Reklama

Zastąp nim mięso. Obniży cholesterol i ciśnienie, ochroni przed osteoporozą

Tofu to podstawa diety każdego weganina, jednak ser ten powinny włączyć do codziennej diety także osoby spożywające mięso. Dlaczego? Tofu wykazuje szereg właściwości prozdrowotnych - obniża "zły" cholesterol, łagodzi objawy menopauzy, chroni przed osteoporozą. Poznaj też inne powody, dla których warto sięgać po ten produkt.

Tofu - co to właściwie jest?

Tofu to ser, który produkowany jest z mleka sojowego. Powstaje w procesie koagulacji, czyli oddzielenia białka sojowego od serwatki. Niektórym może się wydawać, że to stosunkowo nowy produkt, jednak tak naprawdę tofu znane jest od wieków. Ten rodzaj sera spożywano już w VI-VIII wieku, głównie w Azji Wschodniej. Legenda głosi, że tofu wywodzi się z Chin. Tamtejszy kucharz miał przez przypadek połączyć mleko sojowe z nigari, czyli solanką. 

Tofu posiada bardzo delikatny smak. Niektóre osoby, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z tym gatunkiem sera, twierdzą nawet, że nie ma ono żadnego smaku. Z tego powodu kluczowy jest sposób przygotowania tofu. Aby nadać mu więcej charakteru, ser można marynować lub mocno przyprawić.

Reklama

Rodzaje tofu

Wyróżnić można dwa rodzaje tofu - tofu regularne i tofu jedwabne

Tofu regularne nazywane jest inaczej twardym. Ze względu na swoją strukturę doskonale wchłania przyprawy, dlatego dobrze sprawdza się do marynowania. Tofu twarde z powodzeniem można kroić (nawet w bardzo małe kawałki), a także piec lub poddawać innym obróbkom termicznym. 

Tofu jedwabne jest dużo delikatniejsze, dlatego wymaga więcej ostrożności. Zdecydowanie trudniej je kroić i smażyć.

Tofu - składniki odżywcze

Tofu to doskonałe źródło białka. Ser ten bogaty jest także w wapń, potas, fosfor, żelazo, cynk i selen oraz witaminy z grupy B. W jego składzie znaleźć można również bardzo cenne izoflawony, zwłaszcza genisteinę, daidzeinę oraz glyciteinę. Tofu nie zawiera składników pochodzenia zwierzęcego i jest produktem w 100 proc. wegańskim.

Tofu - właściwości zdrowotne

Tofu wykazuje szereg właściwości zdrowotnych. Ze względu na wspomniane wyżej izoflawony tofu może działać przeciwnowotworowo. Chodzi zwłaszcza o raka piersi i raka prostaty. Co ciekawe, właściwości przeciwnowotworowe mają dotyczyć wszystkich produktów sojowych. Jak pokazują badania, osoby, które spożywają produkty sojowe przynajmniej raz w tygodniu, chorują na raka piersi, prostaty i żołądka nawet 50 proc. rzadziej. 

Izoflawony odpowiadają także za obniżenie "złego" cholesterolu oraz obniżenie ciśnienia tętniczego, co pozwala zminimalizować ryzyko wielu chorób serca.

Inne właściwości przypisywane tofu to:

  • łagodzenie objawów menopauzy, 
  • redukcja tłuszczu gromadzącego się w wątrobie, 
  • podwyższenie "dobrego" cholesterolu, 
  • zachowanie odpowiedniej masy ciała, 
  • ochrona przed osteoporozą,
  • łagodzenie objawów PMS.

Tofu - przeciwwskazania

Głównym przeciwwskazaniem do spożywania tofu jest alergia na soję lub jakikolwiek inny składnik sera. Dużą ostrożność powinni zachować również pacjenci z chorobami tarczycy. Niektóre badania wskazują bowiem, że soja powodować może u nich podwyższone miana przeciwciał przeciwtarczycowych, a także takie objawy jak powiększenie tarczycy oraz zaparcia i osłabienie.

Tofu - kalorie i IG

Tofu ma niski indeks glikemiczny. Wartość indeksu glikemicznego tofu wynosi 15. Oznacza to, że produkt ten może być spożywany przez pacjentów m.in. z cukrzycą typu 2, zaburzoną tolerancją glukozy i hipertriglicerydemią. 

Tofu warto włączyć do diety także w przypadku chęci zgubienia nadprogramowych kilogramów. 100 g tofu zawiera tylko 76 kcal. Dodatkowo duża zawartość białka doskonale zastępuje np. kurczaka i daje długotrwałe uczucie sytości. Osoby na diecie powinny zwrócić jednak szczególną uwagę na sposób przygotowania tofu. Trzeba pamiętać, że smażenie sera, np. w głębokim tłuszczu, znacząco zwiększa jego kaloryczność. Dużo lepiej postawić np. na pieczone tofu.

Ile kosztuje tofu?

Obecnie tofu zakupić można w większości sklepów spożywczych. Na rynku dostępne są zarówno sery naturalne, jak i już marynowane. Cena kostki tofu to zwykle ok. 5-10 zł.

CZYTAJ TAKŻE: 

Trzy najzdrowsze śniadania świata. Skuś się, a schudniesz i poprawisz wyniki krwi

Co można zrobić z tofu?

Weganizm pomoże uratować świat. Nauka mówi jasno

INTERIA.PL

W serwisie zdrowie.interia.pl dokładamy wszelkich starań, by przekazywać wyłącznie sprawdzone, rzetelne informacje o objawach i profilaktyce chorób, bo wierzymy, że świadomość i wiedza w tym zakresie pomogą dłużej utrzymać dobre zdrowie.
Niniejszy artykuł nie jest jednak poradą lekarską i nie może zastąpić diagnostyki i konsultacji z lekarzem lub specjalistą.

Dowiedz się więcej na temat: tofu właściwości | tofu a zdrowie | jak przyrządzić tofu

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL