Reklama

Jakie działanie mają antyoksydanty?

Wolne rodniki znajdujące się w otoczeniu mają destrukcyjny wpływ na życie komórek. Na szczęście w owocach i warzywach możemy znaleźć antyoksydanty, które usuwają te szkodliwe czynniki. Pomagają hamować proces starzenia, zmniejszą uszkodzenia układu nerwowego i wspomagają wzrok.

Jaka żywność zawiera najwięcej antyoksydantów?

Dietetycy prześcigają się w podawaniu kolejnych roślin, które zawierają największą ilość antyoksydantów. Należy wiedzieć, że liczy się także moc danego czynnika. 

Działanie przeciwutleniające ma witamina E, C i A, dlatego warto jeść produkty bogate w te składniki. Należą do nich na przykład orzechy włoskie i oleje tłoczone na zimno, a w przypadku witaminy C, jeżyny, aronie, papryka, kiszona kapusta, brokuły i wiele innych warzyw. Bardzo wartościowe są warzywa z ciemnozielonymi liśćmi oraz czarne i czerwone owoce. 

Wartościowym antyoksydantem jest rosweratrol, który znajdziemy w skórce winogron, a także składnik żółtka o nazwie astaksantyna. Pomidory obfitują w likopen, natomiast najzdrowszym owocem pod względem zawartości antyoksydantów jest aronia.

Reklama

Antyoksydanty jako dodatki do żywności

Utlenianie to także proces, który przyśpiesza psucie się żywności, dlatego producenci dodają do niej syntetyczne antyoksydanty, oznaczone literą E, podobnie jak inne dodatki. 

Znacznie bezpieczniejsze jest jednak przyjmowanie antyoksydantów w formie naturalnej. Jeśli w naszej diecie jest mało owoców i warzyw, starajmy się uzupełnić ten niedobór za pomocą suplementów diety zawierających te składniki. 

Warto uważać także na to, by ich nie przedawkować, gdyż nadmiar antyoksydantów, a zwłaszcza tych w formie witamin, jest dla organizmu szkodliwy.


INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Rekomendacje