Reklama

To najzdrowsza ryba. Obniża ciśnienie i cholesterol, wspiera pracę mózgu

Śledzie to jedne z najbardziej niedocenianych ryb, które stosunkowo rzadko lądują na talerzach. To spory błąd. Są smaczne, niedrogie i zdrowe. Włączenie śledzi do codziennej diety skutkować może m.in. poprawą odporności organizmu, wyregulowaniem ciśnienia tętniczego krwi oraz obniżeniem poziomu cholesterolu. Poniżej znajdziesz więcej właściwości tych ryb.

Dlaczego warto jeść śledzie?

Śledzie są skarbnicą nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, białka oraz witamin i minerałów. Ich regularne spożywanie może wzmocnić odporność oraz zapobiec miażdżycy i innym chorobom serca, a także poprawić funkcjonowanie układu nerwowego. Śledzie mogą także zmniejszyć ryzyko problemów ze wzrokiem i zachorowania na osteoporozę. 

Śledzie - wartości odżywcze

Śledzie to jeden z symboli Świąt Bożego Narodzenia. Trudno wyobrazić sobie wigilijny stół bez śledzi w oleju, occie czy śmietanie. Dietetycy przekonują jednak, że śledzie są bardzo zdrowe i warto jeść je znacznie częściej niż tylko raz w roku. Śledzie to doskonałe źródło witaminy D, witaminy A, witaminy E, witamin z grupy B, a także minerałów, czyli żelaza, cynku, miedzi, fosforu i jodu. Nie należy zapominać również o cennych kwasach tłuszczowych omega-3 i omega-6. 

Reklama

Warto przy tym wspomnieć, że ten gatunek ryb nie kumuluje w sobie metali ciężkich tak jak pozostałe ryby - w ich przypadku dzieje się to w niewielkim i niegroźnym stopniu. Z tego powodu ryby te mogą spożywać zarówno ciężarne, jak i karmiące mamy.

Śledzie - kalorie. Czy śledzie są tuczące?

Śledzie to stosunkowo tłuste ryby, jednak jest to ich zaletą, ponieważ w ten sposób zwierają więcej cennych kwasów omega-3. Podczas przygotowywania śledzi należy zachować ostrożność z innego powodu. Chodzi przede wszystkim o dodatki. 

Pod względem kalorii najgorzej wypadają śledzie smażone oraz śledzie w oleju. 100 g świeżego śledzia to 160 kcal. W przypadku ryby w oleju kaloryczność zwiększa się nawet do 300 kcal na 100 g ryby. Równie kaloryczny jest śledź w śmietanie. Najmniej tuczącym wyborem będą zatem śledź w occie, śledź wędzony lub śledź pieczony bez tłuszczu.

Śledzie - właściwości i wpływ na zdrowie

Śledzie poprawiają odporność organizmu oraz regulują ciśnienie tętnicze krwi i obniżają poziom cholesterolu. Odpowiednio przygotowanie mogą przyspieszać także metabolizm, co zauważyć będzie można po spadku kilogramów. To jednak niejedyne właściwości śledzi.

Inne właściwości prozdrowotne śledzi:

  •    wzmocnienie kości;
  •    wspomaganie pracy oczu;
  •    poprawa pamięci i koncentracji;
  •    łagodzenie objawów mgły mózgowej
  •    poprawa nastroju poprzez podniesienie poziomu serotoniny;
  •    zapobieganie chorobie Alzheimera;
  •    zwiększenie produkcji czerwonych krwinek;
  •    oczyszczanie organizmu z toksyn;
  •    poprawa pracy wątroby;
  •    zapobieganie stanom zapalnym stawów;
  •    zmniejszenie ryzyka wystąpienia zwyrodnień o podłożu reumatoidalnym;
  •    poprawa funkcjonowana mięśni i kości.

Śledzie są więc szczególnie wskazane dla pacjentów z nadciśnieniem, niedokrwistością, anemią, otyłością, chorobami serca, słabym wzrokiem czy stanami depresyjnymi. Po odpowiednim przygotowaniu, potrawę z powodzeniem spożywać mogą także cukrzycy czy pacjenci z chorą wątrobą.

Śledzie poprawiają wygląd skóry

Nie każdy zdaje sobie sprawę, że włączenie do codziennej diety śledzi, może przynieść lepsze skutki niż drogie kosmetyki. Ze względu na swój skład, ryby te pomagają w odbudowie płaszczu lipidowego skóry i regeneracji skóry. Regularnie spożywane mogą również opóźniać procesy starzenia się, przez co skóra będzie ładnie napięta i elastyczna. Inną korzyścią jest poprawa kondycji włosów oraz zapobieganie wypadaniu włosów i rozdwajaniu końcówek.

Rodzaje śledzi - jakie śledzie wybrać?

Najpopularniejszym gatunkiem śledzi, jaki zakupić można w sklepach, jest śledź oceaniczny (inaczej atlantycki). Jego podgatunkiem dobrze znany w naszym kraju śledź bałtycki. Gatunek to jedno, jednak robiąc zakupy w sklepie rybnym, można zwrócić uwagę na szeroką ofertę śledzi. Chodzi przede wszystkim o:

  • śledzie surowe - całe ryby, idealne do smażenia lub pieczenia;
  • śledzie solone - wypatroszone i bez głowy jednak wymagające odpowiedniego moczenia, a następnie usunięcia skóry i kręgosłupa;
  • matiasy - filetowane śledzie konserwowane solanką;
  • śledzie marynowane - filety śledziowe z dodatkami
  • śledzie wędzone - filetowane śledzie wędzone na zimno
  • piklingi - śledzie wędzone w całości.

CZYTAJ TAKŻE:

Czy osoby z nadciśnieniem mogą jeść świąteczne śledzie? Tak, pod jednym warunkiem

Jak przyrządzić śledzia, by nie był gorzki?


INTERIA.PL

W serwisie zdrowie.interia.pl dokładamy wszelkich starań, by przekazywać wyłącznie sprawdzone, rzetelne informacje o objawach i profilaktyce chorób, bo wierzymy, że świadomość i wiedza w tym zakresie pomogą dłużej utrzymać dobre zdrowie.
Niniejszy artykuł nie jest jednak poradą lekarską i nie może zastąpić diagnostyki i konsultacji z lekarzem lub specjalistą.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL