Reklama

Rutyna - skuteczna w walce z przeziębieniem. Na co jeszcze pomaga?

Rutyna to organiczny związek chemiczny z grupy glikozydów flawonoidowych. Po raz pierwszy wyizolowano ją z ruty zwyczajnej, stąd nazwa. Jest pozyskiwana z gryki, mięty pieprzowej, aronii czarnej, dziurawca zwyczajnego czy perłowca japońskiego. W niektórych źródłach można natrafić na nazywanie rutyny witaminą P.

Rutyna - właściwości

Rutyna została doceniona przez swoje właściwości antyoksydacyjne. Uszczelnia naczynia krwionośne (zmniejsza pajączki) i zapobiega wysiękom. Przedłuża działanie witaminy C, a także wykazuje działanie przeciwzapalne. Rutyna zapobiega powstawaniu wysoce reaktywnych wolnych rodników.

Ze względu na swoje właściwości rutyna jest zwykle przyjmowana razem z witaminą C. Znalazła zastosowanie w leczeniu pomocniczym retinopatii cukrzycowej, grypy, kataru, zaburzeń krążenia. Docenia się również jej działanie u pacjentów szczególnie narażonych na udar i zawał serca. Rutyna działa ochronnie na komórki nerwowe, hamuje wydzielanie hormonu bradykininy i histaminy, w związku z czym wykazuje działanie przeciwalergiczne.

Reklama

Rutyna na przeziębienie

Czy rutyna działa na przeziębienie? 

Warto ją przyjmować w okresie przeziębienia, ponieważ, jak już zostało wspomniane, ma ona działanie przeciwzapalne. Jest jednym z bardziej efektywnych środków na przeziębienie, szczególnie jeśli jest przyjmowana wraz z witaminą C (rutyna powoduje, że działanie witaminy C w naszym organizmie jest dłuższe). Poprawa następuje na krótko po przyjęciu preparatów. 

Warto suplementować odpowiednie dawki rutyny profilaktycznie, w celu ochrony organizmu przed infekcjami, jak również w trakcie choroby. 

Czy stosowanie rutyny jest bezpieczne?

Generalnie, stosowanie rutyny jest bezpieczne, niemniej kobiety w ciąży i w okresie karmienia piersią powinny skonsultować przyjmowanie preparatów z lekarzem. 

Uważać na rutynę powinny także osoby przyjmujące leki przeciwdepresyjne (może ona obniżać ich skuteczność), niesteroidowe leki przeciwzapalne i leki przeciwkrzepliwe (nasila ich działanie). 

Rutyna może zwiększyć wchłanianie żelaza z przewodu pokarmowego. Przyjmowanie rutyny może także prowadzić do wytrącania się w moczu kryształków różnych związków.

Rutyna - w czym ją można znaleźć?

Rutyna znajduje się w:

  • kaparach,
  • aronii czarnej,
  • bzie czarnym,
  • mięcie pieprzowej,
  • rucie,
  • szczawiu zwyczajnym i zajęczym,
  • gryce,
  • eukaliptusie.

Dawkowanie rutyny

To, jak dawkować rutynę, jest zwykle wskazane na opakowaniu preparatu zakupionego w aptece. Lekarz może zalecić zwiększenie lub zmniejszenie przyjmowanych przez pacjenta dawek w zależności od jego stanu zdrowia. 

Normy dawkowania wskazują, że dla dorosłych i młodzieży rutyna powinna być suplementowana w ilości od 25 do 100 mg na dobę. Rutyna dla dzieci natomiast powinna być przyjmowana w dawkach od 25 do 50 mg na dobę. 

Rutyna jest spotykana w kosmetykach, zwłaszcza w tonikach i balsamach do ciała. Informacja o tym, że w składzie produktu znajduje się rutyna, musi widnieć na opakowaniu produktu. Osoby mające problemy z cerą powinny skonsultować się z dermatologiem przed zastosowaniem kosmetyku.

Cena rutyny

Wszystko zależy od tego, czy zdecydujesz się przyjmować preparaty z rutyną, czy uzupełniać ją wraz ze spożywanymi pokarmami. Cena zależy od producenta.

Rutyna zwykle jest sprzedawana razem z witaminą C.

CZYTAJ TAKŻE: 

Łykasz witaminę C? To największe brednie, w które wciąż wierzysz

Jak przygotować domowy syrop na przeziębienie i kaszel?

Dziewięć sposobów na wzmocnienie odporności

INTERIA.PL

W serwisie zdrowie.interia.pl dokładamy wszelkich starań, by przekazywać wyłącznie sprawdzone, rzetelne informacje o objawach i profilaktyce chorób, bo wierzymy, że świadomość i wiedza w tym zakresie pomogą dłużej utrzymać dobre zdrowie.
Niniejszy artykuł nie jest jednak poradą lekarską i nie może zastąpić diagnostyki i konsultacji z lekarzem lub specjalistą.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL