Reklama

Pigwa - "polska cytryna". Wspiera odporność, obniża ciśnienie, pomaga wątrobie

Pigwa bywa nazywana "polską cytryną", głównie z uwagi na znaczną zawartość witamin (przede wszystkim witaminy C) i składników mineralnych. I czasem z cytryną można ją pomylić. Choć jest owocem, który nie nadaje się do jedzenia na surowo, stanowi świetny składnik domowych przetworów - pysznych i zdrowych. Przyjrzyjmy się bliżej pigwie i jej właściwościom. Za co jest tak ceniona?

Pigwa - co to za owoc?

Pigwa to duży krzew lub niewielkie drzewko z rodziny różowatych, które "przywędrowało" do nas z Azji, a które daje charakterystyczne, żółte owoce. Bywają one mylone z cytryną, ale bardziej przypominają połączenie trzech owoców - cytryny (z racji koloru), jabłka oraz gruszki (z racji kształtu). Problem niejednokrotnie sprawia odróżnienie owoców pigwy od owoców pigwowca. Warto zapamiętać więc podstawową różnicę - owoce pigwy są znacznie większe, rozmiaru jabłka, gruszki, a owoce pigwowca są mniejsze, okrągłe, twardsze i rozmiarem bliżej im do moreli.

Reklama

Pigwa zazwyczaj kwitnie na przełomie maja i czerwca, a owoce dojrzewają w październiku. Wyróżniają się kwaskowym smakiem i bardzo intensywnym aromatem, ale nie nadają się do jedzenia na surowo ze względu na twardą skórkę, ziarnistość oraz cierpki posmak miąższu. Za to świetnie sprawdzają się w różnego rodzaju przetworach. 

Pigwa - składniki odżywcze

Owoce pigwy są pełne witamin i minerałów. Znajdziemy w nich:

  • witaminę C,
  • witaminy z grupy B,
  • miedź,
  • potas,
  • żelazo,  
  • magnez,
  • wapń,
  • sód,
  • cynk,
  • fosfor.

Owoce pigwy są niskokaloryczne. Zawierają pektyny zaliczane do frakcji rozpuszczalnej błonnika, które korzystnie wpływają na funkcjonowanie organizmu, m.in. na pracę jelit. Pigwa to także duża ilość polifenoli o silnym działaniu przeciwutleniającym.

Pigwa - właściwości

Pigwa pospolita bogata jest w przeciwutleniacze i wiele korzyści dla zdrowia wynika z ich obecności. Przeciwutleniacze to cenne substancje, które chronią m.in. przed rozwojem chorób cywilizacyjnych. Ale nie zapominajmy, że owoc ten stanowi też dobre źródło witamin i minerałów. Obecna w pigwie witamina C wpływa na aktywność limfocytów T i B, które są odpowiedzialne za komórkową odpowiedź odpornościową. Cynk bierze udział w procesie dojrzewania limfocytów. Błonnik z kolei wspiera "przyjazne" bakterie żyjące w przewodzie pokarmowym. Pigwa ma również właściwości antybakteryjne i antyalergiczne.

Przetwory z pigwy polecane są szczególnie w okresie zwiększonego ryzyka występowania przeziębień i infekcji. Syrop z pigwy stosowany jest na kaszel, a także jako środek, który ma przyspieszyć powrót do zdrowia w przypadku przeziębienia i grypy.

Niektóre badania wskazują, że pigwa łagodzi takie objawy jak nudności i wymioty. Tę właściwość owocu zaobserwowano u kobiet w ciąży, które przyjmowały syrop z pigwy. Należy dodać też, że pigwa od dawna stosowana jest w leczeniu różnych zaburzeń trawienia (w takich przypadkach pija się napar z nasion pigwy). Naukowcy sugerują, że związki roślinne w pigwie mogą pomóc w zapobieganiu i leczeniu wrzodów żołądka, ale konieczne są dalsze badania. Tak samo potrzeba dalszych prac, by upewnić się, że pigwa może być równie skuteczna jak tradycyjne leki stosowane przy objawach refluksu.

Pigwa może pochwalić się też innymi właściwościami. Wspomaga usuwanie z organizmu toksyn oraz metali ciężkich. Sok z pigwy pomaga obniżyć ciśnienie, reguluje poziom glukozy i cholesterolu, wykazuje dobry wpływ na pracę wątroby, pobudza apetyt, działa uspokajająco i wyciszająco.

Co można zrobić z pigwy?

Jak można wykorzystać pigwę? Sok z pigwy to tylko jeden z wielu przykładów.

Pigwę, podobnie jak cytrynę, można dodać do herbaty - nada napojowi lekko kwaskowatego smaku i  mocnego, owocowego aromatu. Można też na jesienno-zimowe wieczory przygotować sobie zapasy w postaci owoców pigwy z cukrem. Z pigwy przygotowuje się również dżemy, nalewki czy syropy. Poniżej przedstawimy przepis na sok z pigwy, który można stosować w przypadku przeziębienia czy grypy.

Do przygotowania soku z pigwy potrzebujesz zaledwie dwóch składników - pigwy (1 kg) i cukru (1 kg).

Owoce należy umyć, pokroić na ćwiartki, usunąć gniazda nasienne i pestki, a następnie pokroić je w kostkę lub zetrzeć na tarce. W słoiku (do ¾ wysokości) umieść owoce i zasyp je cukrem (możesz też układać składniki warstwami - raz pigwa, raz cukier). Przykryj słoik gazą i odstaw na kilka dni. Powstały sok rozlej do buteleczek lub słoików i pasteryzuj przez kilka minut.   

CZYTAJ TAKŻE: 

Sok z owoców czarnego bzu. Nasze babcie raczyły się nim nie bez powodu

Sok z malin. Pomoże schudnąć, wzmocni odporność i serce

Soki owocowe - fakty i mity

INTERIA.PL

W serwisie zdrowie.interia.pl dokładamy wszelkich starań, by przekazywać wyłącznie sprawdzone, rzetelne informacje o objawach i profilaktyce chorób, bo wierzymy, że świadomość i wiedza w tym zakresie pomogą dłużej utrzymać dobre zdrowie.
Niniejszy artykuł nie jest jednak poradą lekarską i nie może zastąpić diagnostyki i konsultacji z lekarzem lub specjalistą.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL