Reklama

Sok z ziemniaka. Właściwości zdrowotne

Trudno wyobrazić sobie polską kuchnię bez ziemniaków. Gotujemy je, smażymy, pieczemy. Obowiązkowo raz w tygodniu muszą pojawić się na stole. Jakkolwiek surowe? Mowy nie ma! A jednak. Przy niektórych dolegliwościach poleca się właśnie spożywanie soku z surowych ziemniaków. W jakich przypadkach się on sprawdzi? I jak go przygotować? Oto wszystko, co powinieneś wiedzieć.

Sok z ziemniaka - skład

Po sok z surowych ziemniaków sięgały już nasze prababcie. Ale dzisiaj, gdy ktoś mówi, że go stosuje, raczej trudno nam ukryć zdziwienie. Nieraz jednak okazywało się, że metody znane i stosowane lata temu z powodzeniem można wykorzystywać także dziś. I tak jest m.in. z sokiem z surowych ziemniaków.

Sok z surowych ziemniaków to skarbnica witamin i składników mineralnych. To świetne źródło witamin z grupy B, witaminy C, a także witaminy E. Poza tym znajdziemy w nim: wapń, potas, żelazo, fosfor, magnez czy cynk. I oczywiście - białka, o działaniu przeciwzapalnym i przeciwzakrzepowym. W procesie gotowania w większości te cenne składniki przenikają do wody - w soku wciąż je znajdziesz.

Reklama

Sok z ziemniaka - właściwości

Sok z ziemniaka działa korzystnie zarówno wewnątrz organizmu, jak i na zewnątrz - stosowany jest bowiem także na skórę i włosy. Poznajmy lepiej jego właściwości.

Sok z ziemniaka:

  • wspomaga pracę układu odpornościowego;
  • zawiera dużą ilość potasu - w jednej szklance jest go tak dużo, że stanowi to ponad 50 proc. dziennego zapotrzebowania. Jak się wskazuje, rozpoczęcie dnia od wypicia tak przyrządzonego napoju może zmniejszyć obciążenie układu sercowo-naczyniowego, łagodząc napięcie naczyń krwionośnych i tętnic, a tym samym obniżając ciśnienie krwi. Sok z ziemniaka może zmniejszyć ryzyko zawału serca, miażdżycy i udaru mózgu;
  • łagodzi zaburzenia żołądkowo-jelitowe (niweluje m.in. uczucie ciężkości na żołądku, pomaga na wzdęcia - w medycynie ludowej z tego powodu właśnie chętnie po niego sięgano);
  • łagodzi bóle towarzyszące wrzodom żołądka i dwunastnicy;
  • usprawnia naturalne procesy detoksykacji organizmu;
  • sprzyja namnażaniu pożytecznych bakterii w przewodzie pokarmowym;  
  • działa przeciwzapalnie (wykorzystywany jest przy zapaleniach i bólach stawów, a także egzemie);
  • poprzez redukcję wolnych rodników może zapobiegać wystąpieniu nowotworów (zwłaszcza raka żołądka). Badania mające na celu ustalenie faktycznej skuteczności zastosowania soku z ziemniaka przy nowotworach wciąż trwają; 
  • ochrania przed powstawaniem kamieni nerkowych;
  • obecne w nim przeciwutleniacze pomagają w redukcji plam starczych i zmarszczek. Badania wykazały, że sok z ziemniaka jest również doskonałym środkiem do nawilżania skóry;
  • pomaga usunąć ciemne plamy i przebarwienia (w tym celu na dotknięty zmianami obszar sok z ziemniaka nakładamy za pomocą wacika, pozostawiamy do wyschnięcia i zmywamy);
  • zapewnia lepsze nawodnienie skóry;
  • zapewnia odżywienie, wzmocnienie oraz nawilżenie włosów. Zapobiega łupieżowi. Sok z ziemniaka pobudza również porost włosów.

Sok z ziemniaka - przeciwwskazania

Nie wszyscy mogą stosować sok z ziemniaka. Przeciwwskazaniem są np. cukrzyca i obniżona kwasowość żołądka.

Sok z ziemniaka nie jest wolny od skutków ubocznych. Mogą one pojawić się w wyniku nadmiernego spożywania lub nieprawidłowego przechowywania. Zaliczamy do nich: nudności, wymioty, biegunkę oraz gorączkę.

Przed spożyciem soku z ziemniaka warto skonsultować się z lekarzem.

Sok z ziemniaka - jak przygotować?

Do przygotowania soku z surowych ziemniaków potrzebujesz dwóch składników - oczywiście surowych ziemniaków (najlepsze będą te pochodzące z ekologicznych upraw), a dodatkowo także wody. W jakiej ilości? Wystarczą trzy surowe ziemniaki i 250 ml wody, czyli szklanka.

Ziemniaki możesz obrać lub nie. Wiele cennych składników odżywczych znajduje się bowiem w skórce (jeśli zdecydujesz się na ziemniaki ze skórką, dokładnie je wyszoruj). Następnie ziemniaki kroimy na mniejsze kawałki i wrzucamy do wysokiego naczynia. Zalewamy wodą i blendujemy. Nie może być żadnych grudek. Możesz też użyć sokowirówki - wtedy woda nie będzie ci potrzebna. Trzecią opcją jest starcie ziemniaków na tarce i przecedzenie ich, by uzyskać sam płyn. Przygotowując placki ziemniaczane, właśnie tego cennego soku się pozbywasz!

Smak soku z surowych ziemniaków nie wszystkim może odpowiadać. Ale można go odpowiednio "podkręcić", i to składnikami o równie cennych właściwościach, np. miodem, cytryną czy bazylią. Jeśli nawet w takiej formie ci nie podejdzie, możesz go wlać do swojego ulubionego soku i tak też wypić.

Sok z ziemniaka - jak spożywać?

Sok z ziemniaka przyniesie organizmowi najwięcej korzyści, gdy zostanie spożyty w ciągu 20 minut od przygotowania. Jeśli chcesz go przechowywać, możesz, ale w lodówce, i nie dłużej niż dwa/trzy dni.

Sok z ziemniaka pij po jednej łyżce, przed posiłkiem, trzy raz dziennie. Ewentualnie, zamiast spożywania soku na łyżki, możesz sięgnąć po pół filiżanki na dzień.

Należy go stosować z umiarem.

CZYTAJ TAKŻE: 

Czosnek to samo zdrowie. Przepis na syrop

Ziemniaki. Myślisz, że wiesz o nich wszystko? Sprawdź!

Dieta ziemniaczana - czym jest i jakie daje efekty? 

INTERIA.PL

W serwisie zdrowie.interia.pl dokładamy wszelkich starań, by przekazywać wyłącznie sprawdzone, rzetelne informacje o objawach i profilaktyce chorób, bo wierzymy, że świadomość i wiedza w tym zakresie pomogą dłużej utrzymać dobre zdrowie.
Niniejszy artykuł nie jest jednak poradą lekarską i nie może zastąpić diagnostyki i konsultacji z lekarzem lub specjalistą.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL