Reklama

Osłabione więzadła Coopera - nieodwracalna deformacja piersi

Kondycja więzadeł Coopera to jeden z kluczowych elementów odpowiadających za urodę kobiecych piersi. Te poddawane są rozmaitym obciążeniom, niektórych zresztą uniknąć się nie da. Nie każda z miłośniczek ćwiczeń fizycznych zdaje sobie sprawę z tego, że aktywność i źle dobrany stanik to krótka droga do nieodwracalnych deformacji biustu.

Co to są więzadła Coopera?

Więzadła Coopera to włókniste pasma tkanki otaczające pierś, rozciągające się od powięzi do skóry, podtrzymujące tkankę gruczołową i tłuszczową. Podobnie jak inne tkanki łączne, podlegają obciążeniom, zużywają się, mogą zostać osłabione lub naderwane.

Należy zaznaczyć, że nie tylko same więzadła Coopera podtrzymują pierś i odpowiadają za jej kondycję, kształt i atrakcyjny wygląd, taką rolę pełni również skóra (o której kondycję też trzeba dbać), a ściślej, jej włókna kolagenowe oraz tzw. więzadło włókniste sutka.

Reklama

Od czego zależy kondycja więzadeł Coopera?

Jeśli nosisz biustonosz oznaczony literkami A lub B, nie masz dzieci, jesteś szczupła, a do ćwiczeń wkładasz odpowiedni top, twoje więzadła Coopera teoretycznie powinny być silne i w dobrej formie. Poznasz to po tym, że po zdjęciu stanika twoje piersi nadal znajdują się wysoko na klatce piersiowej.

Sytuacja wygląda inaczej u pań obdarzonych dużym biustem, tych, które były w ciąży, karmiły piersią lub intensywnie ćwiczyły, nie zawsze pamiętając, by podczas treningu mieć na sobie sportowy top z odpowiednim wsparciem. Więzadła Coopera osłabiają też ubieg czasu i wahania wagi, zwłaszcza szybkie gubienie kilogramów. 

Błędy, które prowadzą do deformacji biustu

Ćwiczenia nieodpowiednio dobranym sportowym topie lub, co gorsza, w zwykłym, codziennym biustonoszu prowadzą do nieodwracalnych deformacji biustu. Ten drugi, nadający się tak naprawdę do chodzenia, leżenia, siedzenia i zwyczajnych, codziennych, niesportowych aktywności, niweluje bezwładność piersi o 38 proc., ten pierwszy o prawie dwa razy więcej. 

Podczas biegania, piersi unoszą się przy każdym kroku o 9 cm, by od razu opaść. Kilometrowa przebieżka to ok. 85 metrów, które "pokonują" piersi - przesuwając się w górę i w dół. Bez odpowiedniego wsparcia, poddawane tak silnym wstrząsom, szybko stracą kształt i jędrność. 

Dobór topu sportowego - ochrona więzadeł Coopera

Topy/staniki sportowe o niskim (lekkim) wsparciu - są odpowiednie dla osób o mniejszym biuście (A, B), wykonujących spokojne ćwiczenia pozbawione dynamicznych ruchów i podskoków (joga, pilates, spokojne spacery).

Topy/staniki sportowe o średnim wsparciu - są odpowiednie dla osób o mniejszym i średni biuście (A, B, C), ćwiczących cardio, fitness, uprawiających intensywne marsze, nordic walking, ćwiczenia siłowe, taniec, czy jeżdżących na rowerze. 

Topy/staniki sportowe o wysokim wsparciu - są odpowiednie dla osób o większym biuście (> D) - do każdego rodzaju ćwiczeń. A także dla kobiet o mniejszym biuście trenujących intensywnie (np. bieganie, tenis, jazda konna, sporty zespołowe).

Jak kupić idealny sportowy top?

  • nie kieruj się marką - modele niepochodzące od topowych producentów są równie dobre,
  • krój ma znaczenie - ma ci się podobać i być wygodny, ale nie myl dopasowania z uciskaniem i nie licz, że top się "rozejdzie",
  • nie kupuj na oko, kierując się tylko rozmiarem i rodzajem wsparcia, koniecznie przymierz top,
  • w przymierzalni wykonaj kilka skłonów i podskoków, sprawdź, czy piersi są na miejscu, rzeczywiście dobrze podtrzymane.

Nie tylko uroda, ale i zdrowie piersi - jak to zrobić?

  • deformacje piersi mogą być spowodowane nie tylko przez obciążenia i niewłaściwe wsparcie, ale też przez źle dobrany biustonosz (i codzienny, i sportowy) - mający za mały obwód, za małe miseczki, wpijające się ramiączka, dlatego wybór odpowiednich modeli jest koniecznością,
  • spanie w biustonoszu, wbrew obiegowym opiniom nie pomaga wzmocnić więzadeł Coopera (ani żadnych innych struktur w obrębie piersi), żadne badania nie potwierdziły rzekomego zbawiennego wpływu sypiania w bieliźnie na kondycję biustu,
  • chłodne prysznice, hartowanie piersi prysznicami naprzemiennymi (ciepły/zimny - kończąc koniecznie zimnym), ujędrnią skórę, kolejny aspekt decydujący o kondycji piersi,
  • podstawą zdrowia piersi są badania: samobadanie piersi raz w miesiącu, cykliczne badania palpacyjne piersi u ginekologa, raz w roku USG piersi, mammografia (u kobiet po 40-stce raz na dwa lata, u kobiet po 50-tce raz w roku.


***
Na całym świecie październik to miesiąc świadomości raka piersi. W naszym serwisie systematycznie będziemy publikować materiały poświęcone diagnostyce, leczeniu oraz profilaktyce tego nowotworu. Zobacz koniecznie, co przygotowaliśmy:


USG piersi - kiedy i po co się je wykonuje?

Rak piersi - kto jest szczególnie narażony?

Obiecujące badania nad rakiem piersi

Mammografia - dla kogo? Czy małe piersi nie są przeszkodą?

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL