Reklama

Trzy najzdrowsze śniadania świata. Skuś się, a schudniesz i poprawisz wyniki krwi

Wiele osób z powodu braku czasu rezygnuje ze śniadania lub stawia na przypadkowy, niezdrowy posiłek. W Polsce ciągle na śniadania najczęściej jemy kanapki z białego pieczywa lub drożdżówki. Niestety, takie przyzwyczajenia mogą się negatywnie odbić na zdrowiu oraz nastroju. Zdrowe i smaczne śniadanie nie musi być czasochłonne i skomplikowane. Poniżej znajdziesz trzy propozycje wartościowych śniadań, wśród nich będzie zarówno coś dla miłośników jajek, propozycja śniadania na słodko oraz coś dla wegan. Smacznego!

Mówi się, że śniadanie to najważniejszy posiłek i nie ma w tym żadnej przesady. Dlaczego? W nocy u większości osób zaobserwować można spadek metabolizmu. Aby go przyśpieszyć i dostarczyć organizmowi energii, należy najpóźniej 2 godziny po obudzeniu spożyć posiłek. Badania pokazują, że u osób, które regularnie spożywają śniadanie, zaobserwować można o 16 proc. mniejsze ryzyko rozwoju nadciśnienia tętniczego, o 18 proc. zespołu metabolicznego, 19 proc. cukrzycy typu 2 i o aż 20 proc. otyłości. 

Śniadanie poprawia także koncentrację, zapamiętywanie oraz zdolność uczenia. Jest to szczególnie ważne w przypadku młodzieży w wieku szkolnym oraz osób pracujących kreatywnie. Nie ma jednak wątpliwości, że śniadanie śniadaniu nierówne. Aby pierwszy posiłek przyniósł zamierzony efekt, powinien być zdrowy i pełnowartościowy. Oto trzy propozycje.

 

Śniadanie orientalne z jajkami. Szakszuka

Szakszuka to danie pochodzące z Bliskiego Wschodu, prawdopodobnie z Jemenu. Obecnie jest szczególnie popularne w Tunezji, Izraelu i Jordanii oraz coraz częściej w Polsce. Nic dziwnego, to wyjątkowo pyszna, sycąca oraz łatwa w przygotowaniu potrawa. W oryginalnej wersji szakszuka składa się z sosu z pomidorów, papryki i cebuli oraz duszonych w nim jajek. Całość można doprawić kuminem (kminem rzymskim) oraz kolendrą. Ale doskonale sprawdzi się też zielona pietruszka, świeża bazylia lub szczypiorek

Reklama

Dlaczego szakszuka jest tak zdrowa? Ze względu na zawartość jajek, danie zawiera sporo białka, które zalecane jest zwłaszcza dla osób będących na diecie. Pomidory to z kolei doskonałe źródło potasu, który wskazany jest w przypadku pacjentów z chorobami serca. Innym cennym składnikiem pomidorów jest likopen. To związek, który oczyszcza i wzmacnia wątrobę i żołądek, usuwa z organizmu toksyny oraz wspomaga trawienie. Nie należy zapominać również o papryce. To jedno z najlepszych źródeł witaminy C. Warto spożywać ją zwłaszcza w sezonie jesienno-zimowym. Przygotowując szakszukę, należy pamiętać jedynie o tym, aby ograniczyć ilość spożywanego tłuszczu. Dzięki temu danie będzie mniej kaloryczne.

Śniadanie na słodko nie tylko dla cukrzyków. Owsianka z owocami

Inną propozycją na zdrowe śniadanie jest owsianka z owocami i orzechami. Płatki owsiane to doskonałe źródło witamin i minerałów. Zawierają witaminę E, witaminy z grupy B, a także potas, magnez, żelazo, cynk, mangan, miedz oraz błonnik, który poprawia trawienie i przyspiesza przemianę materii. 

Owsianka nazywana jest naturalnym lekiem na cukrzycę typu 2. Badania pokazały, że pacjenci, którzy spożywali płatki owsiane przez minimum miesiąc, cechowali się znacznym spadkiem poziomu cukru. Dzięki temu u niektórych udawało się zmniejszyć dawkę insuliny nawet o 40 proc. Aby śniadaniowa owsianka była jeszcze zdrowsza, można dodać do niej sezonowe owoce (tutaj cukrzycy powinni być ostrożni) oraz orzechy. To świetne źródło witamin z grupy B oraz witaminy E. Orzechy poprawiają pracę serca i mózgu oraz pozytywnie wpływają na kondycję skóry.

Czytaj także: Co warto wiedzieć o diecie w cukrzycy 

Śniadanie wegańskie. Smoothie bowl z awokado, matchą i owocami

To propozycja dla tych, którzy chcą rozpoczynać dzień od sporej dawki owoców, unikają glutenu, są weganami i lubią nowinki kulinarne. Awokado to prawdziwy superfood. Zawiera witaminy z grupy B, witaminę A, witaminę C, witaminę E, witaminę K, a także kwas foliowy, kwas pantotenowy, wapń, miedź, żelazo, mangan, potas i fosfor. Nie należy zapominać także o znajdujących się w nim  zdrowych jednonienasyconych kwasach tłuszczowych. 

Regularne spożywanie awokado pomaga zapobiegać zaparciom i gromadzeniu się wody w organizmie, a także poprawia pracę wątroby i jelit. Dodatek w postaci japońskiej herbaty, czyli matchy, obniża poziom cholesterolu, oczyszcza organizm z toksyn, poprawia odporność oraz chroni przed rozwojem cukrzycy i nadciśnienia. 

Zdrowe smoothie można przygotować w kilka minut. Wystarczy dokładnie zblendować awokado wraz z 3-4 łyżkami jogurtu kokosowego, 2 łyżkami płatków owsianych, kilkoma daktylami i łyżką matchy. Otrzymaną masę należy przełożyć do miseczki i ozdobić owocami oraz wiórkami kokosowymi lub orzechami. Najlepszym wyborem będą niskokaloryczne truskawki, jagody, maliny czy borówki - owoce jagodowe to skarbnica antyoksydantów. Zdrowiej się nie da!

CZYTAJ TAKŻE: 

Drugie śniadanie? Dlaczego jest takie ważne i co warto na nie jeść

Co zamiast diety? Trzy nawyki szczupłych osób

10 pomysłów na obiad z niskim indeksem glikemicznym 

INTERIA.PL

W serwisie zdrowie.interia.pl dokładamy wszelkich starań, by przekazywać wyłącznie sprawdzone, rzetelne informacje o objawach i profilaktyce chorób, bo wierzymy, że świadomość i wiedza w tym zakresie pomogą dłużej utrzymać dobre zdrowie.
Niniejszy artykuł nie jest jednak poradą lekarską i nie może zastąpić diagnostyki i konsultacji z lekarzem lub specjalistą.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL