Mówią: Dotykam, wygrywam. Zachęcają do regularnego samobadania piersi także młode dziewczyny
Październik od wielu lat jest uznawany na całym świecie za miesiąc świadomości raka piersi. To czas, gdy zwraca się szczególną uwagę na profilaktykę, diagnostykę i leczenie tego nowotworu, który w Polsce jest stwierdzany u ok. 20 tys. kobiet rocznie. O tym, że wiedza, świadomość oraz samobadania mogą uratować życie przekonuje Fundacja Wsparcie na Starcie, która ruszyła z 13. odsłoną kampanii "Dotykam=Wygrywam". "Róż się i poznaj swoje piersi!" - to jej motto. Tegoroczna edycja wspiera walkę z rakiem piersi poprzez zbiórkę funduszy na zakup BIUSTObusa, który wyruszy w trasę po Polsce, aby inspirować nastolatki i kobiety do troski o zdrowie piersi.
"Kampania 'Dotykam=Wygrywam' jest cały czas potrzebna. Coraz więcej słyszy się o kobietach, które umarły z powodu zbyt późnej diagnozy raka piersi. Dlatego wszystkie informacje na temat tego, jak powinniśmy dbać o nasze piersi, jak poznać 'ukształtowanie ich terenu', mają ogromne znaczenie. Samobadanie pozwala nam zareagować szybko i tym samym zwiększyć szanse na pokonanie tej choroby. Statystyki mówią, że rak piersi jest praktycznie uleczalny w 100 proc., jeżeli nasza reakcja jest natychmiastowa" - podkreśla Izabela Sakutova, prezeska Fundacji Wsparcie na Starcie i organizatorka kampanii.
Projekt ten wspierają dobrze znane z poprzednich edycji ambasadorki takie jak Beata Sadowska, Daria Widawska, Natalia Przybysz, Elżbieta Romanowska, Dorota Gardias, Marzena Rogalska czy Kinga Zawodnik. Do grona ambasadorek 13. edycji kampanii "Dotykam=Wygrywam" dołączyły także nowe twarze: Ada Fijał, Bryska, Agnieszka Kaczorowska, Emilia Dankwa, Vanessa Rojewska i Kamila Staniek.
"Od wielu lat promowałam zdrowy tryb życia i potrzebę regularnych badań. Abyśmy my, jako kobiety i matki, pamiętały o sobie, bo jesteśmy ważne w tej całej układance. Udział w kampanii 'Dotykam=Wygrywam' jest spójny z moimi poglądami, dlatego bardzo się cieszę, że zostałam jedną z twarzy kampanii. Kampania zachęca m.in. do samobadania, co jest łatwe do zrobienia, a jednocześnie tak istotne dla zdrowia. Zawsze powtarzam: lepiej wiedzieć i się leczyć, niż się nie badać. Cenne jest to, że kampania skierowana jest także do młodych dziewczyn. Jest taki stereotyp, że młode osoby nie muszą się badać. A to nieprawda - statystyki pokazują, że choroba może dotknąć każdą z nas. Dlatego, niezależnie od wieku, badajmy się pod każdym kątem, a badania piersi to konieczność" - zaznacza Agnieszka Kaczorowska. Ambasadorki akcji zostały uwiecznione na zdjęciach wykonanych przez artystę portrecistę, Arcadiusa Mauritza.
Wszyscy zainteresowani mogą wesprzeć kampanię zakupem BIUSTOcegiełki - różowego, sportowego biustonosza marki Panache, z którego 100 proc. zysku ze sprzedaży zostanie przekazane na zakup BIUSTObusa. Kolejną opcję wsparcia celu kampanii stworzyła firma Deni Cler i jest nią limitowana edycja T-shirtów z wyjątkową grafiką autorstwa Anny Halarewicz, z której 50 proc. zysków trafi do Fundacji Wsparcie na Starcie zrzeszającej ponad 160 profesjonalnych wolontariuszek - brafitterek, które na co dzień przeprowadzają BIUSTopogadanki i edukują nastolatki w szkołach na terenie całej Polski, jak dbać o zdrowe piersi od najwcześniejszych lat.
"Tegoroczna edycja kampanii 'Dotykam=Wygrywam' wspiera walkę z rakiem piersi poprzez zbiórkę funduszy na zakup BIUSTObusa - mobilnego centrum edukacyjnego, które będzie wyposażone w fantomy do nauki samobadania piersi, jak i przymierzalnie do pracy brafittingowej. Naszym celem jest dotarcie z BIUSTObusem i z ratującym życie przesłaniem Fundacji Wsparcie na Starcie do dużych i małych miejscowości w naszym kraju, aby inspirować nastolatki i dojrzałe kobiety do troski o zdrowie piersi" - mówi Izabela Sakutova. Od czterech lat akcję wspiera marka Organique.
"Samobadanie piersi jest ważne, ponieważ jest pierwszym krokiem do zauważenia, że coś jest nie w porządku" - wskazuje Natalia Przybysz. "Samobadanie możemy wykonywać co miesiąc same w domu, a jeśli coś poczujemy, nie wahajmy się zgłosić do lekarza w celu dalszej diagnozy" - dodaje Ada Fijał.
Jak co roku start "Dotykam=Wygrywam" to także początek zbiórki biustonoszy do reCYClingu. Swoje stare, źle dopasowane biustonosze można oddać, do końca października, do jednego z ponad 150 sklepów brafittingowych w Polsce, współpracujących z Panache, i otrzymać bon rabatowy na nowy, dobrze dopasowany biustonosz tej marki. Dzięki zaangażowaniu firmy Wtórpol biustonosze zyskają nowe życie, a uzyskane z ich sprzedaży środki wspomogą działania edukacyjne i pomocowe w walce z rakiem piersi prowadzone przez: stowarzyszenie Polskie Amazonki Ruch Społeczny i Fundację Wsparcie na Starcie. Do tej pory, podczas 12. dotychczasowych edycji, udało się zebrać ponad 12 ton biustonoszy, czyli 195 886 sztuk biustonoszy.
"W kampanii 'Dotykam=Wygrywam' biorę udział po raz dziewiąty. To ważna akcja, o której trzeba cały czas mówić głośno. Kampania to szereg działań - BIUSTOcegiełki, wsparcie ambasadorek, BIUSTObus, reCYCling biustonoszy... Wszystkie mają sens i naprawdę promują słuszną sprawę. Październik to dobry miesiąc, aby badać piersi. Zachęcam" - mówi Karolina Cwalina-Stępniak, jedna z ambasadorek.
Fundacja Wsparcie na Starcie zachęca także do pobrania ich darmowej aplikacji - BIUSTOapki, która co miesiąc przypomina o samobadaniu, pokazuje, jak je wykonać oraz nie daje zapomnieć o ważnych badaniach profilaktycznych takich jak USG, mammografia czy cytologia, a także wyjaśnia, jak dobrać biustonosz. Pomaga także znaleźć lokalne sklepy bafittingowe, które aktywnie wspierają kampanię "Dotykam=Wygrywam" w ramach wolontariatu.
"Niech tegoroczna edycja kampanii będzie nie tylko symbolem walki, ale i zwycięstwa - róż się z nami, edukuj, wspieraj i zmieniaj świat na lepsze!" - namawia kampania "Dotykam=Wygrywam".
CZYTAJ TAKŻE:
Monika Olejnik jest po operacji. Tak objawia się nowotwór piersi
Pięciominutowy test wykryje ryzyko. To nadzieja dla osób narażonych na zawał serca