Reklama

Czego nie wiedziałeś o leczniczej mocy czosnku? Kolor i obróbka mają znaczenie

Czosnek od dawna uważany jest za jeden z lepszych, naturalnych antybiotyków, działających bakteriobójczo i przeciwwirusowo. Stanowi podstawowy składnik koktajli i syropów domowej roboty, wykorzystywanych w okresie wzmożonych infekcji. Zblendowany, zmiażdżony czy zjadany w całości stanowi źródło cennych witamin, wspierając układ odpornościowy. Nie są to jedyne jego zalety, dlatego odpowiadamy, dlaczego jeszcze warto włączyć go do codziennej diety i o czym należy pamiętać, zjadając go.

1. Poddany obróbce termicznej traci niektóre właściwości

Czosnek ma wiele właściwości zdrowotnych. Przede wszystkim jest źródłem witaminy C, która w naturalny sposób wspiera układ odpornościowy. Jest również bogaty w związki flawonoidowe, witaminy z grupy B, liczne sole mineralne i bardzo rzadkie mikroelementy: chrom, kobalt, nikiel. Za sprawą obecności allicyny, czosnek jest uznawany za naturalny antybiotyk, bowiem zwalcza ona grzyby i bakterie. To również allicyna sprawia, że czosnek ma ostry zapach i smak i dlatego niechętnie spożywany jest na surowo.

Należy jednak wiedzieć, że poddany obróbce termicznej, traci większość swoich właściwości prozdrowotnych. Przede wszystkim w postaci gotowanej czy smażonej traci zdolność do niszczenia bakterii, a jego skuteczność potwierdzona jest tylko na patogeny pochodzenia grzybiczego. W trakcie obróbki termicznej traci również większość swoich witamin oraz soli mineralnych.

Reklama

Aby skorzystać ze zdrowotnych właściwości czosnku, zaleca się, by spożywany był na surowo. Można użyć go jako dodatek do sałatki, dań mięsnych, a dla tych, którzy nie zniechęca jego zapach i smak, jest bardzo dobrym dodatkiem nawet do kanapek.

2. Czosnek działa nie tylko na przeziębienie

Czosnek kojarzony jest przede wszystkim jako element diety zwalczający przeziębienie i grypę. Liczne badania naukowe potwierdziły jednak, że czosnek ma zdolności blokowania rozwoju komórek nowotworowych w organizmie człowieka. Dodatkowo, jego regularne spożywanie, wpływa na zdolności regeneracyjne DNA.

Naukowcy z Portoryko przeprowadzili badania, w których udowodniono, że kobiety, które częściej spożywały cebulę i czosnek, ryzyko zachorowania na raka piersi było mniejsze aż o 40 proc. niż u kobiet, który sporadycznie jadły wyżej wymienione produkty. Badania zostały opublikowane w "Nutrition and Cancer".

Czosnek jest jednym z produktów zalecanych przez Światową Organizację Zdrowia w dawce od 2 do 5 g, co odpowiada mniej więcej jednemu ząbku czosnku dziennie. Również Amerykański Narodowy Instytut Raka zaleca regularne spożywanie czosnku jako warzywa o potencjale antynowotworowym.

3. Czarny czosnek zasługuje na większą uwagę

Myśląc o czosnku, na myśl nasuwa się klasyczna, biała główka tej rośliny o ząbkach w tym samym kolorze. Do spożywania nadaje się również czosnek czarny, który jest doskonałą alternatywą dla osób, które nie mogą przekonać się do smaku i zapachu czosnku w jego klasycznej wersji.

Czarny czosnek to produkt, jaki powstaje po procesie fermentacji ze zwykłego, świeżego czosnku. Proces fermentacji przeprowadzany jest w temperaturze 60-90 stopni Celsjusza i wysokiej wilgotności powietrza. Po obróbce, czosnek nabiera czarnego koloru, a jego smak staje się słodszy, a konsystencją przypomina galaretkę.

Chociaż po procesie fermentacji zmniejsza się ilość allicyny, to ilość polifenoli i flawonoidów zwiększa się aż czterokrotnie. Dzięki ich zawartości, czarny czosnek ma silne działanie antyoksydacyjne, redukując nadmiar wolnych rodników. Ponadto zachowuje swoje działanie przeciwzapalne a także przeciwalergiczne, ponieważ blokuje wydzielanie histaminy, czyli mediatora odpowiedzialnego za reakcje alergiczne.

Badania wykazały, że czarny czosnek zmniejsza poziom cholesterolu LDL w surowicy, dzięki czemu jest zalecany u osób walczących z nadwagą i otyłością.  Ekstrakt z czarnego czosnku zmniejsza średnicę adipocytów, czyli komórek tłuszczowych, co przyspiesza redukcję masy ciała oraz zmniejszenie obwodów u osób, które walczą z nadprogramowymi kilogramami.

CZYTAJ TAKŻE: 

Cynamon i jego właściwości zdrowotne dla organizmu

Zastosuj te trzy rady, a przestaniesz chorować

INTERIA.PL

W serwisie zdrowie.interia.pl dokładamy wszelkich starań, by przekazywać wyłącznie sprawdzone, rzetelne informacje o objawach i profilaktyce chorób, bo wierzymy, że świadomość i wiedza w tym zakresie pomogą dłużej utrzymać dobre zdrowie.
Niniejszy artykuł nie jest jednak poradą lekarską i nie może zastąpić diagnostyki i konsultacji z lekarzem lub specjalistą.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL