Reklama

Wspomaga libido, zapobiega osteoporozie, redukuje zmęczenie. Dosyp do kawy lub jogurtu

Maca, zwana też peruwiańskim żeń-szeniem, od wieków stanowi tradycyjny element codziennej diety mieszkańców Peru. W Polsce cieszy się popularnością stosunkowo od niedawna. Suplementy z korzeniem maca polecane są m.in. w stanach osłabienia fizycznego i stresu, a także w celu zwiększenia libido. Jak korzeń maca działa na organizm i jakie są przeciwwskazania do jego przyjmowania? Wyjaśniamy.

Korzeń maca - czym jest?

Korzeń maca, nowy superfood, pochodzi z peruwiańskich płaskowyżów u podnóży Andów. Występuje w trzech odmianach: żółtej, czerwonej i czarnej. Jest elementem codziennej diety rdzennej ludności tamtych terenów. 

Korzeń maca przypomina nieco naszą rzodkiew. Jadalna jest również jego łodyga wyrastająca ponad ziemię. W Peru suszy się ją i podaje gotowaną lub pieczoną. Jest składnikiem maca chicha - popularnego w Andach fermentowanego napoju. Do Polski trafia już wysuszona i zmielona lub w postaci ekstraktów. Tak przygotowany surowiec służy do produkcji suplementów diety.

Reklama

Jak smakuje sproszkowany korzeń maca? Ma wyrazisty, pikantny smak, który ma wielu miłośników. Natomiast jego zapach przypomina słodkie toffi. 

Korzeń maca - co zawiera?

W medycynie ludowej Ameryki Południowej korzeń maca uważany jest za środek wspierający prawidłowe czynności seksualne u mężczyzn. Badania nad tą substancją wykazały poprawę popędu seksualnego, przy czym poziom hormonów płciowych u badanej grupy nie zmienił się. Dlatego stał się on składnikiem suplementów diety, które mają podnosić libido. Nie jest to jednak jedyne zastosowanie tej rośliny, która, jak wynika z badań, jest adaptogenem, czyli dobroczynną substancją roślinną, która pomaga przywrócić równowagę w organizmie.

Sproszkowany korzeń maca jest źródłem:

  • polifenoli,
  • saponin,
  • garbników,
  • glukozynolanów,
  • alkaloidów,
  • steroli roślinnych,
  • amid wielonasyconych kwasów tłuszczowych.

Wszystkie wyżej wymienione składniki to substancje aktywne, które korzystnie wpływają na pracę komórek i wykazują działanie antynowotworowe. Korzeń maca jest też źródłem błonnika, aminokwasów i składników mineralnych takich jak cynk, sód, miedź i wapń

W postaci suszonej kaloryczność produktu wynosi ok. 380 kcal/100 g. 

Korzeń maca i jego wpływ na organizm

Suplementacja korzeniem maca wpływa na gospodarkę wapnia w organizmie, co może hamować rozwój zmian osteoporotycznych u osób starszych. Sproszkowany korzeń maca działa również neuroprotekcyjnie dzięki wysokiej zawartości polifenoli. Może niwelować objawy depresji i lęku. Zawarte w nim substancje aktywne wpływają również na zdolność do przyswajania nowej wiedzy.

Peruwiańczycy żyją w ekstremalnych warunkach i ich dieta musi zawierać substancje, które przeciwdziałają występowaniu przewlekłej choroby wysokogórskiej. Dla nas ważny jest korzystny wpływ korzenia maca na układ krwionośny - suplementacja pomaga regulować skurczowe ciśnienie krwi

Sproszkowany korzeń maca był również badany pod kątem zastosowania w sporcie. Badanie przeprowadzono na grupie kolarzy, którzy po dwóch tygodniach suplementacji poprawili swoje wyniki. Zatem korzeń maca może wpływać również na wydolność fizyczną i wytrzymałość organizmu u osób aktywnych.

Choć peruwiański żeń-szeń polecany jest głównie mężczyznom, to sięgać po niego powinny również kobiety. Ten adaptogen pomaga złagodzić dokuczliwe objawy menopauzy. Jeśli cierpisz na trudności z koncentracją, odczuwasz napięcie i jesteś wyraźnie nadpobudliwa, korzeń maca może pomóc.

Badania nad tą rośliną wykazały też, że reguluje ona poziom cukru we krwi. To, w połączeniu z działaniem pobudzającym, może być pomocne w procesie zrzucania nadmiaru kilogramów. Dodatkowo korzeń maca przyjmowany regularnie obniża poziom hormonu adrenokortykotropowego, który w wysokim stężeniu powoduje wzrost wagi.

Kiedy stosować korzeń maca?

Wysoka zawartość substancji ważnych dla codziennego funkcjonowania organizmu sprawiła, że korzeń maca uznawany jest za kolejny superfood. Warto sięgnąć po ten naturalny środek w stanach:

  • osłabienia fizycznego,
  • stresu i wyczerpania psychicznego,
  • osłabienia koncentracji,
  • obniżenia libido.

Sproszkowany korzeń maca lub suplementy w tabletkach można przyjmować również wspomagająco podczas leczenia anemii.

Przeciwwskazania do spożywania korzenia maca

Korzeń maca nie jest wskazany dla kobiet w ciąży i matek karmiących. Przeciwwskazaniem są też choroby tarczycy, ze względu na zawartość goitrogenów zaburzających wchłanianie jodu. Ostrożność powinny zachować osoby cierpiące na nadciśnienie tętnicze ze względu na interakcję z lekami na tę dolegliwość.

Suplementy z tą substancją przeznaczone są wyłącznie dla osób dorosłych. 

Korzeń maca - cena, dawkowanie

Sproszkowany korzeń maca jest stosunkowo tani. 100 g kosztuje ok. 15 zł. Dzienna dawka nie powinna być większa niż 5 g. Łyżeczkę można dodać do jogurtu, koktajlu czy owsianki. 

Regularne stosowanie korzenia macy powinno trwać dwa do trzech miesięcy. Po tym czasie trzeba zrobić miesięczną przerwę.

CZYTAJ TAKŻE: 

Zdrowotne właściwości żeń-szenia

Pomaga w procesie regeneracji uszkodzonej wątroby, usuwaniu toksyn. Znajdziesz ją w każdym sklepie

Leczenie ziołami, przyprawami i kwiatami - od czego zacząć?

INTERIA.PL

W serwisie zdrowie.interia.pl dokładamy wszelkich starań, by przekazywać wyłącznie sprawdzone, rzetelne informacje o objawach i profilaktyce chorób, bo wierzymy, że świadomość i wiedza w tym zakresie pomogą dłużej utrzymać dobre zdrowie.
Niniejszy artykuł nie jest jednak poradą lekarską i nie może zastąpić diagnostyki i konsultacji z lekarzem lub specjalistą.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL