Reklama

Witamina C w zwiększonej dawce. Kiedy jest wskazana, a kiedy szkodzi?

Suplementowanie witamin staje się bardziej sumienne w okresie chorobowym, kiedy dochodzi do spadku odporności, a organizm jest bardziej podatny na infekcje. Witamina C wydaje się oczywistym wyborem, ponieważ to właśnie ona naturalnie wspiera układ immunologiczny. Jej najpopularniejsza wersja występuje w dawce 1000 mg, która znacznie przewyższa dzienne zapotrzebowanie. Czy jest sens przyjmować tę witaminę w tak wysokiej dawce? Komu może ona zaszkodzić? Odpowiadamy.

Witamina C - rola w organizmie człowieka

Kwas askorbinowy, czyli popularna witamina C, odgrywa w organizmie człowieka niezwykle istotną rolę. Jest odpowiedzialna za proces regeneracji tkanek, łagodzenie stanów zapalnych, stymulowanie wzrostu białych krwinek. To właśnie z tego powodu uznawana jest za jedną z najważniejszych witamin, które wspierają układ odpornościowy.

Oprócz tego kwas askorbinowy bierze udział w procesie przyswajania żelaza do organizmu, ochrania przed chorobami związanymi z układem krążenia, a niektóre badania sugerują, że podawana we wlewach dożylnych chroni przed chorobami nowotworowymi lub przyspiesza proces leczenia w istniejących już zmianach rakowych.

Reklama

Czytaj równieżCytrusowa hybryda. Jest smaczniejsza niż mandarynki

Witamina C - dzienne zapotrzebowanie organizmu

Witamina C występuje w wielu produktach, które spożywamy na co dzień. Średnie, dzienne zapotrzebowanie na kwas askorbinowy wynosi średnio 100 mg. U niektórych pacjentów dobowe zapotrzebowanie na witaminę C wzrasta i dotyczy to przede wszystkim:

  • kobiet w ciąży,
  • osób w podeszłym wieku,
  • osób z niedoborem odporności,
  • osób narażonych na stres,
  • pacjentów przechodzących infekcję,
  • pacjentów w trakcie rekonwalescencji,
  • pacjentów z niedokrwistością

Należy zauważyć, że nietrudno o zagwarantowanie podstawowej dawki dziennie, bowiem w 100 gramach pomarańczy znajduje się ponad 50 mg witaminy C. Doliczając do tego regularne spożywanie świeżych soków, warzyw oraz innych owoców - z dużą łatwością można pokryć dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę.

Sprawdź: Dlaczego niektórzy nie chorują? Sekret świetnej odporności

Witamina C - gdzie znajdziemy jej najwięcej?

Oprócz popularnych cytrusów, które są bogate w kwas askorbinowy, produkty bogate w witaminę C to przede wszystkim:

  • truskawki,
  • kiwi,
  • brokuły,
  • pietruszka,
  • papryka,
  • ziemniaki,
  • brukselka
  • kalafior.

Dbając o to, by dieta była zróżnicowana i bogata w świeże warzywa i owoce, trudno o rozwinięcie awitaminozy - czyli niedoboru tej konkretnej witaminy.

Objawy niedoboru witaminy C

Zwiększenie dobowej dawki kwasu askorbinowego uzasadnione jest objawowym niedoborem witaminy, który przede wszystkim objawia się:

  • ogólnym osłabieniem i zmęczeniem,
  • bólami mięśni i stawów,
  • spadkiem apetytu,
  • trudnością w gojeniu się ran,
  • skłonnością do występowania siniaków i wybroczyn,
  • obniżeniem odporności,
  • krwawieniem z dziąseł.

Badania wskazują, że w przypadku wskazań do zwiększenia dziennego zapotrzebowania na witaminę C, dawka powinna wzrosnąć z 100 mg na dzień nawet do dawki 1000 mg dziennie.

Większość suplementów diety dostępnych na rynku i zawierających witaminę C, występuje w zwiększonej dawce właśnie do 1000 mg dziennie i taką dawkę zazwyczaj suplementuje się w okresie jesienno-zimowym.

Jeśli jednak dieta jest zróżnicowana, a u pacjenta nie występują objawy niedoboru kwasu askorbinowego - przyjmowanie witaminy C 1000 mg bardziej może zaszkodzić, niż wspomóc działanie układu odpornościowego.

Przedawkowanie witaminy C

Każda substancja, również w postaci suplementu diety, przyjmowana w zbyt wysokiej dawce, może stać się toksyczna dla organizmu. Regularne przyjmowanie zwiększonej dawki witaminy C w sytuacji, w której w organizmie nie występują jej niedobory, może skutkować licznymi działaniami niepożądanymi i objawami przedawkowania.

Dostarczanie dawki witaminy C większej niż 1000 mg dziennie, czyli powyżej 1 g kwasu askorbinowego, może wywołać silne bóle brzucha a także biegunkę. Reakcją na przedawkowanie może być również wysypka widoczna na skórze. W zdecydowanej większości przypadków jednorazowe przyjęcie wysokiej dawki witaminy C nie musi przynosić negatywnych efektów ubocznych, ponieważ witamina jest łatwo przyswajana, jednak jej nadmiar sprawnie wydalany jest wraz z moczem.

Zbyt duża kumulacja kwasu askorbinowego może jednak przyczyniać się do powstawania szczawianów i kwasu moczowego, co skutkuje powstawaniem kamieni nerkowych.

Oznacza to, że regularne przyjmowanie witaminy C 1000 mg nie ma swojego uzasadnienia, jeśli dbamy o prawidłową i zbilansowaną dietę, a także nie znajdujemy się w grupie osób, u których wskazane jest spożywanie większej dawki na dzień, niż 100 mg.

Witamina C 1000 - jak stosować?

Witamina C 1000 ma najczęściej postać tabletek musujących lub tabletek do połykania. Jedną tabletkę musującą należy rozpuścić w 200 ml chłodnej wody i poczekać do jej całkowitego rozpuszczenia. Następnie płynem należy zamieszać i wypić.

Tabletkę wystarczy połknąć i popić szklanką wody. Witamina C należy do witamin rozpuszczalnych w wodzie, dlatego właśnie w ten sposób najlepiej jest ją przyjmować. Ponadto badania dowodzą, że najlepszą porą dnia na przyjęcie witaminy C jest poranek, przed śniadaniem, bowiem "na pusty żołądek" następuje jej największe wchłanianie.

CZYTAJ TAKŻE: 

Witaminy na długowieczność. Jakie suplementować?

Jakie witaminy potrzebne są w sezonie zimowym?

INTERIA.PL

W serwisie zdrowie.interia.pl dokładamy wszelkich starań, by przekazywać wyłącznie sprawdzone, rzetelne informacje o objawach i profilaktyce chorób, bo wierzymy, że świadomość i wiedza w tym zakresie pomogą dłużej utrzymać dobre zdrowie.
Niniejszy artykuł nie jest jednak poradą lekarską i nie może zastąpić diagnostyki i konsultacji z lekarzem lub specjalistą.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL