Reklama

Kiedy problemem jest wysokie ciśnienie. Co jeść, aby je obniżyć?

O nadciśnieniu tętniczym mówimy, gdy w co najmniej dwóch odrębnych pomiarach wartości ciśnienia skurczowego przekraczają 140 mmHg, a rozkurczowego 90 mmHg. To problem nawet co trzeciego z nas, a że raczej na co dzień nie uważamy ciśnieniomierza i rzadko odwiedzamy lekarzy, to żyjemy w "błogiej" nieświadomości. Znajomość zasad profilaktyki i leczenia nadciśnienia tętniczego w tej chorobie cywilizacyjnej to więc podstawa. Ważnym elementem obu są produkty naturalne obniżające ciśnienie krwi. Poznaj je!

Produktów obniżających ciśnienie jest wiele. My przywołamy te, które w naszych kuchniach goszczą stosunkowo najczęściej. Jeśli masz problemy z wysokim ciśnieniem, zapamiętaj przynajmniej kilka z nich.

- Pomidory - to warzywa bogate w potas. To ten pierwiastek odpowiada za regulację ciśnienia krwi (tym samym korzystnie wpływa na pracę serca) czy reguluje gospodarkę wodną organizmu. W pomidorach znajdziemy też pektyny, które obniżają poziom cholesterolu. Jak pokazały badania, u osób z nieleczonym stanem przednadciśnieniowym lub nadciśnieniem, które spożywały 200 ml niesolonego soku pomidorowego dziennie, skurczowe ciśnienie krwi obniżyło się o co najmniej 4 mmHg, a rozkurczowe ciśnienie krwi o 3 mmHg;

Reklama

- Buraki - podobnie jak sok pomidorowy działa sok z buraków (i w ogóle buraki). U osób, które przez cztery tygodnie piły codziennie 250 ml tego napoju, stwierdzono spadek ciśnienia krwi średnio o 8/4 mmHg. Efekty są odczuwalne już po kilku godzinach od spożycia. A to wszystko za sprawą obecności w soku z buraków azotanów, które podnoszą stężenie regulującego ciśnienie tlenku azotu (II) we krwi;

- Szpinak - osoby z nadciśnieniem powinny sięgać również po liście szpinaku. 200 g szpinaku pokrywa blisko 30 proc. dziennego zapotrzebowania na potas u osoby dorosłej, a jak wspominaliśmy wyżej, pierwiastek ten ma kluczowe znaczenie dla normowania ciśnienia;

- Brokuły - potas znajdziemy też w brokułach. Jeśli nie zabraknie ich w codziennej diecie, żyły będą drożne, przepływ krwi nie będzie zaburzony, a ciśnienie będzie w normie;

- Seler - kiedy zmagamy się z wysokim ciśnieniem, lepszym wyborem będzie seler gotowany niż surowy. W selerze znajdziemy ftalidy - związki powodujące rozkurcz naczyń krwionośnych;

- Marchewka - przy problemach z wysokim ciśnieniem polecana jest również marchewka. Zawarte w niej związki fenolowe rozluźniają naczynia krwionośne i zmniejszają stan zapalny, co przyczynia się do obniżenia poziomu ciśnienia krwi. Sięgaj zarówno po surowe marchewki (badania wykazały, że w tej wersji dla ciśnienia są najlepsze), jak i sok z marchwi;

- Czosnek - oprócz wszystkim dobrze znanych właściwości bakteriobójczych, czosnek jest również wartym uwagi środkiem w leczeniu nadciśnienia tętniczego. Preparaty z czosnku, jak wynika z badań, potrafią zmniejszyć skurczowe ciśnienie tętnicze średnio o 8,3 mmHg, a rozkurczowe ciśnienie tętnicze o 5,5 mmHg, co daje efekt podobny do tego, jaki uzyskuje się w wyniku stosowania leków na nadciśnienie;

- Cebula - również cebula, dzięki jednemu ze swoich składników, ma właściwości obniżające ciśnienie. Mowa o kwercetynie, silnym związku z grupy flawonoidów;

- Zioła i przyprawy - to przede wszystkim cynamon, kardamon, kolendra, imbir, bazylia, szafran, głóg czy trawa cytrynowa;  

- Borówki, jagody, maliny (owoce jagodowe) - dla osób z wysokim ciśnieniem są jak najbardziej wskazane ze względu na występowanie antocyjanów - barwników z grupy flawonoidów, którym owoce te zawdzięczają swój kolor - od czerwonego po filetowy. Antocyjany obniżają ciśnienie krwi za sprawą wydzielania tlenku azotu, który rozszerza naczynia krwionośne;

- Banany - to bogate źródło ważnych dla układu sercowo-naczyniowego pierwiastków - potasu i magnezu. Liczne badania potwierdzają ich działanie hipotensyjne. Sięgajmy po nie częściej, nawet jeśli za bardzo za nimi nie przepadamy, ponieważ zmniejszają ryzyko zawału i zapobiegają atakom serca. To jeden z najskuteczniejszych tego typu produktów;

- Gorzka czekolada - już jedna kostka gorzkiej czekolady (ale tej "prawdziwej", o zawartości kakao od 70 do 99 proc.), w ciągu dnia pozwala, obniżyć ciśnienie skurczowe o ok. 3 mmHg, a rozkurczowe o ok. 2 mmHg; 

- Rodzynki - bogate w potas sprawdzą się idealnie, szczególnie u osób z łagodnym wzrostem ciśnienia. Spożywaj je w umiarkowanych ilościach;

- Owoce bogate w witaminę C - pomarańcze, mandarynki, cytryny czy limonki także wspomogą utrzymanie prawidłowego ciśnienia. Należy uważać jednak z grejpfrutem - może osłabić działanie leków na nadciśnienie i cholesterol;

- Oliwa z pierwszego tłoczenia - zawiera polifenole i kwasy omega. Trzy łyżki dziennie, jak wynika z badań, pozwolą obniżyć ciśnienie skurczowe o ok. 8 mmHg, a rozkurczowe o ok. 7 mmHg.

Poza tym do produktów naturalnie obniżających ciśnienie zaliczane są: jajka, biała fasola, chude mleko, jogurty naturalne, winogrona, granat, arbuz, awokado. 

Czytaj także: 

Możliwe powikłania nadciśnienia tętniczego

Nadciśnienie zabija po cichu. To jedyny sposób na jego wykrycie

Jaką dietę należy stosować przy nadciśnieniu? 

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje