Reklama

Spala tłuszcz, buduje mięśnie, obniża cholesterol. Polacy piją to na potęgę

Odżywki białkowe szturmem podbijają Polskę. Kiedyś kojarzyły się wyłącznie z osiłkami z siłowni, którzy doładowywali swoje mięśnie dodatkową porcją białka, dziś sięgają po nie osoby, które wcale nie chcą pracować nad masą i siłą, a jedynie poprawić swój metabolizm, wzmocnić spalanie tłuszczu, poprawić i wzbogacić dietę. Na rynku dostępnych jest coraz więcej rodzajów takich suplementów diety, a w centrach handlowych aż roi się sklepów oferujących odżywki z wyizolowanym białkiem. Mimo długiej listy zalet ich spożywania, nie wszyscy są huraoptymistycznie do nich nastawiani. Co warto wiedzieć o odżywkach białkowych? Sprawdź!

Odżywki z wyizolowanym, sproszkowanym białkiem to bardzo popularny produkt, który ma tylu samo sympatyków, co przeciwników. Ci pierwsi zwracają uwagę na dużą wygodę oraz pozytywne właściwości odżywki. Drudzy z kolei przestrzegają przed możliwymi skutkami ubocznymi, jakie pojawić się mogą podczas stosowania tego typu produktów. Kto ma racje? 

Odżywki białkowe - czym są i jak działają?

Odżywki białkowe to jeden z podstawowych suplementów diety osób aktywnych fizycznie. Aby zwiększyć masę mięśniową, konieczne jest spożywanie większej ilości białka - sportowcy potrzebują go tak dużo, że zjedzenie go pod postacią tradycyjnych dań byłoby bardzo trudne. 

Reklama

To samo dotyczy regeneracji po ewentualnych urazach mięśni, do których może dojść podczas bardzo intensywnych treningów, ale także po wypadkach lub operacjach - wówczas ilość białka potrzebna organizmowi do regeneracji jest bardzo duża, a suplementacja odżywką w formie sproszkowanej, rozpuszczalnej np. w wodzie jest prostym rozwiązaniem. 

Oczywiście odżywka nie jest jedynym sposobem na uzupełnienie białka. Naturalnym wyborem jest dieta oparta na produktach zawierających białko. To m.in. mięso, ryby, sery, jaja, nasiona roślin strączkowych czy orzechy i niektóre zboża (np. komosa ryżowa). 

Nie ma jednak wątpliwości, że w przypadku tradycyjnej diety trudniej dokładnie kontrolować ilość spożywanego białka, dlatego większość osób stawia na odżywki, które są dużo wygodniejsze i można je spożyć np. w formie jednorazowego koktajlu. Czym są takie odżywki?

Ile jest białka w odżywkach białkowych?

Jak sama nazwa wskazuje, odżywki składają się głównie z białka. Jego zawartość pozostaje na poziomie około 90-98 proc. Tuż obok niego w odżywkach znajdują się zwykle takie składniki jak m.in. węglowodany, tłuszcz, woda i sole mineralne. Standardowa, czyli około 30-gramowa, porcja odżywki zawiera około 20-25 g czystego białka. 

Na rynku znaleźć można zarówno klasyczne odżywki, których bazą jest białko pochodzenia zwierzęcego, z mleka lub jaj albo białko wołowe, jak i odżywki białkowe wegańskie. Te zwykle opierają się na białku sojowym, ryżowym, konopnym lub z grochu.

Korzyści zdrowotne ze suplementowania białka

Zwolennicy suplementacji wyizolowanego białka wymieniają szereg korzyści dla zdrowia i wyglądu. Z pewnością do licznych zalet białka w formie sproszkowanej należy wygoda korzystania i łatwiejsze dbanie o prawidłową dietę, co ma niebagatelne znacznie dla dobrostanu całego organizmu. 

Dla osób spożywających białko w formie sproszkowanej. kluczowy jest jednak jego wpływ na mięśnie, metabolizm i sylwetkę. 

Jakie efekty daje przyjmowanie odżywek białkowych?

  • budowa masy mięśniowej,
  • lepsza regeneracja kości i stawów,
  • przyspieszenie metabolizmu,
  • ułatwione spalanie tłuszczu,
  • poprawa odporności,
  • poprawa wydolności organizmu.
  • obniżenie poziomu "złego" cholesterolu
  • zmniejszony apetyt, uczucie sytości na dłużej.

Odżywki białkowe - czym grozi przedawkowanie?

Odżywki białkowe wzbudzają sporo kontrowersji. Wiele osób rezygnuje z tego typu produktów w obawie przed ich szkodliwością. Eksperci podkreślają, że wszystko jest dla ludzi i rozważnie spożywane odżywki nie są szkodliwe i nie różnią się niczym od klasycznego białka zawartego w takich produktach jak mięso czy nabiał.  

Problem zaczyna się w przypadku nadużywania odżywek. Nadmiar białka doprowadzić może bowiem do poważnych problemów ze zdrowiem. Warto wymienić tutaj m.in.:

  • zaparcia, biegunki, 
  • odwodnienie, 
  • niedobór wapnia
  • zwiększone ryzyko osteoporozy, 
  • obciążenie wątroby i nerek
  • problemy z sercem.

Aby uniknąć przedawkowania białka, najlepiej obliczyć indywidualne zapotrzebowanie białkowe. Osoby, które nie uprawiają żadnego sportu, powinny spożywać dziennie około 0,8-1 g białka na każdy kilogram masy ciała. W przypadku osób aktywnych fizycznie dawka białka zwiększa się do 1,2-2,5 g na każdy kilogram masy ciała.

Odżywki białkowe - cena

Tak jak już wspominaliśmy, na rynku znaleźć można wiele rodzajów odżywek białkowych, zarówno wegańskich, jak i tych pochodzenia zwierzęcego. Ostateczna cena odżywki zależy więc m.in. od pojemności, producenta oraz użytych składników. Można jednak przyjąć, że za 1000 g odżywki białkowej zapłacić trzeba od 30 do nawet 100 zł.

Odżywki białkowe - przeciwwskazania

Głównym przeciwwskazaniem do stosowania odżywek białkowych jest alergia na jakikolwiek składnik odżywki. Na szczęście oferta producentów jest bardzo szeroka i w przypadku uczulenia np. na laktozę, bez problemu znaleźć można inny produkt białkowy niezawierający tego składnika. 

Stosując odżywki białkowe, należy pamiętać o odpowiednim dawkowaniu. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości najlepiej skontaktować się z doświadczonym dietetykiem, który pomoże włączyć do diety odpowiednią ilość białka.

CZYTAJ TAKŻE:

Co zamiast mięsa? Korzyści zdrowotne z jedzenia tofu

INTERIA.PL

W serwisie zdrowie.interia.pl dokładamy wszelkich starań, by przekazywać wyłącznie sprawdzone, rzetelne informacje o objawach i profilaktyce chorób, bo wierzymy, że świadomość i wiedza w tym zakresie pomogą dłużej utrzymać dobre zdrowie.
Niniejszy artykuł nie jest jednak poradą lekarską i nie może zastąpić diagnostyki i konsultacji z lekarzem lub specjalistą.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL