Reklama

Kąpiele w morzu i w basenie podczas ciąży - czy to bezpieczne?

Pływanie i spokojne ćwiczenia w wodzie są teoretycznie idealnym wyborem aktywności dla przyszłych mam - nie obciążają kręgosłupa ani stawów, pozwalają poczuć się lekko, wzmacniają mięśnie, nie wiążą się też z ryzykiem przegrzania. Czy to jednak aby na pewno bezpieczne? I co wybrać, basen czy zbiornik naturalny?

Ćwiczyć cokolwiek podczas ciąży można dopiero wtedy, gdy uzyska się zgodę lekarza prowadzącego. Jeśli nie widzi on przeciwwskazań - śmiało, umiarkowana aktywność fizyczna przy ciąży niezagrożonej jest wręcz polecana kobietom; ich dzieci rodzą się w lepszym stanie ogólnym, one same zaś sprawniej przechodzą przez wszystkie fazy akcji porodowej i szybciej odzyskują formę.

Jednak nie wszystkie aktywności są polecane ciężarnym z uwagi na możliwe ryzyko. Odpadają wszelkie sporty ekstremalne (także "niewinne" nurkowanie), kontaktowe, jazda na rowerze, rolkach, bieganie (o ile wcześniej regularnie nie trenowałaś tej dyscypliny) oraz ćwiczenia z wyskokami i intensywne treningi, podczas których dochodzi do wzrostu temperatury ciała. 

Pływanie czy aqua-aerobik dla ciężarnych ze swoim zbawiennym oddziaływaniem na organizm i układ kostny wydają się być ćwiczeniami jak najbardziej odpowiednimi, ale nie są pozbawione pewnych minusów. Decyzję musisz podjąć sama, biorąc po uwagę, że:

Reklama

  • przebywanie w wodzie (czy to basen czy akwen naturalny) sprawia, że wzrasta ryzyko zakażenia pochwy i dróg rodnych,
  • nie wszystkie kąpieliska są równie bezpieczne dla przyszłych mam,
  • ćwicząc/pływając na basenie najprawdopodobniej nie będziesz tam sama, zastanów się, czy obecność innych pływaków nie będzie cię krępowała,
  • warunki pogodowe nie zawsze będą cię zachęcać do aktywności, jeśli czas twojej ciąży przypada na okres jesienno-zimowy i wczesną wiosnę, wizja pływania w chłodnej wodzie basenu może ci wydać się mało atrakcyjna i przegra z opcją relaksu w domowej wannie. 

Dostępność kąpielisk - gdzie mogą pływać kobiety w ciąży?

Morze - woda, w której będziesz się kąpać musi być możliwie czysta. Kąpiele morskie są dozwolone, o ile nad horyzontem powiewa biała flaga, a nad bezpieczeństwem plażowiczów czuwa ratownik. Unikaj jednak dzikich, niestrzeżonych plaż, kąpieli w morzu wzburzonym (nawet chwilowo, przez przepływające motorówki i inne obiekty) - w takich warunkach łatwo o utratę równowagi lub o uderzenie fali w brzuch. Nie pływaj tam, gdzie jest tak głęboko, że tracisz grunt pod stopami, pamiętaj, że w razie zmęczenia powinnaś móc w każdej chwili przystanąć. 

Basen - zdecydowanie najbezpieczniejsza opcja, najbardziej polecana, pod warunkiem, że to aquapark lub basen miejski, a nie półdzikie kąpielisko pod gołym niebem. Nie musisz bać się chlorowanej czy ozonowanej wody, nie zaszkodzi. Zrezygnuj jednak z jacuzzi, biczów wodnych, zjeżdżalni, atrakcji typu "sztuczna fala" czy "rwąca rzeka". 

Jezioro - kąpiele są dozwolone, o ile stan wody w danym akwenie jest kontrolowany i jezioro jest czynnym kąpieliskiem, z oznakowaniem, plażą i ratownikiem. Nie zażywaj kąpieli poza sezonem i w samotności. 

Rzeki - odpadają. Większość polskich rzek to cieki mocno zanieczyszczone. Zwykle nie są to też bezpieczne kąpieliska. Łatwo o utratę gruntu pod nogami (rwący nurt bywa zdradliwy) i różnice w głębokości. Łatwo się przewrócić, potknąć, zachłysnąć wodą.

Glinianki/stawy - Wykluczone. To wszak nie są nawet kąpieliska. Niepewne dno, wiry, głębia tuż obok płycizny i możliwość zanieczyszczenia wody właściwie wszystkim, od zakwitu planktonu, poprzez bakterie kałowe, po środki ochrony roślin z pobliskich pól - wszystko to powinno skutecznie odstraszyć od kąpieli w tych miejscach, nie tylko ciężarne. 

Zasady bezpieczeństwa w kąpieli podczas ciąży

  • zanim wejdziesz do chłodnej wody, przejdź proces adaptacji, by nie doznać szoku termicznego. Zmocz dłonie, całe ręce, stopy, dekolt, postój/pochodź w płytkiej wodzie, a potem stopniowo zamaczaj ciało. Nie wchodź do wody rozgrzana słońcem ani po obfitym posiłku,
  • nie bij rekordów, nie forsuj się, przede wszystkim - słuchaj swojego ciała,
  • pamiętaj, żeby cały czas ktoś cię asekurował, choćby z brzegu, a najlepiej - pływaj w towarzystwie,
  • po wyjściu z wody zmień kostium na suchy, nie zostawiaj mokrego stroju na sobie, by wysechł. Wilgotny materiał i zwiększone ryzyko infekcji intymnych to wyjątkowo złe połączenie,
  • zrezygnuj z kąpieli, jeśli masz aktywną infekcję pochwy/dróg rodnych,
  • unikaj kąpieli solankowych, uzdrowiskowych i basenów termalnych - przyjdzie na nie czas po zakończeniu połogu.

Zobacz także:

Bałtyckie meduzy - czy jest się czego bać?

Przecinkowce w wodach Bałtyku. Widać je nawet z kosmosu!

Badania prenatalne - kontrowersyjne, ważne, potrzebne

INTERIA.PL

W serwisie zdrowie.interia.pl dokładamy wszelkich starań, by przekazywać wyłącznie sprawdzone, rzetelne informacje o objawach i profilaktyce chorób, bo wierzymy, że świadomość i wiedza w tym zakresie pomogą dłużej utrzymać dobre zdrowie.
Niniejszy artykuł nie jest jednak poradą lekarską i nie może zastąpić diagnostyki i konsultacji z lekarzem lub specjalistą.

Dowiedz się więcej na temat: ciąża | basen | kąpiel | kąpiel wodna

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL