Reklama

Nadciśnienie, demencja i otyłość. Jakość snu ma wpływ na nasze zdrowie

Natłok codziennych obowiązków zawodowych czy rodzinnych może sprawić, że na sen w ciągu doby pozostaje zaledwie kilka godzin. Często również jest to sen złej jakości, przez co pobudki są trudne a samopoczucie od samego rana nie jest najlepsze. Co wpływa na prawidłową higienę snu i do jakich chorób prowadzi jego niedobór?

Sen nie jest taki sam przez całą noc

Sen składa się z dwóch faz, a każda z nich ma różną długość. Faza NREM to sen bez szybkich ruchów gałek ocznych, natomiast podczas fazy REM występują szybkie ruchy gałek ocznych. Występują one po sobie naprzemiennie, a każda z nich kończy się krótkotrwałym wybudzeniem.

W zależności od potrzeb niektórym ludziom wystarczą 4 cykle podwójnych faz, a innym potrzeba aż 6. Każda z nich może trwać od 80 nawet do 120 minut.

Jeżeli fazy te nie zostają przerwane żadnymi czynnikami zewnętrznymi, wówczas w trakcie snu dochodzi do regeneracji całego organizmu: wszystkich narządów wewnętrznych, układu krążenia a także centralnego układu nerwowego. Od jakości i higieny snu będzie zatem zależało zdrowie a także samopoczucie na co dzień.

Reklama

Starsi śpią gorzej, młodzi potrzebują więcej

Jakość snu może być uwarunkowana wiekiem. Ludziom starszym, po 65. roku życia, zazwyczaj wystarczą 4 cykle faz, by być zregenerowanym i wypoczętym. Ludzie młodzi zazwyczaj mają większe zapotrzebowanie na sen. To oznacza, że tym pierwszym wystarczyć może zaledwie pięć godzin snu, a drugim potrzeba nawet dziewięciu.

Warunki w sypialni wpływają na sen

O tym, czy sen przebiega w odpowiednich warunkach, decyduje przede wszystkim samopoczucie, jakie odczuwamy w sypialni. Należy pamiętać, by przed snem wywietrzyć sypialnię, a także unikać palenia papierosów w pomieszczeniu.

Specjaliści zalecają również, by usunąć wszelkie źródła światła, jakie mogą znajdować się w sypialni: nocne lampki, diody telewizora, światło latarni wpadające przez okno. Światło, nawet niewielkie, może prowadzić do wybudzenia z poszczególnej fazy snu i pogarszać jego jakość.

Sztywne ramy czasowe zaburzają sen

Czynnikiem stresującym, chociaż nie zdajemy sobie z tego sprawy, jest kontrolowanie czasu w trakcie zasypiania. Jeśli spoglądamy co chwilę na zegarek sprawdzając, ile pozostało nam godzin snu i za ile musimy się obudzić, wejdziemy w pierwszą fazę snu w napięciu nerwowym, co również niekorzystnie wpływa na proces regeneracji.

Idziemy spać z pełnym żołądkiem i pęcherzem

Lekarze oraz dietetycy zalecają, by ostatni posiłek spożywać na minimum trzy godziny przed snem. Jest to przede wszystkim związane ze spowolnieniem procesu trawienia oraz odkładaniem się tkanki tłuszczowej, co sprzyja nadwadze i otyłości.

Oprócz tego, organizm pracując nad strawieniem pokarmu zalegającego w żołądku, pozbawiony zostaje możliwości odpoczynku i regeneracji.

Zasypianie z nieopróżnionym pęcherzem moczowym może prowadzić do zaburzeń funkcjonowania pęcherza oraz infekcji dróg moczowych.  

Jak zły sen wpływa na nasze zdrowie?

Niska jakość snu wpływa na funkcjonowanie całego organizmu. Niewyspanie przynosi ze sobą nie tylko złe samopoczucie za dnia, ogólne zmęczenie i osłabienie. Dodatkowo osoby, które cierpią na zaburzenia snu często odczuwają bóle głowy, spadek koncentracji, kłopoty z pamięcią oraz rozdrażnienie.

Jeśli przez dłuższy okres czasu sen jest zbyt krótki w stosunku do potrzeb, przerywany lub przebiega w niekomfortowych warunkach, grozi to rozwojem wielu chorób.

Wśród powikłań złego snu lekarze wymieniają:

  • większą podatność na otępienie: chorobę Alzheimera, chorobę Parkinsona,
  • nadciśnienie tętnicze,
  • cukrzycę,
  • zaburzenia hormonalne,
  • większą podatność na infekcję przez gorszą pracę systemu odpornościowego,
  • depresję,
  • nadwagę oraz otyłość,
  • nowotwory.


Choroby te wynikają przede wszystkim z zaburzeń metabolicznych oraz hormonalnych, jakie pojawiają się na skutek deficytu snu.  Brak regeneracji mózgu zaburza tworzenie się neuroprzekaźników oraz nowych komórek nerwowych, powodując liczne choroby neurologiczne. 
Nieprawidłowa praca układu nerwowego wywołuje również liczne niedobory związków chemicznych odpowiedzialnych za nastrój, kontrolę zachowania, pamięć oraz odczuwanie przyjemności, tym samym pogarszając jakość życia.

Pomoc w zaburzeniach snu

Jeśli wszystkie zasady prawidłowej higieny snu zostają zachowane, a mimo to występują problemy z zaśnięciem lub częstym wybudzaniem się, należy skorzystać z pomocy lekarza specjalisty. Na sen wpływają również sytuacje dnia codziennego, przewlekły stres, obciążenie psychiczne związane z sytuacją rodzinną czy zawodową. Często w tych sytuacjach lekarze decydują się na środki farmakologiczne, które poprawiają jakość snu i tym samym komfort i samopoczucie pacjenta w ciągu dnia.


CZYTAJ TAKŻE: 

Spanie przy świetle szkodzi zdrowiu

Sprawdź w jakim stanie jest twoje serce

INTERIA.PL

W serwisie zdrowie.interia.pl dokładamy wszelkich starań, by przekazywać wyłącznie sprawdzone, rzetelne informacje o objawach i profilaktyce chorób, bo wierzymy, że świadomość i wiedza w tym zakresie pomogą dłużej utrzymać dobre zdrowie.
Niniejszy artykuł nie jest jednak poradą lekarską i nie może zastąpić diagnostyki i konsultacji z lekarzem lub specjalistą.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL