Reklama

To najlepsze, co możesz zrobić dla swojego zdrowia. Zacznij już dziś

Wśród zasad zdrowego trybu życia, obok zbilansowanej diety i aktywności fizycznej, raczej niechętnie umieszczamy ograniczenie spożywania alkoholu. Alkohol traktujemy bowiem nierzadko jako sposób na radzenie sobie ze stresem i nieodłączny element dobrej zabawy, zapominając o jego szkodliwym wpływie na organizm. Osoby, które ograniczyły spożywanie alkoholu lub całkiem pożegnały się z procentami, zauważają wiele pozytywnych zmian i chwalą sobie ten krok. Jak, ich śladem, odstawić alkohol? Od czego zacząć? Przedstawiamy kilka sposobów.

Odstawienie alkoholu - dlaczego to dobra decyzja?

Eksperci nie mają wątpliwości, że rezygnacja ze spożywania alkoholu to najlepsze, co można zrobić dla swojego zdrowia. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) nie ma bowiem bezpiecznej dawki alkoholu. Nawet niewielkie dawki alkoholu, spożywane regularnie, niosą ze sobą poważne ryzyko dla zdrowia. Alkohol ma destrukcyjny wpływ m.in. na pracę mózgu, wątroby, żołądka czy serca. 

Polecamy: Jak alkohol wpływa na narządy? Nie musisz pić codziennie, by odczuwać przykre objawy

Reklama

Osobom, które spożywają alkohol od czasu do czasu, łatwiej jest go odstawić. Większy problem mają osoby, które po piwo czy wino sięgają kilka razy w tygodniu. Dla swojego zdrowia powinny jednak znacznie ograniczyć spożycie. Jak? Od czego zacząć? 

Jak przestać pić alkohol? Pierwsze kroki

Pierwsze, na co należy zwrócić uwagę, to zapasy alkoholu, jakie posiadamy w domu. Alkohol, który został nam np. po imprezie, warto komuś sprezentować. Trzymając w domowym barku kilka butelek wina, trudno się bowiem na nie nie skusić. Alkoholowe napoje zastąp bezalkoholowymi opcjami, których wiele na rynku, np. sokami czy koktajlami. W przeciwieństwie do alkoholu dostarczą organizmowi cennych składników i dodadzą energii. 

Warto również na początek wyznaczyć sobie limit ilości spożywanego alkoholu podczas wieczornych wyjść ze znajomymi. To właśnie podczas takich wyjść najczęściej sięga się po alkohol. Można np. zabierać ze sobą określoną kwotę, która wystarczy jedynie na niewielką ilość jednostek alkoholu. Z czasem stwierdzimy, że alkohol nie jest nam potrzebny do tego, by dobrze się bawić. 

Rzucanie alkoholu - motywacja i afirmacja

W rzucaniu alkoholu bardzo ważna jest motywacja. Warto zapisać sobie powody, dla których chce się zrezygnować ze spożywania alkoholu. W trudniejszych momentach można do nich wrócić i przypomnieć sobie, dlaczego to postanowienie jest tak istotne. Zadanie należy potraktować poważnie i dobrze się do niego przyłożyć. Zamiast ogólnych stwierdzeń jak np. "Alkohol jest szkodliwy", lepiej napisać "Troszczę się o swoją wątrobę i chcę zapobiegać alkoholowemu uszkodzeniu wątroby". Najważniejsze jednak, aby powody były osobiste i faktycznie ważne. 

U niektórych osób doskonale sprawdzają się także afirmacje, czyli powtarzanie pozytywnych stwierdzeń na temat wytrwania w trzeźwości. Afirmacje należy powtarzać kilka lub kilkanaście razy dziennie.

Objawy uzależnienia od alkoholu

Powyższe rady skierowane są do osób, które spożywają alkohol okazjonalnie. W przypadku osób uzależnionych od alkoholu pierwszym krokiem powinna być zawsze wizyta u specjalisty, który zaproponuje odpowiednią metodę leczenia. 

Pierwsze objawy uzależnienia od alkoholu to m.in. brak kontroli ilości spożywanego alkoholu, potajemne picie, picie bez okazji i często w samotności, wyrzuty sumienia po spożyciu alkoholu, utrata zainteresowań i ograniczenie kontaktów z bliskimi czy w końcu głód alkoholowy.

CZYTAJ TAKŻE: 

Co dzieje się z mózgiem, kiedy pijesz?

Butelka alkoholu na wigilijnym stole? Ksiądz rozwiewa wszelkie wątpliwości

Od stycznia wzrost cen wódki. Będzie dwucyfrowy

INTERIA.PL

W serwisie zdrowie.interia.pl dokładamy wszelkich starań, by przekazywać wyłącznie sprawdzone, rzetelne informacje o objawach i profilaktyce chorób, bo wierzymy, że świadomość i wiedza w tym zakresie pomogą dłużej utrzymać dobre zdrowie.
Niniejszy artykuł nie jest jednak poradą lekarską i nie może zastąpić diagnostyki i konsultacji z lekarzem lub specjalistą.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL