Reklama

Cukier z diety eliminuj stopniowo. Metoda małych kroków da najlepsze efekty

Coraz więcej osób rezygnuje ze spożywania cukru. Dietetycy chwalą ten pomysł, jednak podkreślają, że nie warto robić tego z dnia na dzień. Jak więc zdrowo wyeliminować cukier z codziennej diety i na jakie efekty można liczyć? Wyjaśniamy.

Postanowienia noworoczne, czyli co planują Polacy?

Z badań wynika, że nawet 74 proc. Polaków planuje postanowienia noworoczne. Co najczęściej chcą zmienić w swoim życiu Polacy? Najbardziej popularne postanowienia to:

  • poprawa aktywności fizycznej (38 proc.), 
  • oszczędzanie pieniędzy (37 proc.)
  • zmiana diety na bardziej zdrową (32 proc.). 

Czy trzymanie się tych postanowień wygląda równie optymistycznie? Niestety badania pokazują, że dużej części badanych brakuje motywacji. 25 proc. osób zniechęca się już w połowie stycznia. Z kolei 10 proc. nawet nie zaczyna realizować tego, co zamierzało. 

Reklama

Jak zrezygnować z cukru?

Jak skutecznie wprowadzić w życie noworoczne plany? Specjaliści nie mają wątpliwości, że najlepsza jest metoda małych kroków. Ich zdaniem jest ona dużo skuteczniejsza niż nagłe i nie do końca dobrze zaplanowane działania.

W przypadku chęci rezygnacji z cukru warto przygotować listę najczęściej spożywanych produktów, które cukier zawierają. W tym celu należy dokładnie przeanalizować skład zwłaszcza gotowych dań czy przetworów, nawet tych wytrawnych. Cukier to bowiem podstępna substancja, którą znaleźć można nawet w musztardach, ketchupach czy gotowych sosach. Trzeba więc liczyć się z tym, że lista ta będzie długa. Potem pozostaje już tylko wykreślenie z niej co najmniej połowy produktów.

Po 2-3 tygodniach warto powrócić do listy i pozbyć się z niej kolejnych artykułów. W ten sposób w połowie lutego można całkowicie wyeliminować cukier z diety

Dietetycy podkreślają, że osoby, które na co dzień spożywają spore ilości cukru, po natychmiastowym odstawieniu tej substancji mogłyby nie czuć się najlepiej. Wystąpić mogłoby u nich np. pogorszenie wrażeń smakowych czy zmęczenie i senność. Dużym zagrożeniem jest także nagły i niepohamowany apetyt na słodycze, który doprowadzić mógłby do spożycia jeszcze większej ilości cukru niż zwykle. Stopniowa rezygnacja przyzwyczaja organizm do eliminacji cukru i pozwala uniknąć wspomnianych sytuacji.

Rezygnacja z cukru - na jakie efekty można liczyć?

Czekając na efekty, trzeba uzbroić się w cierpliwość. Niektóre z nich mogą pojawić się od razu, na inne będzie trzeba poczekać nieco dłużej. 

Pierwsze efekty to zwykle większa energia oraz poprawa stanu skóry. Cera staje się ładnie napięta, rozświetlona i nawilżona. Wielu pacjentów skarżących się na trądzik lub wypryski po ostawieniu cukru zauważa, że zmian jest znacznie mniej. Potwierdzają to zresztą badania. Wynika z nich, że osoby, które piją sporo napojów słodzonych, są dużo bardziej narażone na zmiany trądzikowe. 

Efekt, na który zwykle czeka najwięcej osób, czyli spadek wagi, zwykle przychodzi po ok. czterech tygodniach od rezygnacji z cukru. Trzeba jednak zaznaczyć, że spadek ten nie zawsze wystąpi. Wiele zależy od wagi wyjściowej oraz sposobu odżywiania. Rezygnacja z cukru nie musi bowiem wcale łączyć się ze zmniejszeniem ilości spożywanych kalorii. Osoby, którym zależy na zrzuceniu kilku kilogramów, powinny zadbać nie tylko o wykluczenie cukru z jadłospisu, ale także i o zbilansowaną dietę.

Późniejsze efekty rezygnacji z cukru to m.in. normowanie poziomu glukozy we krwi, polepszenie snu, poprawa stanu uzębienia, lepsza odporność i lepszy nastrój

Eliminując cukier z diety, zapobiec można także niektórym chorobom. Chodzi przede wszystkim o choroby serca, wątroby, otyłość, cukrzycę typu 2, zapalenie okrężnicy, zespół nieszczelnego jelita oraz niektóre typy nowotworów. 

CZYTAJ TAKŻE: 

Skąd ciągła ochota na słodycze? Oto możliwe przyczyny

Cukier uzależnia. Potrzebujemy słodyczy, żeby czuć się lepiej

Jak pokonać chęć na słodkie? Skuteczne sposoby

INTERIA.PL

W serwisie zdrowie.interia.pl dokładamy wszelkich starań, by przekazywać wyłącznie sprawdzone, rzetelne informacje o objawach i profilaktyce chorób, bo wierzymy, że świadomość i wiedza w tym zakresie pomogą dłużej utrzymać dobre zdrowie.
Niniejszy artykuł nie jest jednak poradą lekarską i nie może zastąpić diagnostyki i konsultacji z lekarzem lub specjalistą.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL