Zrelaksujesz się i zgubisz nadmiar kilogramów. Tak pływaj, by schudnąć

Pływanie to doskonały sposób na redukcję tkanki tłuszczowej. Trening w basenie nie obciąża stawów i nie powoduje uszkodzeń kompresyjnych kości. Dodatkowo samo przebywanie w wodzie obniża poziom stresu i sprzyja rozluźnieniu napięć mięśniowych. Jak pływać, aby spalić jak najwięcej kalorii? Wyjaśniamy!

Ile kalorii można spalić na basenie?

Nie lubisz siłowni, ale chcesz zrzucić zbędne kilogramy? Zapisz się na basen. Pływając, możesz schudnąć tyle samo, co biegając. Z tą różnicą, że włożysz w to mniej wysiłku.  Co więcej, kontuzje i problemy ze stawami nie stanowią przeszkody do regularnego uprawiania aktywności.

Spalanie kalorii podczas pływania zależy od kilku czynników, takich jak intensywność wysiłku, styl pływania, czas trwania sesji oraz masa ciała osoby pływającej. Oto przybliżone wartości kalorii spalanych podczas pływania dla osoby ważącej około 70 kg przez 30 minut:

Reklama
  • pływanie rekreacyjne: ok. 180-250 kalorii,
  • styl grzbietowy: ok. 250-300 kalorii,
  • styl klasyczny (żabka): ok. 300-360 kalorii,
  • styl dowolny (kraulem): ok. 300-400 kalorii,
  • styl motylkowy: ok. 450-500 kalorii.

Naturalnie osoby ważące więcej spalają więcej kalorii, a osoby ważące mniej spalają ich odpowiednio mniej. Na przykład, osoba ważąca 90 kg (198 funtów) może spalić około 30-40% więcej kalorii niż osoba ważąca 70 kg. Ponadto intensywność wysiłku ma duże znaczenie - im większy wysiłek, tym więcej kalorii się spala.

Jak pływać, żeby schudnąć?

Nie tylko styl, jakim pływasz ma znaczenie - istnieje jeszcze kilka czynników, które mogą zwiększyć ilość spalanych kalorii. Wyjaśniamy, co zrobić, żeby wycisnąć z treningu na basenie jak najwięcej korzyści.

Trenuj rano, jeszcze przed śniadaniem. Wyjście na basen przed pracą to bardzo dobry pomysł. Trening na czczo sprawia, że organizm sięga po zapasy energii, więc dajesz sobie większe szanse na spalenie nadmiaru tkanki tłuszczowej.

Zacznij spokojnie i zwiększaj intensywność treningów. Zacznij od 15 do 20 minut pływania co drugi dzień, a następnie stopniowo zwiększaj do 30 minut pływania pięć dni w tygodniu, jeśli pozwala na to twoje ciało.

W miarę, gdy ćwiczysz regularnie, tętno nie przyspiesza już tak szybko, więc spalanie kalorii spada. Dlatego wyznaczaj sobie nowe cele np. większy dystans lub szybsze pokonanie wyznaczonego dystansu. Tętno, na jakim poziomie powinno utrzymywać się podczas efektywnego treningu? 50 do 70 procent tętna maksymalnego. Maksymalne tętno możesz obliczyć, odejmując swój wiek od 220.

Ucz się nowych technik i stylów

Każdy pływak ma ulubiony styl pływania, ale aby schudnąć szybciej, trzeba pływać w różnych stylach. Wykorzystywanie różnych partii mięśni pozwala wydajniej spalać nadmiar kilogramów. Dodatkową korzyść stanowi fakt, że nauka nowych ruchów wspiera zdrowie mózgu i układu nerwowego.

Pływaj 4 - 5 razy w tygodniu

Jeśli chcesz schudnąć, musisz być aktywny fizycznie. A trening, który nie obciąża stawów, możesz wykonywać częściej. Dlatego 5 wizyt tygodniowo na basenie to cel, który warto sobie założyć, aby schudnąć.

Dodaj ćwiczenia w wodzie

Sesje pływania możesz urozmaicić zajęciami typu aerobiku w wodzie. To dobry sposób na wykonanie intensywnego cardio, które odchudza i wspiera zdrowie układu sercowo - naczyniowego. Jest to doskonały trening na dni aktywnej regeneracji. Aby wzmocnić mięśnie, możesz również ćwiczyć w wodzie ze specjalnymi ciężarkami.

Dostosuj dietę do wysiłku

W przypadku każdego programu odchudzania musisz spalić więcej kalorii niż przyjmujesz, pływanie nie jest wyjątkiem. Pływanie pochłania dużo energii, więc będziesz musiał uzupełniać ją jedzeniem. Ponadto zimna woda może spowodować znaczny wzrost apetytu po treningu. Zadbaj, by w diecie znalazły się duże ilości białka i produktów bogatych w błonnik. Nie zapominaj o nawadnianiu organizmu.

Pływanie odchudza? Fakty i mity

Wokół treningów pływackich narosło sporo mitów. Być może dlatego odchudzanie tą metodą nie jest tak popularne, jak zajęcia na siłowni. Wiele osób obawia się przyrostu masy mięśniowej tylko w okolicach obręczy barkowej. Pływanie różnymi stylami to sposób by uniknąć nadmiernego rozbudowania tylko kilku partii mięśni. Nie musisz również pływać wyczynowo, aby chudnąć. Wystarczy regularny trening o umiarkowanej intensywności. Możesz również stosować trening interwałowy sprinterski, który składa się ze sprintów trwających 30 sekund, po których następują cztery minuty odpoczynku.

Pływanie to świetny trening dla osób z dużą nadwagą. Nie obciąża stawów i nie powoduje uszkodzeń kompresyjnych kręgosłupa czy kolan. Można dopasować jego intensywność do potrzeb i kondycji trenującego. Zatem jeśli chcesz schudnąć szybko, wzmocnić mięśnie i wyrzeźbić sylwetkę - zapisz się na basen.


CZYTAJ TAKŻE:

Pij, jeśli chcesz schudnąć. Trzy napoje, które gwarantują szczupłe ciało i lepszy metabolizm

Dieta w insulinooporności - co jeść, a czego unikać? Lista produktów z niskim IG

Zyskasz mocny brzuch i plecy, usprawnisz mózg. Ćwiczenia n a równowagę wzmacniają całe ciało


INTERIA.PL

W serwisie zdrowie.interia.pl dokładamy wszelkich starań, by przekazywać wyłącznie sprawdzone, rzetelne informacje o objawach i profilaktyce chorób, bo wierzymy, że świadomość i wiedza w tym zakresie pomogą dłużej utrzymać dobre zdrowie.
Niniejszy artykuł nie jest jednak poradą lekarską i nie może zastąpić diagnostyki i konsultacji z lekarzem lub specjalistą.

Dowiedz się więcej na temat: aktywność fizyczna a zdrowie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL