Reklama

Skurcze mięśni nóg. Winny może być niedoboru magnezu lub złogi cholesterolu

Skurcze mięśni nóg najczęściej trwają od kilku sekund do kilku minut, ale ze względu na ich nagły charakter oraz intensywny ból są bardzo nieprzyjemną dolegliwością. Najczęściej zdarzają się w nocy i wyrywają człowieka ze snu. Skąd się biorą i co mówią o twoim zdrowiu? Sprawdź.

Skurcze mięśni nóg - przyczyny

Przyczyny wywołujące skurcze mięśni są różne, jedne wpływają na jednorazowe napięcie mięśnia, a inne mogą mieć podłoże chorobowe. Do najczęstszych powodów można zaliczyć: 

Reklama

  • nadmierny wysiłek fizyczny
  • niedokrwienie mięśni w wyniku ucisku niektórych mięśni
  • niedobór magnezu
  • niedobór potasu
  • zaburzenia elektrolitowe
  • zaburzenia hormonalne
  • stosowanie niektórych leków (preparaty na nadciśnienie, leki moczopędne, preparaty przeczyszczające)
  • biegunki
  • przewlekła niewydolność żylna.

Do grupy ryzyka należą również kobiety w ciąży, u których częste oddawanie moczu i nadmierne pocenie się może wywoływać zaburzenie równowagi elektrolitowej.

Osoby, którym dokuczają przewlekłe i nawracające skurcze łydek powinny w pierwszej kolejności przebadać krew, by sprawdzić poziom cholesterolu (złogi zalegające w tętnicach mogą utrudniać krążenie krwi w kończynach), a także poziom magnezu i potasu, które odpowiadają m.in. za prawidłowe napięcie mięśniowe. 

Kolejnym krokiem powinno być USG dopplerowskie, by sprawdzić kondycję żył. 

Skurcze mięśni nóg - dieta

Poza leczeniem przyczyn chorobowych można znacząco wpłynąć na ograniczenie skurczów za pomocą odpowiedniej diety i aktywności fizycznej. W pierwszej kolejności należy uzupełnić swoje menu o niezbędne witaminy i minerały. Warto jeść więcej warzyw i owoców, zwłaszcza produktów zawierających magnez i potas, takich jak: rośliny strączkowe, orzechy, nasiona, pomidory, banany i gorzką czekoladę. Z diety należy też wyrzucić produkty przetworzone i alkohol, które osłabiają żyły, oraz kawę i czarną herbatę, które wypłukują magnez. 

Gdy naturalne produkty nie pomogą, warto sięgnąć po apteczne suplementy, zawierające te składniki mineralne. Magnez często podaje się wraz z witaminą B6 dla lepszej wchłanialności tego pierwiastka.  

Jak uniknąć bolesnych skurczy łydek?

Inne zalecenia w ramach profilaktyki bolesnych skurczów mięśni nóg dotyczą codziennych zachowań, które mogą wyeliminować skurcze mięśni nóg. Jeśli więc jest twój nawracający lub przewlekła dolegliwość zastosuj te rady.

  • nie należy zbyt długo w ciągu dnia przebywać w jednej pozycji,
  • nie powinno się siedzieć z nogą założoną na nogę,
  • należy jak najczęściej spacerować i kilka razy w tygodniu uprawiać sport o umiarkowanej intensywności,
  • należy nosić wygodne buty i zrezygnować z obuwia na wysokim obcasie,
  • po wysiłku fizycznym należy uzupełnić płyny.

Domowe sposoby na skurcze łydek

Najlepszym sposobem na złagodzenie skurczy jest masaż bolącego miejsca. Gdy skurcz nie ustępuje, lub miejsce nadal boli warto zafundować sobie prysznic i polewać mięsień zimną wodą, co powinno zadziałać kojąco na ból. 

By unikać skurczów dobrym sposobem są regularne kąpiele w ciepłej wodzie z dodatkiem soli. Ma właściwości poprawiające krążenie i rozluźniające. 

Dobrym nawykiem jest też picie ziół, które obniżają cholesterol i poprawiają krążenie żylne. 




INTERIA.PL

W serwisie zdrowie.interia.pl dokładamy wszelkich starań, by przekazywać wyłącznie sprawdzone, rzetelne informacje o objawach i profilaktyce chorób, bo wierzymy, że świadomość i wiedza w tym zakresie pomogą dłużej utrzymać dobre zdrowie.
Niniejszy artykuł nie jest jednak poradą lekarską i nie może zastąpić diagnostyki i konsultacji z lekarzem lub specjalistą.

Dowiedz się więcej na temat: skurcze nóg | skurcze łydek | ociężałe nogi

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL