nie jest jednak poradą lekarską i nie może zastąpić diagnostyki i konsultacji z lekarzem lub specjalistą.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL